• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • ClumsySmurf
    Anya80 skrev 2023-08-17 09:35:58 följande:

Som flera  redan konstaterat sitter problemet djupare än dejtinngappars existens. Jag har läst en del böcker om incels, bla psykiatrikern Stefan Krakowskis bok med djupintervjuer av självutnämnda incels. 

Många  av dessa lider av någon slags social dyslexi, ensamhet, parat med uselt självförtroende samt en kvinnosyn de bekräftar tillsammans med incelforum där de bekräftar varandras världsbild. Där finner de ändå en slags gemenskap, om än ofta destruktiv. 
    Kvinnor i västvärlden är inte längre lika beroende av att inleda relationer med män av ekonomiska eller pga sociala förväntningar på äktenskap och barn. Det kanske gör att fler män står utanför relationsmarknaden.men  Kvinnor skulle inte välja dessa män om man begränsar dejtingsidor, och det är inte heller det som kan ändra deras situation.

Terminologin som används inom incelsfären skapar bilden av att de har en förvrängd uppfattning om hur relationer fungerar, att kvinnor antingen är golddiggers, sönderknullade slampor eller feta Feminister. De tror att män måste ha perfekte utseenden för att träffa kvinnor, eller vara förmögna.  vissa verkar lida av fixering vid sitt egna utseenden med extremt fokus på käklinjer och biceps. En sådan här inställning kanske kan tolkas som att det är bättre att tro att kvinnor har extrema ouppnåeliga krav, som de aldrig kan åka upp till så det är ingen idé att försöka/att förändring är meningslöst så behöver man inte ta ansvar för sin situation. Många verkar inte vilja anstränga sig helt enkelt.

har även läst Peter surfas bok ?man går sin egen väg? och det verkar som att de  män som till slut träffat en partner har börjat inse att kvinnor också är människor,  och ändrat inställning till sig själva. Svårt men vad är alternativet? Att styra människors relationsskapande är något vi lämnat bakom oss. 

Att det är ingen mening att anstränga sej när kvinnor har ouppnåeliga krav är en tolkning av det men de överskattar ytliga krav och underskattar andra, min tolkning är att incels anser att de duger som de är bortsett från de ytliga onödiga kraven som bla online dejting möjliggör.

• nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 13:15:20 följande:

Du begriper inte att kompentens i detta fall är ett relativt begrepp?

Kvinnan är kanske inte inkompetent, bara det att styrelsen (som innehåller kvinnor) har bedömt mannen som aningen mer kompentent/relevant.

Nä, låt oss alltid anta män och kvinnor automatiskt är lika kompententa för en styrelsepost och styrelserelationer. Trots att styrelsen säger annorlunda. Jag menar vad begriper dom?

När det gäller andra relationer, så låt oss automatiskt anta att det alltid är fel på inceln, bara.

Då kan vi ju behålla regleringar för bolagsstyrelserna.

Men vill slipper insatser relation man/kvinna

No, no, no Flash. Konspirationsteorier hör till incelkulturens värld.

Naturligtvis är alla bolag intresserade av så kompetenta medarbetare som möjligt, så man väljer den som är mest kompetent för jobbet.

Bara där det är toss and go kvoterar man in en man på en kvinnodominerad arbetsplats och vice versa.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EnAnonumius
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 15:43:45 följande:
    När det gäller U.K. I åldersgruppen 0-64 år finns en relativt stark övervikt av män. Det kan förklara att det finns många Incels där. 
    Du har rätt i att finns fler kvinnliga pensionärer i U.K (som i de flesta länder)
    Källa: Wikipedia
    Det där är ju knappast en källhänvisning.

Det du gör här är ju att hänvisa till Wikipedias startsida. Men du lämnar inte med vad artikeln på wiki heter som du har skrivit ifrån.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-17 01:46:33 följande:
    Vad är det som jag inte har?
    Jag tror du vet det bäst själv faktiskt.
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-08-17 17:25:38 följande:
    Det där är ju knappast en källhänvisning.

Det du gör här är ju att hänvisa till Wikipedias startsida. Men du lämnar inte med vad artikeln på wiki heter som du har skrivit ifrån.
    ourworldindata.org/gender-ratio

Denna var bra frånsett att man inte ser åldrarna.
  • Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-17 17:19:17 följande:
    Att det är ingen mening att anstränga sej när kvinnor har ouppnåeliga krav är en tolkning av det men de överskattar ytliga krav och underskattar andra, min tolkning är att incels anser att de duger som de är bortsett från de ytliga onödiga kraven som bla online dejting möjliggör.
    Enligt "Victimhood mentality" så anser denne att det inte går att ändra något. Hur pass ouppnåeliga eller enkla kraven är så spelar det ingen roll. Det blir som en identitet.

Tror det handlar mer om en slags entitlement där kvinnor och samhället/ andra män då genom sympatier till den stackars misslyckade mannen ska ge honom vad han vill ha. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-17 12:31:19 följande:

Hur menar du?

Att en kvinna automatiskt har bra kvalifikationer (bättre än en man) och därför borde ta plats i styrelsen? Och att en man (incel) automatiskt har dåliga värderingar och därför inte borde få tillgång till relationer?

Vad lustigt, jag ser följande scenario, en inkompetent kvinna får plats i styrelsen, trots att det finns åtminstone 2 män som objekt sett har bättre kvalifikationer enligt styrelsen själva.

Jag funderar därför på varför den inkompetenta kvinnan skall få plats i styrelsen när den inkompetenta inceln bara måste jobba med sig själv och ändra värderingar, han måste kvalificera sig.

Det är lättare att lura styrelsen att kvotera och godhetsignalera än att ha sex med en incel, men lyckas någon lura till sej en avsugning på ett styrelsemöte....
  • EnAnonumius
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-17 17:26:34 följande:
    Jag tror du vet det bäst själv faktiskt.
    Är det ditt sätt att säga att du inte kan ge ett adekvat svar på fråga?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-08-17 17:47:29 följande:
    Är det ditt sätt att säga att du inte kan ge ett adekvat svar på fråga?
    Jag känner honom inte. Jag kan bara säga vad som gäller generellt.
  • Anya80
    ClumsySmurf skrev 2023-08-17 17:19:17 följande:
    Absolut är det så. De har skygglappar för verkligheten och är oflexibla. Det finns antagligen en korrelation mellan autistisk drag och detta. detta konstaterar Ueda i sin bok, att man inte vill anstränga sig, något som vi alla måste göra för att leva ett socialt liv.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?