• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Cathariiina
    Less is more skrev 2023-11-02 12:50:25 följande:
    Frida betyder "den älskade" den "vackra".
    Ja, fast det är för smeknamnsaktigt för min smak. Lite pigaktigt. De här formerna är mycket mer fullständiga, vackra, mystiska och spännande (enligt mig då), samt ovanligare:

Elfrida
    Elfride
    Alfrida
    Alfride

Jag hade nog tagit Elfride. Man tänker på en älvdrottning! 
  • Anonym (Hm)
    Krämare86 skrev 2023-11-02 15:50:31 följande:

BASTER

Krämare86 skrev 2023-11-02 22:24:44 följande:

Här är ett ovanligt ålderdomligt flicknamn. Namnförslaget är: PISTER 

Udda namn

• Fredstein

Solfrid. Det betyder vacker sol. Nordiskt, vackert, och ovanligt. Min dotter heter det (dock inte tilltalsnamn) och har bara fått positiva reaktioner på namnvalet. De allra flesta har aldrig hört namnet Solfrid förut. Ångrar ibland att det inte blev tilltalsnamnet!

• Anonym (Hm)
    Fredstein skrev 2023-11-02 23:34:57 följande:

Solfrid. Det betyder vacker sol. Nordiskt, vackert, och ovanligt. Min dotter heter det (dock inte tilltalsnamn) och har bara fått positiva reaktioner på namnvalet. De allra flesta har aldrig hört namnet Solfrid förut. Ångrar ibland att det inte blev tilltalsnamnet!

Fint
  • Cathariiina
    Fredstein skrev 2023-11-02 23:34:57 följande:

Norskt gissar jag. I Norge finns många fina namn som börjar på Sol-, t.ex. Solvej, Solbritt och Solgun. Namnen låter positiva och ljusa på grund av betydelsen av ordet "sol". Kvinnor kan för övrigt heta bara Sol där också, men det tycker jag är lite knasigt...
  • Anonym (Betty)

Augustina
    Vivianne
    Tillja
    Rosmarin
    Elvy
    Simone

Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?