• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 19:21:33 följande:
    Det där gäller bara om man är allvarligt psykiskt sjuk och behöver mediciner. Inte för vanliga människor som har diverse problem som att ha det svårt för att träffa kvinnor eller dylikt. Då är det bara att börja jobba. 
    Fast även om man inte är allvarligt psykiskt sjuk utan bara lättare psykiskt sjuk, underlättar det ju om man kan få rätt hjälp för det.
    Vanliga människor, var inte vad jag tänkte på, och att ha så stora problem att man aldrig någonsin lyckats attrahera någon kvinna, det tänker jag att det inte är några vanliga människor det rör sig om då.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-07 19:31:32 följande:
    Fast även om man inte är allvarligt psykiskt sjuk utan bara lättare psykiskt sjuk, underlättar det ju om man kan få rätt hjälp för det.
    Vanliga människor, var inte vad jag tänkte på, och att ha så stora problem att man aldrig någonsin lyckats attrahera någon kvinna, det tänker jag att det inte är några vanliga människor det rör sig om då.
    Den enda vettiga hjälp (om man nu kan kalla det hjälp)  man kan få är någon som likt jag säger att de måste göra jobbet själva.

Tyvärr äesnningen det den hjälpsökande absolut inte vill höra. Det finns ingen genvägar. Det finns inga enkla vägar.  Det finns bara att offra blod svett och tårar. Då och endast då kommer framgången.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 19:21:33 följande:
    Det där gäller bara om man är allvarligt psykiskt sjuk och behöver mediciner. Inte för vanliga människor som har diverse problem som att ha det svårt för att träffa kvinnor eller dylikt. Då är det bara att börja jobba. 
    Fast nja, jag håller inte med.
    Man behöver inte vara allvarligt psykiskt sjuk för att ta hjälp av en terapeut, det kan ju handla om att man är blyg, har massa föreställningar om sig själv (och andra) eller låter rädslan att bli avvisad styra.
    Då kan det ju vara bra att få råd och stöd kring att hitta strategier och komma över sina hinder.

Ibland är det skönt bara att få prata med någon som inte dömer.
    Tror många håller inne med sina tankar och känslor och har föreställningar att riktiga män inte har massa tvivel och tuffa tankar...
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 19:34:07 följande:
    Den enda vettiga hjälp (om man nu kan kalla det hjälp)  man kan få är någon som likt jag säger att de måste göra jobbet själva.

Tyvärr äesnningen det den hjälpsökande absolut inte vill höra. Det finns ingen genvägar. Det finns inga enkla vägar.  Det finns bara att offra blod svett och tårar. Då och endast då kommer framgången.
    Fast vettig hjälp man kan få även från tex psykiatrin, så det är absolut inte det enda som är vettigt. Beroende på vad ens svagheter, problem eller sjuklighet handlar om kan man få hjälp med tex medicinering, hantera problem, hitta strategier som underlättar hela livet för en sådan patient, och då kan det ge krafter över för att göra det jobbet du pratar om.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-10-07 20:15:58 följande:
    Fast nja, jag håller inte med.
    Man behöver inte vara allvarligt psykiskt sjuk för att ta hjälp av en terapeut, det kan ju handla om att man är blyg, har massa föreställningar om sig själv (och andra) eller låter rädslan att bli avvisad styra.
    Då kan det ju vara bra att få råd och stöd kring att hitta strategier och komma över sina hinder.

Ibland är det skönt bara att få prata med någon som inte dömer.
    Tror många håller inne med sina tankar och känslor och har föreställningar att riktiga män inte har massa tvivel och tuffa tankar...
    Det är framförallt slöseri med tid. All nödvändig info finns redan på nätet. Och det är inte särskilt komplicerat heller.

Självklart är det behagligt att gå till någon som lyssnar. Men det är bara ytterligare ett steg i fel riktning. Man behöver inte göra det som är behagligt. Det gör man redan. Man behöver göra det som är jobbigt och krävande.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-07 20:34:47 följande:
    Fast vettig hjälp man kan få även från tex psykiatrin, så det är absolut inte det enda som är vettigt. Beroende på vad ens svagheter, problem eller sjuklighet handlar om kan man få hjälp med tex medicinering, hantera problem, hitta strategier som underlättar hela livet för en sådan patient, och då kan det ge krafter över för att göra det jobbet du pratar om.
    Man får mindre både mindre krafter och mindre tid över genom att ränna till någon psykolog. Det är bortkastad tid.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 20:42:57 följande:
    Man får mindre både mindre krafter och mindre tid över genom att ränna till någon psykolog. Det är bortkastad tid.
    Det är bortkastad tid att propagera för sexkvoter eller statlig tillhandahållen fitta, psykologhjälp fungerar bevisligen för många.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-07 20:56:47 följande:
    Det är bortkastad tid att propagera för sexkvoter eller statlig tillhandahållen fitta, psykologhjälp fungerar bevisligen för många.
    Psykologhjälp fungerar inte bevisligen för många också.

Kan tänka mig att en psykolog kan hjälpa en ambitiös person som behöver balans i livet. Men för personer vara största problem är att de jobbar för lite lär ett besök hos en psykolog vara bortkastad tid.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 20:42:57 följande:
    Inte uteslutande. För tex mig var det precis som du skriver, men vissa hjälper det väldigt bra, de får ett helt annat liv och kan äntligen fokusera på konstruktiva saker. Och dessutom nämnde jag även mediciner, för vissa är det en helt nödvändig hjälp för att kunna få någonting uträttat överhuvudtaget.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-07 21:08:57 följande:
    Psykologhjälp fungerar inte bevisligen för många också.

Kan tänka mig att en psykolog kan hjälpa en ambitiös person som behöver balans i livet. Men för personer vara största problem är att de jobbar för lite lär ett besök hos en psykolog vara bortkastad tid.
    Är det en anledning att välja att inte söka hjälp ho sen psykolog? För att:
    -psykolog hjälper inte alltid
    -någon betecknar sig som lat.

Vad skulle alternativet vara då? Ska den late få tillgång till statligt reglerad fitta? Om någon är för lat för att uppsöka psykolog, varför tror du att dom skulle kunna googla sig fram till en bra hälsa?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?