• Syskonförsök

BF Juni 2024

Hej! 

Startar en tråd för oss som vill följas åt under graviditet 🥰 första barnet, andra barnet, spelar ingen roll. Välkomna allihop! Berätta gärna din resa och vi lägger in en lista med BF datum. Kopiera senaste listan och lägg till ditt namn och BF med en presentation när du anländer till forumet! 

.
  • Svar på tråden BF Juni 2024
  • cutepenguin
    grimaserar skrev 2023-10-30 11:26:38 följande:

Jag är i vecka 8+2 idag och jag och min sambo har börjat fundera på nipt eller KUB. Vi erbjuds inte något genom vanliga vården eftersom jag är under 35, utan behöver söka privat. Hur har ni tänkt? KUB är ju billigare men jag tror att vi tar nipt eftersom det ska vara mer tillförlitligt, och om vi får hög risk på KUB kommer vi troligen ändå vilja göra nipt. Tänker nog också att vi väntar till vecka 12, när den största risken för missfall har avtagit... Hur tänker ni? 

Det är likadant för mig, dvs att KUB inte ingår då jag är under 35. Jag och sambon bestämde oss för att göra NIPT, så har det inbokat 9 november, just för att det är en säkrare metod än KUB. Har NIPT inbokat när jag är i vecka 11+1.

• grimaserar
    Livetpålandet16 skrev 2023-10-30 11:53:08 följande:

Grattis! Så skönt att det såg bra ut ❤️ hoppas på samma för mig på fredag, känns som du och jag har haft väldigt liknande upplevelser med blödningar och det. 

Tack, ja det var en väldig lättnad :) Håller tummarna för dig på fredag!! Hjärta
  • Mololo
    grimaserar skrev 2023-10-30 11:26:38 följande:

Jag är i vecka 8+2 idag och jag och min sambo har börjat fundera på nipt eller KUB. Vi erbjuds inte något genom vanliga vården eftersom jag är under 35, utan behöver söka privat. Hur har ni tänkt? KUB är ju billigare men jag tror att vi tar nipt eftersom det ska vara mer tillförlitligt, och om vi får hög risk på KUB kommer vi troligen ändå vilja göra nipt. Tänker nog också att vi väntar till vecka 12, när den största risken för missfall har avtagit... Hur tänker ni? 

Inget ingår för mig heller, under 35. Min sambo ville först göra både kub och nipt. Men jag har känt mig mer tveksam. Vet inte riktigt om det skulle förändra något i slutändan ändå. Hur tänker ni andra?
  • Livetpålandet16
    Mololo skrev 2023-10-30 14:25:16 följande:
    Inget ingår för mig heller, under 35. Min sambo ville först göra både kub och nipt. Men jag har känt mig mer tveksam. Vet inte riktigt om det skulle förändra något i slutändan ändå. Hur tänker ni andra?
    I mitt län får alla göra KUB-test så jag tänker att jag kommer gör det. 
  • Carmarr
    grimaserar skrev 2023-10-30 11:18:52 följande:
    Min syster har snart gått 8 månader utan minsta tillstymmelse av illamående, hon var lite trött i början men i övrigt har hon knappt märkt att hon är gravid förrän barnet började röra sig typ. Jag är också extremt trött och mår illa men har inte kräkts mer än en gång, och för mig började jag känna ett litet lätt illamående typ vid bim + 10-15 kanske, så inte speciellt mycket tidigare än du är nu. Tänker att det är tidigt, men också att du har varit sjuk vilket säkert gör att det är svårare att känna av vad som är symtom och vad som är sjukdom, och som sagts, vissa får massa symtom och andra inga alls. Och det verkar ju variera mellan olika graviditeter för samma person :) Håller tummarna för dig och tänker att du inte behöver oroa dig för bristen på symtom  :)
    Ja det kanske är så att det varierar.. men de två graviditeterna jag haft så har jag kräkts som bara den (första blev abort och andra blev min son). Därför blir jag förstås nojig över avsaknad av det kraftiga illamåendet ???? Men jag minns ju inte när det kom heller så det kanske är för tidigt. Får boka in ett tidigt ultraljud kanske för att lugna nerverna lite 
  • Carmarr

Oj vet inte varför det blev massor av frågetecken haha! Tror det var en emoji där 

• grimaserar
    Carmarr skrev 2023-10-30 20:04:29 följande:
    Ja det kanske är så att det varierar.. men de två graviditeterna jag haft så har jag kräkts som bara den (första blev abort och andra blev min son). Därför blir jag förstås nojig över avsaknad av det kraftiga illamåendet ???? Men jag minns ju inte när det kom heller så det kanske är för tidigt. Får boka in ett tidigt ultraljud kanske för att lugna nerverna lite 
    Ah jag fattar! Låter smart att boka in ett ultraljud, jag har redan fått gå på två vilket har varit jätteskönt, hade varit väldigt nojig annars. Håller tummarna för dig! :) 
  • grimaserar
    Mololo skrev 2023-10-30 14:25:16 följande:
    Vi har resonerat så att det inte förändrar något, vi har försökt få barn i snart fyra år och har blivit gravida genom IVF, vi kommer inte ta bort det här barnet om det vill stanna i min mage. Men vi gillar att planera och strukturera. Så får vi högre risk för avvikelse vill vi vara så förberedda vi kan :) 
  • Nettiis

Hej alla fina! 

Vi befinner oss i lite chock här hemma även om en känsla av förväntan, glädje och oro börjat födas inom oss. För två veckor sedan plussade jag. Det var inte planerat. 

Det är så här, vi har ett barn, dotter snart 8 år. Vi kämpade 2,5 år för att bli gravida med henne. Gick igenom missfall och utredningar som tillslut slutade med IVF. Vilket gick bra nu med facit i hand. Vi var så nöjda och glada och bestämde oss för att inte skaffa fler barn. Jag satte in pstav och tog ut den för två år sedan. Min mens kom igång igen i januari i år (2023) och varit oregelbunden sedan dess. Vi har alltid kört oskyddat vid sex och nu har det alltså tagit sig. Helt oplanerat och inte alls rätt tid i livet egentligen men vi börjar längta och dottern har alltid önskat sig ett syskon. 

Enligt BM på inskrivningen så är vi i vecka 9 (8+1) med BF 9 juni 2024. Det är spännande men extremt läskigt då vi har vår bakgrund med missfall. Men håller tummar och tår och tycker det är kul att få följas åt här. 

• Pepsin

Ingen som vill ta på sig att fixa en privat fb-grupp? Och lägga länk här sen (dvs gärna så privat att den inte ens går att söka fram haha)

Svar på tråden BF Juni 2024