trollhona skrev 2023-11-07 10:38:50 följande:
Elise är fint. Elsie är den svensk varianten, eller kanske Ilse som är mer ovanligt tyskt.
Vill du dyka ned i nationalromantiken så har du ju kungliga namn som Katharina, Amalia, Gabriella, Cornelia, Josephine, Charlotte eller bara Lottie.
Vad heter bröderna, kanske lättare att hitta ett namn som har samma klang även om de inte är samma ursprung
Elise och Elsie är absolut inte samma typ av namn. Namn som slutar på -ie eller -y (ja, det gäller även de allra flesta flicknamnen, något undantag finns) är trashiga och pigaktiga smeknamnsnamn. Elise är visserligen också ett smeknamn, men det blev etablerat som riktigt förnamn redan i den tyskspråkiga världen, innan det importerades hit med Beethovens "Für Elise". Det har sedan dess varit vanligt i sådana familjer där man har piano... för att uttrycka det så. Nämen alltså, familjer där man lägger vikt vid europeisk klassisk kultur och bildning.
Elise är verkligen jättefint!
Ilse är som sagt för tyskt, om man inte har tyskt påbrå och vill markera det. Annars finns såklart den spanska formen
Isabella eller
Isabelle. Det har många spanska drottningar hetat.
Clara är för mig ett namn som "går i par" med Elise, för det kommer också ifrån tysk kultur (flickan i Nötknäpparsviten och i berättelsen av ETA Hoffmann som den bygger på). Mycket vackert tycker jag, ett mycket positivt italiensk helgon hette också Klara, och så har vi associationen till klarhet och ljus... bara positiva saker! Det blir finare med C än med K tycker jag, Klara blir lätt bonnigt.
Hit skulle man också kunna foga
Stella, som faktiskt uppfanns (som flicknamn) av Goethe... men det är möjligt att Stella fortfarande har för poppiga associationer sedan 1970-talet? Jag vet faktiskt inte.
...och här råkade jag bara associera till
Maria i Sound of Music. Det vore kanske inte så tokigt? Urgammalt, kristet, europeiskt och kulturellt. Ingen kan tycka något fult om det. Och lagom ovanligt nu, nästan inga barn heter Maria (eller
Marie, det är också ett alternativ) idag.
Förslagen
Cecilia och
Sissela har TS fått förr. Musikens skyddshelgon, i latinsk respektive nordisk form. Också ärevördigt: en av Gustav Wasas döttrar hette Cecilia.
Julia ur "Romeo och Julia" är också klockrent tycker jag! Det var väldigt vanligt för 15-20 år sedan, men jag tror inte att många bebisar får det namnet nu.
Amanda ("den älskansvärda", och flera svenska 17-1800-talsdikter) hör också dit.