• Syskonförsök

BF Juni 2024

Hej! 

Startar en tråd för oss som vill följas åt under graviditet 🥰 första barnet, andra barnet, spelar ingen roll. Välkomna allihop! Berätta gärna din resa och vi lägger in en lista med BF datum. Kopiera senaste listan och lägg till ditt namn och BF med en presentation när du anländer till forumet! 

.
  • Svar på tråden BF Juni 2024
  • cutepenguin
    Carmarr skrev 2023-10-17 14:46:08 följande:

Vill också göra tidigt ultraljud men behöver vänta iaf 3 veckor till fram tills dess. Låånga veckor kommer det bli. Är det någon av er som vet hur de räknar bf när man har sen ägglossning? Med förra barnet hade jag en rätt standard cykel men nu är min ägglossning ganska sen. Jag fick positivt ägglossningstest på cykeldag 16 🤔 

Min cykel är 25 dagar som oftast med äl på dag 15-18. Räknar dom ändå från mensens sista dag även fast embryot blev till senare än normalt?

Ställde den här frågan till min BM och hon sa att de utgår från senaste mensens första dag fram tills man gjort ultraljud och där blir daterad så det blir mer korrekt. Brukar också ha ÄL på dag 17-19. 

Nu när jag blev gravid hade jag ÄL på dag 18. Så utgår jag från senaste mens är jag i vecka 7+6 idag, och utgår jag från ÄL är jag i vecka 7+4. Ska på ultraljud på fredag så får se! 🥰 Är mest nervös att embryot är dött eller att dom inte ska se något? hade ett MA i juni?

• Syskonförsök

Jag fick ägglossning dag 22 i cykeln och min BM går rakt av ändå på mensens sista dag,.. vilket blev en hel veckas fel. jag fick säga till på skarpen när hon skulle boka blodprov för kub som var viktigt att det var i vecka tio och det ville hon då boka när jag var i vecka 9. 

Ölandstoka skrev 2023-10-17 15:12:50 följande:

Har hört många historier om envisa barnmorskor som absolut ska gå på  dagen för senaste mensen trots att kvinnan vet att ägglossningen var sen. 

Jag är lika envis och typ vägrar säga vilket datum min senaste mens var utan säger när jag hade ägglossning. Jag vet att  mina cykel är oregelbundna och fick ett klockrent positivt äl-test, då tycker jag att det får styra. Inte för att några dagar hit eller dit egentligen spelar roll men känner jag mig säker på när jag hade ägglossning så tycker jag att man ska gå på det. 

• Mololo

Har ni skrivit in er hos barnmorska redan? Jag tror jag var i vecka 8 förra graviditeten då jag gjorde det, men kanske är sent? 

• liloma
    Mololo skrev 2023-10-17 20:23:12 följande:

Har ni skrivit in er hos barnmorska redan? Jag tror jag var i vecka 8 förra graviditeten då jag gjorde det, men kanske är sent? 

Jag har bokat in ett första besök i v. 9. Förra graviditeten hade jag första besöket ungefär runt samma vecka. 
  • Carmarr
    Mololo skrev 2023-10-17 20:23:12 följande:

Tycker det låter rimligt! Jag väntar på starkare streck på testen sen ska jag boka en tid så får vi se när det blir. Jag är ju förbi bim med 2 dagar men ändå bara på äl+12 så man vet ju aldrig. Det enda jag tänker ha i åtanke är att det inte ska vara för tätt inpå kub så man får det i tid. 
  • Mololo

Ni som gör kub och nipt, får ni bekosta det själva eller erbjuds det hos er till alla? 

• Villblimamma98

Jag ringde barnmorskemottagningen för att fråga om tabletter jag äter osv och hon bokade in mig på gruppbesök nu på fredag redan i 4+5!

• Syskonförsök

Vad är ett gruppbesök? 

jag hade inskrivning i vecka 6/7

Villblimamma98 skrev 2023-10-17 21:29:30 följande:

Jag ringde barnmorskemottagningen för att fråga om tabletter jag äter osv och hon bokade in mig på gruppbesök nu på fredag redan i 4+5!

• Villblimamma98

Jag är osäker men första besöket verkar vara I grupp med allmän information och upplysningar om graviditet typ hur man ska äta osv tror jag. 

• Carmarr
    Mololo skrev 2023-10-17 21:20:02 följande:

Ni som gör kub och nipt, får ni bekosta det själva eller erbjuds det hos er till alla? 

kub erbjuds till alla här. Nipt erbjuds bara vid avvikelse på kub annars får man betala för nipt själv och då kostar det typ 5000kr

Svar på tråden BF Juni 2024