Inlägg från: Anonym (Namn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Namn)

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Frida
    Alide
    Karla
    Katrin
    Inger
    Daga
    Eline
    Joanna/Johanna
    Amalia
    Thea 
    Charlotte
    Marelie/Marilie/Marilee
    Cornelia 
    Molly
    Tilde

• Anonym (Namn)
    Cathariiina skrev 2023-10-30 05:34:39 följande:
    Det har dock en finsk klang. Kanske onödigt om man inte har finskt påbrå? Dessutom smeknamnsaktigt. 
    Ja det är ett namn som är lätt att göra sig lustig över.

I lågstadiekorridoren; Här kommer Aina *flera gör sirenljud*

Och som du säger så är det väldigt mycket mer finskt än svenskt, fast många namn kommer ju igen i flera delar av världen samtidigt. Och många namn ges både i Finland och i Sverige. Vi är dessutom grannar och haft gemensam union i historien. Många är de som flyttat mellan länderna. Så lite annorlunda än om man skulle ge ett namn som är vanligt i tex Söderhavet.

Känner 2 Aina, båda födda på 60-talet och har finskt eller finlandssvenskt påbrå.

Fler finskklingande namn:
    Eila/Aila
    Minna 
    Janina
    Tiina 
    Krista
    Sari
    Satu (Saga på finska)
    Aniina 
    Enni 
    Minea 
    Lumi 
  • Anonym (Namn)
    Krämare86 skrev 2023-11-01 08:23:53 följande:

BRITTA ELLER ULLA 

Liiite för rimvänliga kanske
  • Anonym (Namn)

Jo visst, heter man något megafinskt så är det ju konstigt om man varken är finsk eller finlandssvensk. 

Tycker ändå att det finns fina finska namn som inte lyser finskhet om, tex Lumi, Minna och Minea.

• Anonym (Namn)
    Krämare86 skrev 2023-11-03 09:44:50 följande:

PISTER

Väldigt coolt namn faktiskt!

Skulle jag skapa en serie med en coolt klädd hjältinna som bor i New Yorks tunnlar och kommer upp på natten för att göra hjältedåd för mänskligheten, då skulle hon få heta PISTER; ) 

Och du, Krämare86, hade fått ett hedersbetygande i första numret. Samt på alla seriekonvent där jag skulle delta. En liten check hade landat i brevlådan (eller swish om du är sån) som tack för namngivningen av min coola hjältinna!
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?