• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-17 22:38:19 följande:
    Ok, men de var ensamma män (samma sak).
    Det är inte samma sak. Varför kan du inte lära dig skillnaden?
  • Anonym (Cloffe)
    molly50 skrev 2023-08-18 00:35:04 följande:
    Det är inte samma sak. Varför kan du inte lära dig skillnaden?
    Han ser inte skillnaden för i hans värld så är alla män misogyna i någon form. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-17 22:40:56 följande:
    Faktiskt ointressant vad kvinnorna eller incelsen säger i den frågan faktiskt. Det är enkel logik att ett ökat utbud av män leder till fler män utan sex.

Nej, det betyder inte att alla ensamma män skulle få kvinnor om utbudet minskade men några fler skulle få det.
    Det låter som en ganska tandlös åtgärd, om det skulle "hjälpa" några få. Knappt värt. 

Som någon skrivit så är utgångspunkten ofta ett manligt perspektiv, trots att kvinnor upprepade gånger förklarat att de hellre avstår än tar någon de inte attraheras av. Kvinnor behöver inte män idag, utan vill att de ska tillföra något till livet. Olyckliga relationer är det värsta som finns, bättre att vara ensam då. 

Män borde kunna sätta sig in i sitsen att enbart ha oattraktiva kvinnor att välja på. Skulle de ändå välja någon, om alla var såna som blivit bortvalda? Tror inte kvinnor skulle det. 
  • Anonym (Perka)

Jag ser fortfarande inte att jag skrivit om gängkriminella.
    Däremot har jag skrivit om flyktingar och nyanlända, men det är intressant att du direkt tolkar det så.

Anonym (Perka) skrev 2023-08-16 20:41:57 följande:

Nej. Lovar att jag träffar betydligt fler nyanlända än du gör. Många vill träffa någon med samma kulturella bakgrund, speciellt när att strta om livet i Sverige ör så pass omvälvande som det är, och sen dröjer det (som du själv säger) ÅR innan man kan språket och är en del av samhället.

Vad säger det om incels, som fått allt gratis redan av att födas här, om de då slås ut direkt?

Anonym (hej) skrev 2023-08-17 21:31:32 följande:
    Du skrev att både incels och gängkriminella är män som befinner sig utanförskap. Den ena gruppen lever utan sex/relationer och den andra gruppen beordrar skottlossningar mot trapphus. Det är en ganska stor skillnad tycker jag. Du verkar ha en mer ursäktande attityd mot gängkriminella än mot incels, vilket är helt uppåt väggarna. De ska inte få hjälp, utan 25 år i fängelse.

När du påstår att incels har fått allt gratis. Vad är det de har fått som ingen annan har rätt till eller som gängkriminella har missgynnats av? En kriminell kan få en bostad av socialtjänsten. Hur får du det till att incels har fått allt gratis?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-06 00:42:53 följande:

Jag känner också för människor som fötts med dåliga förutsättningar, men min empati och medkänsla dör när jag ser vad de skriver om kvinnor, medan de inte kan nämna en enda grej de gjort för att hjälpa sig själva.

Jag träffar i stort sätt dagligen unga killar som kämpar med utanförskap och det är livsfarligt att bara hänga med huvudet och ge upp när du är nära kanten, du kommer spolas över den. 

HÄR behöver vi som samhälle göra en insats, sträcka ut en hand och hjälpa dem från arbetslöshet, kriminalitet och psykisk ohälsa. Det kan räcka att bara lyssna.
    Kolla upp hur det ser ut där ni bor, tror säkert det finnsett flertal föreningar där man kan bli voluntär.

Här jämförde du incels med kriminella där båda grupper är unga killar som kämpar med utanförskap. För de kriminella behöver samhället tydligen göra en insats, sträcka ut en hand och hjälpa dem. För incels har du dock ingen empati och medkänsla. De har ju "fått allt gratis" redan och behöver ingen mer hjälp.

Det är en intressant prioritering. Jag tycker att vi ska straffa kriminella mycket hårdare idag istället för att hjälpa dem. Gruppen incels, som inte har begått några brott, borde vara mer förtjänt av samhällets empati och medkänsla. Det är dock bara mina värderingar. Jag inser att det är många svenskar som tänker annorlunda och hellre bryr sig om de kriminella.

Den inställningen borde dock inte göra någon förvånad över att vi har både så många incels och så många kriminella.
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-08-18 00:26:54 följande:
    Nej,men du skrev ändå att hennes man var en incel,.men inte min.
    Fast båda verkar påminna om varandra i mångt och mycket.
    Så vad är då skillnaden?
    Ingen av dem var uppenbarligen incels.
    Din man var en incel. Har aldrig hävdat något annat. Om du skäms över uttrycket incel är inte relevant för sammanhanget.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-17 23:08:51 följande:
    polisen bötfäller ett brott. sexköp är ett brott.

att dejta en, två, tre, tio eller noll samtidigt är inte ett brott. Det finns inget polisen ska göra mot det.
    Nej, men det skulle kunna bli ett brott. Sexköp var heller inte ett brott tidigare. Det ansågs bara som omoraliskt, tills samhället bestämde sig för att sätta ner foten.
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-08-17 23:08:28 följande:
    Vad gör du själv för att lösa riktiga problem som finns?

Jag tror för övrigt att även attityder spelar in. Till exempel som att stryka incels medhårs, att låta dem spy ur sig kvinnohat och konspirationsteorier utan att säga emot bara styrker deras uppfattning att de tänker rätt.
    Jag argumenterar på ett sätt som är lösningsorienterat, snarare än att vara inriktad på att brännmärka vissa åsikter.

Ditt fokus på att döma folk som har fel åsikter löser inga problem alls.
  • Anonym (hej)
    Fiona M skrev 2023-08-17 23:02:32 följande:
    Hur skulle incels ens interagera med kvinnor utan hjälp av appar?
    Menar du att det bara är män som har sex som interagerar med kvinnor? Jag ser inte riktigt den kopplingen. Folk som inte har sex kan också prata med andra människor.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?