• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Anonym (qwerty)

Miranda
    Otilia
    Desire
    Birgitta
    Margareta
    Hulda
    Fredrika
    Mathilda

• Anonym (XXX)
    Vicki89 skrev 2023-11-09 20:25:16 följande:

Sibylla gillar faktiskt både jag och mannen, men kommer alla tänka på korv med bröd? 

Kanske de äldsta generationerna, men inte de som är barn och unga nu. Sibyllas korvkiosker har inte varit något stort i deras liv, nu finns det så många konkurrerande snabbmatställen. 
  • Less is more
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-09 21:03:26 följande:
    Kanske de äldsta generationerna, men inte de som är barn och unga nu. Sibyllas korvkiosker har inte varit något stort i deras liv, nu finns det så många konkurrerande snabbmatställen. 
    Barnen kan heta Sibylla och Max :)
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (I)
    trollhona skrev 2023-11-09 20:47:56 följande:
    Sibylla är vackert, endast obildade kommer tänka på något annat än prinsessan.
    Du menar att det är outbildade som tänker på sierskan/spådamen? 😉😉
  • Anonym (Namn namn)

Har tillgång till ett stort släktforskningsregister och utgår lite från era namn i kombo med de namn som är minst 100 år så får jag en lista:

Lite kortare namn:
    Ruth 
    Svea 
    Hilda
    Karin
    Britta 
    Edith 
    Selma
    Hildur

Mellanlånga med namn:
    Harriet
    Kerstin
    Lovisa
    Natalia 
    Ottilia
    Beata 
    Emelia
    Martina
    Alfrida

Längre namn:
    Adelina
    Josefina
    Albertina
    Fredrika
    Catharina 
    Wilhelmina
    Ingeborg
    Elemina

Av era namn så har Judith, Lydia, Elise och Signe varit namn som förekommit de senaste 15 åren. Inte så att det är 2 i varje klass, men kanske en i varje årskurs iaf. Är själv rätt partisk dock i fallet då ett av namnen bärs av min dotter Flört

Ett tips när man har kokat ner listan rejält - sätt er och skriv namnen med papper och penna. Lägg till efternamnet också och se hur det känns att skriva dem. 

• Anonym (Kandetpassa)

Tyra
    Ingrid
    Tya 

• Anonym (Jahopp)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-09 15:44:20 följande:

Ja, eller Viveka! Det är ännu finare. Trots att det - Viveka - borde vara ett tantnamn med tanke på vilken generation det var populärt i sist, så låter det liksom evigt ungt och nätt och lätt...
    Uttalar du det Viväcka eller VivEka?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-10 14:33:39 följande:
    Uttalar du det Viväcka eller VivEka?
    En lång stavelse och två korta. vII-veka.
  • Anonym (Jahopp)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-10 14:51:04 följande:
    En lång stavelse och två korta. vII-veka.
    Ok jag har trott man säger så, men sen hörde jag Sven Volter kallade sin för VivEka, alltså betoning på e i mitten, kanske det du kallar för lång stavelse. Men båda sätten kanske är rätt
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-10 15:10:06 följande:
    Ok jag har trott man säger så, men sen hörde jag Sven Volter kallade sin för VivEka, alltså betoning på e i mitten, kanske det du kallar för lång stavelse. Men båda sätten kanske är rätt
    Det kanske inte är ett så bra namn då, i och med att typ alla flickan träffar genom livet kommer att undra samma sak...
  • Anonym (Jahopp)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-10 15:15:46 följande:
    Det kanske inte är ett så bra namn då, i och med att typ alla flickan träffar genom livet kommer att undra samma sak...
    Så kan det nog vara potentiellt med alla namn.
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?