Vicki89 skrev 2023-10-29 18:55:27 följande:
Jag vet att de jag listade inte var fornnordiska, du är inte den första som anmärker på det, jag var väl lite för snabb när jag skrev. Men jag och min man har döpt våra två söner till klassiskt gamla fornnordiska namn tidigast belagda på runstenar, så jag skrev bara vad vi brukar gilla. Men nu funderar vi väl lite på om vi ska bryta av lite med något klassiskt men inte nödvändigtvis fornnordiskt, men vi gillar många fornnordiska flicknamn också. Jag vet att jag skrev otydligt men de måste alltså inte vara fornnordiska namn, det viktigaste är att namnen inte är för moderna.
Av de du listar gillar jag Ingrid, Astrid och Tora.
Då föreslår jag namn som kom in i Sverige tidigt, i samband med kristnandet eller strax efter under medeltiden. Bibliska namn, helgonnamn, namn från de andra antika kulturerna (förutom den judiska alltså), som tog sig in med klassiska grekiska och romerska sagor, med handlare... ett och annat persiskt namn fick också tidigt sin svenska form.
Margareta
Magdalena
Sissela (eller Cecilia så klart)
Katharina
Sofia
Helena
Anna
Julia
Isabella
Elisabeth
Benedikte
Veronica
Ett namn som kom till Sverige först i modern tid, skulle skära sig mot sönernas namn misstänker jag. "Torbjörn, Harald och Anita"!