• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Vicki89
    Anonym (Kitty) skrev 2023-10-28 18:50:18 följande:

Lite osäker på vad du är ute efter. Inget av namnen du nämner är äldre nordiska. De härstammar alla från Grekland och mellanöstern, typ.  

Spontant (innan jag såg dina exempel) kom jag att tänka på Åsa och Freja. 

Det var bara exempel. Nej, de måste inte vara nordiska, men man kan ändå ha en trevlig ton. GladFreja är fint, men Åsa känns lite för mycket som att någon i 40-årsåldern heter det. Det får gärna vara lite längre sedan det var populärt.
  • Vicki89
    yny skrev 2023-10-28 18:50:20 följande:

Liv är ett av mina absoluta favoritnamn. 
    Det ligger runt 50 på topp 100 så vet inte vart ni tycker gränsen går :) 

Liv är fint och rätt ?typ? av namn för vad vi letar efter. Glad
  • Vicki89
    Anonym (H) skrev 2023-10-28 19:00:27 följande:

Viola, Edit, Majken, Liv, Judit, Eden, Karin, Elvira.... Kanske vanliga namn, men några av mina favoritet. Gillar Henrietta också men kanske inte så svenskt klassiskt

Behöver inte vara klassiskt svenskt egentligen. Viola är jättevackert men tyvärr redan taget av en nära kompis. Av de andra du listar gillar jag Liv, Judit (är i toppen av min lista tillsammans med Lilian) och Elvira. Jättefina namn! Tack!
  • Vicki89
    Anonym (Fornnordiska namn) skrev 2023-10-28 19:13:58 följande:

Idun, Disa, Iselin, Estrid, Sigrid, Signe, Hilda, Tova, Torunn, Helga, Hjördis

Sigrid är fint! Signe också jättefint, vi är bara rädda att det är lite för populärt.
  • Vicki89
    Anonym (H) skrev 2023-10-28 19:41:05 följande:

Julie, Elsy,, Annie, Greta, Dora, Violet, Märta, Sally, Vera, Edda, Idun, Gulli, Stina, Betty

Julie redan taget. Annie gillar jag men mannen säger nej. Greta fint men inte hundra. Violet och Dora lite för engelska och svåra med uttalet. Märta fint! Sally låter som ett hundnamn, vet inte varför jag tycker det. Vera gillar jag!  Betty tycker jag också om!
  • Vicki89
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2023-10-28 19:51:26 följande:

Älskar namnen:

Embla
    Leandra
    Anissa

Vackra namn men inte riktigt vår stil. Glad
  • Vicki89
    fornminne skrev 2023-10-28 20:40:33 följande:

Nellie?

Inget nytt trendnamn, utan äldre än man kanske tror, även i Sverige. Inte mitt favoritnamn, men vet andra som gillar namnet och det är inte så vanligt i Sverige.

Idun, Freja, Signe och Silje är annars exempel på fina fornnordiska namn som inte är jättevanliga. Silje är ett norskt namn men har fornnordiska rötter.

Ovanstående är också namn som funkar bra internationellt / i engelskspråkiga länder. Inte svåra att stava eller uttala.

Silje var nytt för mig, väldigt fint! Mannens favorit är Signe, jag är bara rädd att det är lite för populärt.
  • Vicki89
    fornminne skrev 2023-10-28 20:47:41 följande:

Signe är kanske populärare än jag trodde?

Vill ni ha ett äldre svenskt namn som inte är jättevanligt, skulle jag rösta för Idun, Freja eller Elvira. 

Elvira också fint!
  • Vicki89
    Fjäril kär skrev 2023-10-28 21:02:14 följande:

Signhild, Hillevi, Majken, Reidun, Berta, Yrsa, Gullvi, Helga, Klara, Rosa, Märit, Ylva, Sol, Vilja, 

Hillevi seglade upp som en riktig favorit, jättevackert namn!
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?