• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Vicki89
    OlgaElvira skrev 2023-10-29 08:14:21 följande:

Äldre och klassiska namn. För några generationer sedan var det klassiska namn som gällde, variationen var inte så stor. Man gav barnen namn efter en äldre avliden släkting. Det var ett sätt att hedra. Detta sätt att välja namn till sina barn finns kvar hos den svenska överklassen.

Du kan leta fram vad dina mor-och farföräldrars egna föräldrar hette, eller ytterligare en generation bakåt.
    Ett annat sätt är att via t.ex. Ratsit filtrera fram namn på personer som är minst 100 år.
    Eller, lite mer makabert, sök igenom dödsannonser efter människor som var födda på 20-/30-talet.

Ja, båda sönerna är döpta efter mor och farföräldrar i andranamn. Betty var min gammelfarmor så därför gillar jag det namnet lite extra, men några fler släktnamn som vi gillar har vi tyvärr inte. Dödsannonserna brukar jag faktiskt titta på för inspiration, och det har blivit en eller annan promenad genom kyrkogården här i närheten. Lite makabert kanske, men där finns många fina namn att hitta.
  • Anonym (Mamman)

Vår dotter heter Esther, hon är 6 år och hittills har ingen i vår närhet haft det namnet. Inte heller på förskolan eller skolan vet vi någon mer Esther :) 

• Anonym (Anonym)

Min mormor hette Aina. Låter lite lagom ålderdomligt.

• Blue Waffle

Ilse Elvy Eivor Rigmor Görel Gertrud Hjördis Hedvig Hillevi Greta Disa Sigrid Signe Ingrid Estrid Astrid Amelia 

• Anonym (Hm)
    Anonym (H) skrev 2023-10-29 12:32:56 följande:
    Ingrid är så fint
    Ja, det är ett vackert namn
  • Cathariiina
    Vicki89 skrev 2023-10-29 18:55:27 följande:

Jag vet att de jag listade inte var fornnordiska, du är inte den första som anmärker på det, jag var väl lite för snabb när jag skrev. Men jag och min man har döpt våra två söner till klassiskt gamla fornnordiska namn tidigast belagda på runstenar, så jag skrev bara vad vi brukar gilla. Men nu funderar vi väl lite på om vi ska bryta av lite med något klassiskt men inte nödvändigtvis fornnordiskt, men vi gillar många fornnordiska flicknamn också. Jag vet att jag skrev otydligt men de måste alltså inte vara fornnordiska namn, det viktigaste är att namnen inte är för moderna.

Av de du listar gillar jag Ingrid, Astrid och Tora.

Då föreslår jag namn som kom in i Sverige tidigt, i samband med kristnandet eller strax efter under medeltiden. Bibliska namn, helgonnamn, namn från de andra antika kulturerna (förutom den judiska alltså), som tog sig in med klassiska grekiska och romerska sagor, med handlare... ett och annat persiskt namn fick också tidigt sin svenska form. 

Margareta
    Magdalena
    Sissela (eller Cecilia så klart)
    Katharina
    Sofia
    Helena
    Anna 
    Julia
    Isabella
    Elisabeth
    Benedikte
    Veronica

Ett namn som kom till Sverige först i modern tid, skulle skära sig mot sönernas namn misstänker jag. "Torbjörn, Harald och Anita"! Skrattande
  • Cathariiina
    Anonym (Anonym) skrev 2023-10-29 21:37:07 följande:

Min mormor hette Aina. Låter lite lagom ålderdomligt.

Det har dock en finsk klang. Kanske onödigt om man inte har finskt påbrå? Dessutom smeknamnsaktigt. 
  • Anonym (Anonym)
    Cathariiina skrev 2023-10-30 05:34:39 följande:
    Det har dock en finsk klang. Kanske onödigt om man inte har finskt påbrå? Dessutom smeknamnsaktigt. 
    Nja, vet inte riktigt. Min mormor var norrländska. Sen vet jag inte om Aina är ett vanligt kvinnonamn i Finland. Kollade Google translate nyss och Aina är visst det finska ordet för "alltid". Lite lustigt faktiskt Glad

Har för mig att Aina också är ett smeknamn som en del brottslingar använder för poliser. Lite mindre trevligt kanske. 
  • Pez

Arla hette min gammelmormors bästa kompis, jag gillar det. Arla betyder tidig. Ett annat namn jag gillar är Asta.

• Anonym (Namn)
    Cathariiina skrev 2023-10-30 05:34:39 följande:
    Ja det är ett namn som är lätt att göra sig lustig över.

I lågstadiekorridoren; Här kommer Aina *flera gör sirenljud*

Och som du säger så är det väldigt mycket mer finskt än svenskt, fast många namn kommer ju igen i flera delar av världen samtidigt. Och många namn ges både i Finland och i Sverige. Vi är dessutom grannar och haft gemensam union i historien. Många är de som flyttat mellan länderna. Så lite annorlunda än om man skulle ge ett namn som är vanligt i tex Söderhavet.

Känner 2 Aina, båda födda på 60-talet och har finskt eller finlandssvenskt påbrå.

Fler finskklingande namn:
    Eila/Aila
    Minna 
    Janina
    Tiina 
    Krista
    Sari
    Satu (Saga på finska)
    Aniina 
    Enni 
    Minea 
    Lumi 
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?