• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 21:53:30 följande:
    Om de nu vill och orkar gå till en psykolog för att åstadkomma en förändring orkar de googla också. Det sistnämnda är betydligt mindre krävande. 
    Och om de inte vill gå till en psykolog,varför skulle de då googla på psykologhjälp?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-10-08 00:44:07 följande:
    Jo, det är helt vanliga män det rör sig om. Det handlar om ca 30% av männen enligt statistiken. Har inte du sagt förut att du hade kunnat vara incel om du var man?

Ni som hävdar att incels ska gå till psykolog förstår inte att det löser inte problemen. Man kan inte prata sig till att vara mer attraktiv, utan det är sånt som andra bedömer.

Att jobba extremt mycket på sig själv kan lösa en persons problem (dock till ett högt pris), men det kommer bara göra att en annan man som balanserar på gränsen blir incel istället. Det enda sättet att lösa problemet på gruppnivå är att män slutar vara promiskuösa i stor utsträckning.
    Man kanske inte kan prata sig till att bli mer attraktiv.
    Men man kan få verktygen till hur man kan bete sig i mötet med andra människor t ex.
    Och hjälp med att komma till insikt om hur man kan hantera sina negativa tankar.
    Och det kan vara en bra början.
    Sen måste man givetvis också jobba med sig själv.
    Men för att veta hur man ska jobba med sig själv så kan psykologen vara en bra hjälp.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-10-08 11:41:56 följande:
    Håller återigen inte med dig.
    Att fastna i begränsande tankemönster är inte manligt eller kvinnligt. Det är mänskligt. 

Att hävda avsaknad av attraktion är ett sätt gömma sig och sätta upp hinder för sig själv. Ganska bekvämt men väldigt begränsande.
    Spelar ingen roll om det är en kvinna eller man som gör det. Personen blir sin värsta fiende oavsett.

Jag tycker synd om dig att du tänker att män inte är riktiga män om de behöver söka hjälp.
    Tyvärr många som går med den mansbilden och är troligtvis en av orsakerna att män är överrepresenterade i självmordstatistiken. 
    Fast nu har du inte läst vad jag skrivit.

Jag har sagt att om man har allvarliga psykiska problem som exempelvis självmordstankar så ska man söka hjälp. Om man däremot är en ganska vanlig man som inte klarar av att attrahera kvinnor så ska man sätta igång och anstränga sig och jobba.
  • EnAnonumius
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-08 09:49:27 följande:
    Betala för att få någon som säger självklarheter och är snäll mot en för att må bättre. Kanske fungerar för någon men det gör snarare personen om något mindre attraktiv (han förlorar tid och pengar).

Och varför googla incelforum? Om vi nu pratar om att ta hjälp för att må bättre så finns det mängder av psykologer på nätet som kort och koncist säger något i stil med.
    1) Var positiv.
    2) Sätt upp mål och jobba efter.
    3) sluta att jämföra dig med andra.
    4) Ta hand om din kropp och motionera.
    5) Ät näringsrik mat
    Varför är du så otrolig fördomsfull och nedvärderande mot psykologer?
    En psykolog gör så jäkla mycket mer än bara ta betalt och säger självklarheter.

Nej jag säger inte att alla psykologer är bra, självklart finns det ju dåliga psykologer också.
    Dock så kan man ändå inte sitta och ta för givet att psykologer har bara som enda uppgift att "ta betalt och uttala självklarheter". 

Alltså dina svar är så otrolig svartvita. Inga nyanser här inte. Svara ur ett svartvitt perspektiv som "det ena innesluter/utesluter det andra per se". 

Det är faktiskt inte fel att söka hjälp av en psykolog. Att söka hjälp hos en psykolog är ett sätt till självhjälp. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-08 13:08:46 följande:

Jag har sagt att om man har allvarliga psykiska problem som exempelvis självmordstankar så ska man söka hjälp. Om man däremot är en ganska vanlig man som inte klarar av att attrahera kvinnor så ska man sätta igång och anstränga sig och jobba.
    Ja och vad är då det för fel att den man som är en misogyn incels, tar hjälp av en psykolog för att jobba på det?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-08 13:08:46 följande:

Ju tidigare man söker hjälp desto bättre dvs långt innan suicidtankar kommer. Att känna att man inte duger och inte kan attrahera det andra könet kan ju verkligen göra en person djupt olycklig och deprimerad. Då hjälper ju sällan  tankar  som"jag är ju man, detta borde jag klara-bara jobba på"
    Om man inte tror att man kan så lär man bara gräva sig djupare.

Finns mycket forskning på att mäns obenägenhet att söka hjälp hör ihop med normer över hur en man ska vara. Just såna tankegångar som du skriver här...Och 7 av 10 som begår självmord är män....
    Man föds ju inte med psykisk ohälsa och suicidtankar...det utvecklas över tid...
    Så förebyggande arbete är av största vikt.

SKR har skrivit en rapport om detta.

skr.se/skr/halsasjukvard/utvecklingavverksamhet/psykiskhalsa/grupperpsykiskhalsa/manspsykiskahalsa.46758.html
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-08 09:49:27 följande:
    Betala för att få någon som säger självklarheter och är snäll mot en för att må bättre. Kanske fungerar för någon men det gör snarare personen om något mindre attraktiv (han förlorar tid och pengar).

Och varför googla incelforum? Om vi nu pratar om att ta hjälp för att må bättre så finns det mängder av psykologer på nätet som kort och koncist säger något i stil med.
    1) Var positiv.
    2) Sätt upp mål och jobba efter.
    3) sluta att jämföra dig med andra.
    4) Ta hand om din kropp och motionera.
    5) Ät näringsrik mat
    Du (precis som andra incels i tråden) har fått för sig att lösa incelproblematiken handlar om att dölja sin misogynitet, hitta en formel för att ragga, skaffa sig ett sexpack och ligga. (Ja, jag är fullt medveten om att du inte skriver det i det här inlägget) brist på sex är inte problemet. Bara symptomet på problemet. Vad skulle en misogyn incel gooogla på? Kanske "hur gör man för att ligga" eller "tips och tricks för att ligga" Allt sånt leder till en incel-sida med andra incels som vill göda misogynitet, vill att dessa killar ska misslyckas, vältrar sig i sin egen självömkan. Helt kontraproduktivt, Det krävs en annan part (psykolog) som kan berätta var problemet är, sen är det upp till individen att följa råden.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-08 16:26:57 följande:
    Du (precis som andra incels i tråden) har fått för sig att lösa incelproblematiken handlar om att dölja sin misogynitet, hitta en formel för att ragga, skaffa sig ett sexpack och ligga. (Ja, jag är fullt medveten om att du inte skriver det i det här inlägget) brist på sex är inte problemet. Bara symptomet på problemet. Vad skulle en misogyn incel gooogla på? Kanske "hur gör man för att ligga" eller "tips och tricks för att ligga" Allt sånt leder till en incel-sida med andra incels som vill göda misogynitet, vill att dessa killar ska misslyckas, vältrar sig i sin egen självömkan. Helt kontraproduktivt, Det krävs en annan part (psykolog) som kan berätta var problemet är, sen är det upp till individen att följa råden.
    Vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa att jag är gift och har barn.

Misogyniteten i sig är inte problemet. Det är att incelsen är oattraktiva. Sedan hittar de alla möjliga ursäkter för att inte ta tag i problematiken. Att hävda att kvinnor är skräp är bara en dålig ursäkt egentligen. Surt sa räven om rönnbären som man säger.

Sedan har jag sedan dag 1 i tråden sagt att man ska vara ärlig med vem man är. Det är just därför man inte ska börja hitta tips och tricks för att ragga utan för att förbättra sig själv i grunden så att man kan vara öppen med vem man är.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-10-08 13:42:09 följande:
    Ju tidigare man söker hjälp desto bättre dvs långt innan suicidtankar kommer. Att känna att man inte duger och inte kan attrahera det andra könet kan ju verkligen göra en person djupt olycklig och deprimerad. Då hjälper ju sällan  tankar  som"jag är ju man, detta borde jag klara-bara jobba på"
    Om man är dålig ska man vara öppen med det. Hur ska man annars åstadkomma förändring?

Så många i dagens samhälle vandrar runt med en falsk självbild. "Jag är bra" intalar dig sig hela tiden. Men eftersom det är en lögn blir de helt knäckta så fort någon påtalar det. För innerst inne vet även de själva att de är dåliga.

• Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-10-08 13:42:09 följande:

Finns mycket forskning på att mäns obenägenhet att söka hjälp hör ihop med normer över hur en man ska vara. Just såna tankegångar som du skriver här...Och 7 av 10 som begår självmord är män....
    Man föds ju inte med psykisk ohälsa och suicidtankar...det utvecklas över tid...
    Så förebyggande arbete är av största vikt.

SKR har skrivit en rapport om detta.

skr.se/skr/halsasjukvard/utvecklingavverksamhet/psykiskhalsa/grupperpsykiskhalsa/manspsykiskahalsa.46758.html
    Jag upprepar att jag tycker att man ska be om hjälp om man har självmordstankar. 

Det förebyggande arbetet är så grundläggande. Därför vi alla gör det hela tiden. Att gå till psykolog kostar bara tid och pengar för normalpersonen. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?