• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Anonym (Luppen)
    Vicki89 skrev 2023-11-06 22:56:58 följande:

Tack för alla förslag. Jag tycker detta är så svårt! Trodde verkligen att det skulle bli lättare att döpa en flicka istället för en tredje pojke, men tycker just nu inte att några flicknamn känns klockrena.

Jag känner mer och mer att jag lämnar de nordiskklingande namnen och går för de lite mer romantiska eller litterära namnen. Elise har seglat upp som en ny bubblare, men vet inte om det kanske är lite för vanligt?

så svår kombination att vilja ha ett namn som inte låter för konstigt, men som inte heller är för vanligt.

Kanske Julie (fröken Julie)
  • Anonym (I)
    Vicki89 skrev 2023-11-06 22:56:58 följande:

Tack för alla förslag. Jag tycker detta är så svårt! Trodde verkligen att det skulle bli lättare att döpa en flicka istället för en tredje pojke, men tycker just nu inte att några flicknamn känns klockrena.

Jag känner mer och mer att jag lämnar de nordiskklingande namnen och går för de lite mer romantiska eller litterära namnen. Elise har seglat upp som en ny bubblare, men vet inte om det kanske är lite för vanligt?

så svår kombination att vilja ha ett namn som inte låter för konstigt, men som inte heller är för vanligt.

Elise är så fint och känns verkligen inte som ett vanligt namn. Behåll det som alternativ!!

• trollhona
    Vicki89 skrev 2023-10-28 18:41:42 följande:
    Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

Leonore kanske är ett alternativ, klassiskt äldre och romantiskt
  • Cathariiina
    Less is more skrev 2023-11-07 20:34:49 följande:

Juni

Juni är också fint namn. Kanske fungerar bäst om man är född i juni.

Nja. För mig är Juni fortfarande en månad. Man heter ju inte Juli heller, stavat precis som månaden. Utan i så fall Julie eller Julia, och det tycker jag är finast när det gäller juni-namn också: Junie eller Junia. Min dotter hade BF i  juni, och hade hon kommit då så hade hon fått heta Junia i andranamn. Men så kom hon en dryg vecka tidigare, och Maj är inget fint namn tycker jag, så det blev inget månadsnamn! :) 
  • Cathariiina
    trollhona skrev 2023-11-08 09:12:14 följande:
    Leonore kanske är ett alternativ, klassiskt äldre och romantiskt
    Verkligen jättevackert, stiligt och högklassigt! Och inte så långt som Eleonora/Eleonore.
  • Anonym (Jahopp)

Cecilia som nämnts är ju så fint. Men det brukar tyvärr bli Cissi, vilket jag tycker är skitfult! Leonora kanske skulle kunna bli Norrie eller Lennie eller nåt som smeknamn... usch jag hatar smeknamn!

• Anonym (Jahopp)

Leonora förknippar jag bara med hon som var med i Bonde söker fru

• Mentat

Birgit.

Känner inte till någon som fått det klassiska namnet sedan Birgit Nilsson - sämre förebild kan man ha!

• Cathariiina
    Mentat skrev 2023-11-08 14:38:16 följande:

Birgit.

Känner inte till någon som fått det klassiska namnet sedan Birgit Nilsson - sämre förebild kan man ha!

Bättre också. Hon blev bastant och kraftig tidigt, och hon var divig, nedlåtande och dryg. Kommer t.ex. ihåg hur hon satt och kritiserade Carola i någon sändning, efter att Carola hade vunnit Melodifestivalen. Hon ville inte säga att Carola sjöng bra, men menade att det dög "i hennes genre" (sagt med föraktfullt tonfall). Så snobbigt, usch... och Carola var bara 16 då, vafan då att göra ner en så ung tjej i TV!

För att gå till själva namnet, så tycker jag att Birgit känns som ett av de arketypiska tantnamnen. Det går inte ens att föreställa sig att det ska komma tillbaka och att unga flickor ska heta det. Samma med Britt och Birgitta för den delen. 
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?