• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Til)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 11:17:21 följande:

"Bästa TS, du frågar vad skillnaden är. Låt mig ge ett exempel

Vi feminister tycker faktiskt att det jätteviktigt att svenska bolagsstyrelser har en jämn könsfördelning. I varje bolagsstyrelse skall det finnas lika många kvinnor som män. I detta fallet måste vi ju styra mot jämställda Styrelse-relationer, eller hur? Nu visade det sig också vara fullt möjligt att lagstifta om detta! Hurra!

I Sverige finns visserligen 10 miljoner människor men att det finns en jämn könsfördelning mellan antalet män och kvinnor i samhälle  (och därmed också på dejtingappar) som helhet, det är inte så viktigt.  

För det är ju en Helt annan sak, det vore ju Helt omöjligt att reglera balansen, hur skall detta gå till?

(Plus att skulle ju missgynna oss kvinnor, Hihihi)

Nä, jag lovar dig, TS. Vi svenska feminister är ju inte alls egoistiska, vi är konsekventa och vi bryr oss jättemycket om jämställdhet mellan män och kvinnor."

Jo, tjena!
    Du ser ingen skillnad i att en person med goda kvalifikationer men ett underrepresenterat kön pga tradition etc får en befattning de är kvalificerade för, och att folk har rätt att välja vem de attraheras av och vill ligga med?

Kan du själv tänka dig att ligga med och dejta nån du inte är attraherad av?
  • Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-17 12:02:53 följande:
    Du ser ingen skillnad i att en person med goda kvalifikationer men ett underrepresenterat kön pga tradition etc får en befattning de är kvalificerade för, och att folk har rätt att välja vem de attraheras av och vill ligga med?

Kan du själv tänka dig att ligga med och dejta nån du inte är attraherad av?

Hur menar du?

Att en kvinna automatiskt har bra kvalifikationer (bättre än en man) och därför borde ta plats i styrelsen? Och att en man (incel) automatiskt har dåliga värderingar och därför inte borde få tillgång till relationer?

Vad lustigt, jag ser följande scenario, en inkompetent kvinna får plats i styrelsen, trots att det finns åtminstone 2 män som objekt sett har bättre kvalifikationer enligt styrelsen själva.

Jag funderar därför på varför den inkompetenta kvinnan skall få plats i styrelsen när den inkompetenta inceln bara måste jobba med sig själv och ändra värderingar, han måste kvalificera sig.

• Anonym (Til)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 12:31:19 följande:

Hur menar du?

Att en kvinna automatiskt har bra kvalifikationer (bättre än en man) och därför borde ta plats i styrelsen? Och att en man (incel) automatiskt har dåliga värderingar och därför inte borde få tillgång till relationer?

Vad lustigt, jag ser följande scenario, en inkompetent kvinna får plats i styrelsen, trots att det finns åtminstone 2 män som objekt sett har bättre kvalifikationer enligt styrelsen själva.

Jag funderar därför på varför den inkompetenta kvinnan skall få plats i styrelsen när den inkompetenta inceln bara måste jobba med sig själv och ändra värderingar, han måste kvalificera sig.

Det scenariot ser inte jag. Jag ser likvärdigt kompetenta kandidater, där den ena av hävd och tradition har lättare att få tjänsten. Knappast att en inkompetent person skulle erbjudas en tjänst i en bolagsstyrelse. Tänk efter nu. 

Om du nu vill jämföra så har kvinnan då redan kvalifikationerna medan inceln inte har det. 

Gällande attraktion är det dock mer komplicerat än så. Eftersom attraktion kan vara något som inte alltid styrs av en persons "kvalifikationer" utan tycke och smak. Däremot kan man öka sina chanser att bli attraktiv genom vissa åtgärder, bra värderingar osv. 
  • Anonym (Perka)

Hur menar du?

Vad får du det ifrån att inkompetenta personer kvoteras in?
    Kvotering används för att få en jämnare fördelning när det finns i övrigt likvärdiga sökande.
  • Anonym (Sol)

Hur menar du?

Att vissa vill kvotera in inkompetenta kvinnor är något du själv hittat på. Varför inte argumentera hederligt istället?
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-17 12:45:44 följande:
    Vad får du det ifrån att inkompetenta personer kvoteras in?
    Kvotering används för att få en jämnare fördelning när det finns i övrigt likvärdiga sökande.

Du begriper inte att kompentens i detta fall är ett relativt begrepp?

Kvinnan är kanske inte inkompetent, bara det att styrelsen (som innehåller kvinnor) har bedömt mannen som aningen mer kompentent/relevant.

Nä, låt oss alltid anta män och kvinnor automatiskt är lika kompententa för en styrelsepost och styrelserelationer. Trots att styrelsen säger annorlunda. Jag menar vad begriper dom?

När det gäller andra relationer, så låt oss automatiskt anta att det alltid är fel på inceln, bara.

Då kan vi ju behålla regleringar för bolagsstyrelserna.

Men vill slipper insatser relation man/kvinna

• Anonym (Sol)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 13:15:20 följande:

Kvinnan är kanske inte inkompetent, bara det att styrelsen (som innehåller kvinnor) har bedömt mannen som aningen mer kompentent/relevant.

Nä, låt oss alltid anta män och kvinnor automatiskt är lika kompententa för en styrelsepost och styrelserelationer. Trots att styrelsen säger annorlunda. Jag menar vad begriper dom?

När det gäller andra relationer, så låt oss automatiskt anta att det alltid är fel på inceln, bara.

Fast vi har inga regleringar för bolagsstyrelser när det gäller kön. 
  • Anonym (Sol)

Vill du att staten ska reglera folks sexliv och relationer? 
  • Fiona M

Hmm, vilka regleringar tror du det finns för styrelser idag?

Och ja, jag trodde alla ville slippa att staten reglerar ens relationer! Hur tänker du ens att det skulle fungera?
    Anonym (Sol) skrev 2023-08-17 13:33:51 följande:
    Vill du att staten ska reglera folks sexliv och relationer? 

Nej, staten skall inte hjälpa män att få sex, däremot är det en rimlig begäran att staten erkänner problemet mansöverskottet och agerar för att minska överskottet på män.

Staten hade då isf verkat för jämställdhet i form av en  jämnare könsfördelning  mellan kvinnor och män i Sverige.

Jag anser att det är viktigt att staten verkar för jämställdhet mellan kvinnor och män.

Är du intresserad av en sådan jämställdhet?

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?