• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Perka)
    Anonym (....) skrev 2023-08-17 18:30:15 följande:
    Och vad är din källa på att det handlar bara om att man inte vill anstränga sig men har den möjligheten att göra det?
    Vill är inte samma sak som att man kan göra det. 
    Om någon inte kan anstränga sig som många andra så finns inte ett val. 
    Vad har du för problematik som gör att du inte kan förändras?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (....) skrev 2023-08-17 18:27:35 följande:
    Stämmer inte helt. 
    Oftast handlar det om att man tror eller vet att man inte kan ändra på sig själv tillräckligt mycket. 
    Inte att det handlar om lathet. 
    I princip alla människor underskattar hur mycket de kan förändras och hur mycket de klarar.

De allra flesta har alldeles för mycket fritid de första 30 åren av livet vilket får llvarliga konsekvenser. Om man t.e.x. är 30 levt med för mycket fritid krävs det mycket jobb för att komma tillbaka.

Det finns stora individuella skillnader men i stort sett alla kan göra stora förändringar. Det räcker att byta ut 1 timme familjeliv mot att jobba eller bilda sig i investeringar. 

Men får vara mycket allvarligt sjuk eller handikappad för att inte kunna göra enorma framsteg. Och om man är mycket handikappad kan man göra stora framsteg mentalt även om man inte kan bli förmögen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-17 19:00:20 följande:
    I princip alla människor underskattar hur mycket de kan förändras och hur mycket de klarar.

De allra flesta har alldeles för mycket fritid de första 30 åren av livet vilket får llvarliga konsekvenser. Om man t.e.x. är 30 levt med för mycket fritid krävs det mycket jobb för att komma tillbaka.

Det finns stora individuella skillnader men i stort sett alla kan göra stora förändringar. Det räcker att byta ut 1 timme familjeliv mot att jobba eller bilda sig i investeringar. 

Men får vara mycket allvarligt sjuk eller handikappad för att inte kunna göra enorma framsteg. Och om man är mycket handikappad kan man göra stora framsteg mentalt även om man inte kan bli förmögen.
    Jag var för snäll. Byt ut 8 timmar fritid mot 8 timmar meningsfulla aktiviteter i några år och man kommer att vara någon helt annan stans.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (....) skrev 2023-08-17 18:32:08 följande:
    "Victimhood mentality".
    Och vilken säger det att går att ändra på sig för det här?

inställning till kvinnor och samhället och andra män är absolut något en människa kan förändra. 

• Anya80
    Anonym (....) skrev 2023-08-17 18:30:15 följande:
    Och vad är din källa på att det handlar bara om att man inte vill anstränga sig men har den möjligheten att göra det?
    Vill är inte samma sak som att man kan göra det. 
    Om någon inte kan anstränga sig som många andra så finns inte ett val. 
    Det kanske var fel uttryckt, det handlar om att många inte VÅGAR ta sig ur sin komfortzon parat med dåligt självförtroende. det blir en ond cirkel för man inte vågar utmana sina rädslor överhuvudtaget. I det här läget behövs professionell hjälp, inte att stänga ner dejtingappar. Det är inte så enkelt som att de här personerna är dömda för all framtid men de allra allra flesta kan uppnå insikt om att de har eget ansvar över att det förändra sin situation. Jag har som sagt läst böcker där incels intervjuas av psykiatriker och beteendevetare och då framkommer ett tydligt mönster.
  • Anonym (Palle)

Det här måste växt till en av FLs mesta långkörare. Kommer ni fram till en lösning?

• Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-17 06:35:26 följande:
    Var har jag jämfört dem med gängkriminella?

Till skillnad från dig GÖR jag faktiskt nåt för killar i utanförskap, det som stjälper är att trumfa upp galna idéer och att man inte har eget ansvar, du gör verkligen skada om nån kille tror dig.
    Du skrev att både incels och gängkriminella är män som befinner sig utanförskap. Den ena gruppen lever utan sex/relationer och den andra gruppen beordrar skottlossningar mot trapphus. Det är en ganska stor skillnad tycker jag. Du verkar ha en mer ursäktande attityd mot gängkriminella än mot incels, vilket är helt uppåt väggarna. De ska inte få hjälp, utan 25 år i fängelse.

När du påstår att incels har fått allt gratis. Vad är det de har fått som ingen annan har rätt till eller som gängkriminella har missgynnats av? En kriminell kan få en bostad av socialtjänsten. Hur får du det till att incels har fått allt gratis?
  • Anonym (Perka)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-17 21:31:32 följande:
    Du skrev att både incels och gängkriminella är män som befinner sig utanförskap. Den ena gruppen lever utan sex/relationer och den andra gruppen beordrar skottlossningar mot trapphus. Det är en ganska stor skillnad tycker jag. Du verkar ha en mer ursäktande attityd mot gängkriminella än mot incels, vilket är helt uppåt väggarna. De ska inte få hjälp, utan 25 år i fängelse.

När du påstår att incels har fått allt gratis. Vad är det de har fått som ingen annan har rätt till eller som gängkriminella har missgynnats av? En kriminell kan få en bostad av socialtjänsten. Hur får du det till att incels har fått allt gratis?
    Jag kan inte bemöta dig när du hittar på saker jag aldrig sagt och tillskriver mig åsikter jag inte har.

Återkom när du kan vara saklig.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-17 15:33:03 följande:
    så med det sagt är jag 110% för jämställdhet. och där skulle jag snarare säga att vi har större problem med bostadsbrist, nu inflationen etc. Unga kan inte flytta hemifrån för studier/jobb pga brist på bostäder, långa köer, höga andrahandshyror. där de med rika föräldrar har möjlighet att stötta på annat sätt än de med mindre bemedlade föräldrar. Det spär på ett klassamhälle och det tycker jag går emot jämställdhet. Och det anser jag är större problem än tafatta män som inte vill vara med på 2000-talet. Vad är din seriösa lösning? eftersom fler kvinnor inte löser incel-problematiken. Se på uk exempelvis som sagt, läs på lite vet jag.
    Jag skulle kunna presentera några lösningar på bostadsbristen också, men jag lovar att du skulle gå i taket över dem också. För de skulle hota värderingen på befintliga fastigheter och det skulle du som säkert redan har bolån aldrig gå med på.

Allt handlar om att du redan sitter på en bra position och inte är beredd att ge upp någonting för att underlätta för de som har det svårare. Precis som med incels. Då är det lätt att tycka synd om ungdomar och prata om klassamhället. Det är den nya medelklassvänstern. Ha en medkännande attityd utåt, men gör ingenting och skydda hög och medelinkomsttagares intressen till varje pris.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-17 21:33:29 följande:
    Jag kan inte bemöta dig när du hittar på saker jag aldrig sagt och tillskriver mig åsikter jag inte har.

Återkom när du kan vara saklig.
    Du skrev i alla fall att incels har fått allt gratis.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?