Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
![Tyst Tyst](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-sealed.gif)
Ja, jag är också förtjust i Lilian, både klassiskt och kungligt. Tänker som du att det lätt lär bli att hon kallas för Lily, vilket inte är lika kul, men det är ju i och för sig också fint. Vet inte om för många tycker att Lilian låter väldigt tantigt? Mina söners namn är åt ?gubbnamns-hållet?, och jag vill inte gärna att det låter som att mina barn är en PRO- förening när jag pratar om dem.
Själv vet jag inte om jag tycker att det låter tantigt, men vet inte vad folk har för associationer.
viola är vackert men redan taget tyvärr. Ellen tycker jag också är fint, men det når inte helt upp i toppen.
Alva, Malva..? Alva är älvlikt, Malva blomlikt - du gillar ju tydligen liljor och violer! :)
Kanske någon lite ovanligare form av trekungarikesdrottningen Margaretas namn? Ej fornnordiskt, men ändå väldigt gammalt i Norden. Margreth, Margrethe, Marit..?
Isobel är en variant på Isabelle som jag gillar mycket: ovanligare, stiligare och med associationer till "sober", och "sobel". D.v.s. hög klass! Jag associerar det äve till medeltiden.
Benedicte som Drottning Margrethes syster kanske? Ett helgonnamn som associerar till medeltiden. Eller Francesca, också ett helgonnamn, gammalt och europeiskt.
Blanceflor? Mycket medeltida (Drottning Blankas riktiga namn).
Gunilla? Det är ett gammalt namn, fastän många tror att det hittades på på 1900-talet.
Sybilla, Sybille? Gamla, lite mystiska namn. Sybille är populärt i Tyskland.
Och på tal om tyska namn: Renate, Gisela, Sabine?
Regina? Mycket ståtligt!
Silvia kanske man inte vågar börja använda som tilltalsnamn än? Det blir nog en boom när drottningen är borta, tror jag.