Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Vicki89 skrev 2023-10-28 18:41:42 följande:

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

Agnetha Svea Birgit Signe Rigmor Edith Judith Carla Agda Snöfrid Alva Mathilda Eleonora Birgitta Gabriella Petronella Ottillia Märta Margit Ingrid Monika Magdalena Siv Silje Inga Adolfina Katharina Christina Blanka

Ett tips är att titta bakåt i kungakalenden
  • trollhona
    Vicki89 skrev 2023-11-01 13:25:30 följande:

Tack för alla förslag! 

Vi har nu en topplista med fem namn som både jag och mannen tycker om, sen gäller det ju att komma överens om vilket namn man tycker bäst om också, och det kanske kommer fler namn som tar sig in på listan?

Våra favoriter hittills:

Signe
    Lydia
    Lilian
    Judith
    Hillevi

Om ni har andra namnförslag som ni tycker passar in med de jag listade här så får ni gärna komma med dem!

Signe är min favorit av den listan. Signe Lydia Efternamn skulle jag rösta på.

Liknande namn är Silje, Hilda, Ottilia, Amelia, Edith. Men jag tycker ni har en väldigt fin lista. Ni får "smaka" på namnen oh se om lillan i magen kan visa vad hon gillar
  • trollhona
    Vicki89 skrev 2023-11-06 22:56:58 följande:

Tack för alla förslag. Jag tycker detta är så svårt! Trodde verkligen att det skulle bli lättare att döpa en flicka istället för en tredje pojke, men tycker just nu inte att några flicknamn känns klockrena.

Jag känner mer och mer att jag lämnar de nordiskklingande namnen och går för de lite mer romantiska eller litterära namnen. Elise har seglat upp som en ny bubblare, men vet inte om det kanske är lite för vanligt?

så svår kombination att vilja ha ett namn som inte låter för konstigt, men som inte heller är för vanligt.

Elise är fint. Elsie är den svensk varianten, eller kanske Ilse som är mer ovanligt tyskt.

Vill du dyka ned i nationalromantiken så har du ju kungliga namn som Katharina, Amalia, Gabriella, Cornelia, Josephine, Charlotte eller bara Lottie.

Vad heter bröderna, kanske lättare att hitta ett namn som har samma klang även om de inte är samma ursprung
  • trollhona
    Vicki89 skrev 2023-10-28 18:41:42 följande:

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

Leonore kanske är ett alternativ, klassiskt äldre och romantiskt
  • trollhona
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-08 14:29:08 följande:

Cecilia som nämnts är ju så fint. Men det brukar tyvärr bli Cissi, vilket jag tycker är skitfult! Leonora kanske skulle kunna bli Norrie eller Lennie eller nåt som smeknamn... usch jag hatar smeknamn!

Leonore var förslaget, även om a på slutet också kan vara ett alternativ
  • trollhona
    Vicki89 skrev 2023-11-08 19:00:40 följande:

Just nu är min namntopp:
    - Judith
    - Lydia
    - Elise
    - Lilian

Makens favoriter:
    - Signe
    - Hillevi
    - Vivan

Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant. 

Alternativ till Leonore skulle kunna vara Leonora, Eleonora, Olivia eller Nora.

Vad heter sönerna, kanske lättare att ge förslag utifrån deras namn om det ska vara samma klang även om inte samma ursprung.
  • trollhona
    Vicki89 skrev 2023-11-09 20:25:16 följande:

Sibylla gillar faktiskt både jag och mannen, men kommer alla tänka på korv med bröd? 

Sibylla är vackert, endast obildade kommer tänka på något annat än prinsessan.
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?