• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:24:45 följande:

Ni som diskuterar kring detta ämne vill så gärna kategorisera dessa män. Incel eller ensamma singlar? Mår man bättre av att tro att världen är svart eller vit?

Verkligheten är att dom flesta är någonstans därimellan.

Om man inte benar ut vilKen grupp man pratar om blir det ju som i denna tråd. Vi som ogillar incels får påhopp om att vi hatar ensamma män. 

En incel är en man som skyller på kvinnor, hatar kvinnor och ibland skadar och t om dödar kvinnor. 

Så ja, det är viktigt att göra skillnad på vilken grupp man pratar om. Annars springer man bara TS ärende. Hans agenda med tråden är att locka fram hat mot ensamma män. 

Och ärligt talat spelar du i samma lag dom TS även om du lindar in det bättre. 

• Anonym (Palle)
    Anonym (Sol) skrev 2023-08-04 08:36:40 följande:

Om man inte benar ut vilKen grupp man pratar om blir det ju som i denna tråd. Vi som ogillar incels får påhopp om att vi hatar ensamma män. 

En incel är en man som skyller på kvinnor, hatar kvinnor och ibland skadar och t om dödar kvinnor. 

Så ja, det är viktigt att göra skillnad på vilken grupp man pratar om. Annars springer man bara TS ärende. Hans agenda med tråden är att locka fram hat mot ensamma män. 

Och ärligt talat spelar du i samma lag dom TS även om du lindar in det bättre. 

På vissa plan förstår jag TS och på vissa plan förstår jag vad kvinnorna i tråden menar. Men att jag skulle tillhöra samma, det är där du tolkar situationen fel.

Det är just detta jag pratar om, att världen inte är svart eller vit, dom flesta är där emellan. Men det blir arbetsamt för hjärnan när inte världen delas in i onda och goda. Det är även jobbigt för dom flesta när man inte kan dela in i vi och dom.
  • Anonym (Palle)

Jag skulle även vilja tillägga att det idag, när det gäller värdegrundsfrågor.. råder ett klimat som är anmärkningsvärt polariserat. Här diskuteras det ofta under devisen. Är du inte med oss, så är du emot oss. Det är skadligt för debatten enligt mig.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:43:07 följande:
    På vissa plan förstår jag TS och på vissa plan förstår jag vad kvinnorna i tråden menar. Men att jag skulle tillhöra samma, det är där du tolkar situationen fel.

Det är just detta jag pratar om, att världen inte är svart eller vit, dom flesta är där emellan. Men det blir arbetsamt för hjärnan när inte världen delas in i onda och goda. Det är även jobbigt för dom flesta när man inte kan dela in i vi och dom.

Fast det konstiga är ju att du inte invänder mot de inlägg där kvinnor utpekas som stereotyper som alla beter sig likadant, eller inlägg för män talar om hur kvinnor är och tänker. 

Det är inte bara det som man skriver som säger något om en person utan även de inlägg där man inte svarar utan låter det stå oemotsagt. 

Så du som säger att du förstår båda sidor visar det inte. De flesta andra visar tydligt i svar att de känner förakt mot incels, dvs män som hatar kvinnor men att de inte har något emot ensamma män. 

Att du flera gånger dessutom måste förklara att du har förståelse för båda sidor visar att du inte är tydlig. Du vill liksom inte fördöma män som hatar kvinnor, men du kan inte stå för det. 

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 01:25:12 följande:
    Här kan vi tala om sjuka fördomar och personangrepp. Jag har aldrig någonsin skickat en dickpic. Hur kan du koppla samman dickpics med incels? Kan slå vad om att nästan alla som skickar dickpics är den raka motsatsen till incels.
    Jag skrev inte att du skickade det, utan att det var en av de vanligaste *misstagen* män gör dagligen mot kvinnor på tinder eller dejtingappar, och sen undrar varför de inte får gå på dejt. och en viss procent av männen utan dejt utvecklar sitt kvinnoförakt och sprider incel propaganda istället för att förstå
    att det är de själva som sitter på nyckel till förändring.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:43:07 följande:

På vilket sätt förstår du kvinnorna?
    - att vi vill ha kvar vår roll som jämlik med samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter.
    - vi vill alltså inte begränsas, fördelas eller bestämmas över vårt huvud (talar inte om vanliga lagar och sunt förnuft)
    - vi vill INTE bli ännu en siffra i statistiken gällande våldtäkt, sexuellt ofredande, misshandel, mord etc.
    - vill jag utbilda mig, vill jag aldrig skaffa barn, vill jag bo med två män eller ingen man ja då är det mitt val. Ingen annans val.

har jag och alla andra kvinnor rätt till dessa åsikter? eller är jag/vi mansfientliga manshatare med dessa åsikter?

och du upprepar om och om igen att varför göra skillnad på ensamma män och incels. Det är skilllnad. eller menar du att det är samma sak? Med det argumentet ÄR ju alla män våldtäktsmän, eftersom det är män som våldtar. därav kategoriseringen, för vi vet båda att alla män inte är våldtäktsmän.

En man kan vara våldtäktsman. en man kan vara ensam man. En man kan vara incel. En man kan vara gift. Etc.
    denna tråd handlar om incels, och incels är ensamma män som skyller sin ensamhet på samhället och besitter kvinnoförakt. Som sprider propaganda som inte är förankrad i demokratiska värdegrunder som du också säger är så polariserade. Och värdegrund är faktiskt ganska svart eller vitt, antingen är du en god människa eller så är du inte en god människa. en god människa står bakom allas lika värde oavsett kön, ålder, etnicitet och sexuell läggning. Att alla dessa ska ha samma friheter, rättigheter, möjligheter men också skyldigheter oavsett vad. Att vi alla har en likhet för lagen.

de individer som inte är goda. och som inte har goda värdegrunder är återigen de som tror sig ha mer rättigheter än någon annan grupp. Som just incels som diskuteras i tråden, de tror sig ha mer rätt till en kvinna, och att staten på något sätt ska hjälpa till och fördela kvinna till dom. För att *det är ju samhällets ansvar* att *alla ska ligga lika mycket/lika lite* och att det är *samhället som gjort kvinnan så kräsen och otacksam till följd av hennes nya höjda människovärde*.

incels ÄR ett samhällsproblem som behöver utrotas, inte daltas med. då får samhället en grogrund för individer som inte har demokratiska värderingar som på sikt kan bli hot mot demokratin om dessa ökar i antal. Dessa män behöver hjälp att ändra på sin värdegrund, så angiveri som varit uppe på tapeten tidigare kanske inte är så dumt ändå. Kunna ange individer som behöver låsas in på rättsspyk tills de har goda värdegrunder och ett jämställt demokratiskt tänkande.

• nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 07:23:06 följande:
    Det finns definitivt kvinnor som hatar män, men det yttrar sig på olika sätt. Män har historiskt sett haft närmre till våld. Det är inte konstigt eller ologiskt eftersom detta våld tidigare i historien har skyddat både kvinnor och grupperingar av människor.

Det våldet är inte ok och behöver arbetas med, men det är inte konstigt att fler män tar till våld. Dock ska vi vara på det klara med att det verkligen är en liten del, tom i incelskulturen, som faktiskt använder våld.

Kvinnor är klart bättre på det sociala spelet och grupperar sig mer med varandra för att få styrka. Det har varit kvinnans styrka även tidigare. Det kan man tom se exempel på i denna tråd.

Sen är min upplevelse i denna tråd att det inte bara handlar om att tillrättavisa de man anser har fel åsikter, man har helt enkelt även ett stort behov av att trycka ner någon man anser ha fel.
    Din upplevelse är ju lika fucked up som incelsupplevelserna här i tråden.

Det är faktiskt inte friskt i huvudet att vilja att staten ska reglera dejtingmarknaden. Och när man dessutom tror att omvärlden är skyldig att bemöta en sån sjuk åsikt med respekt så behöver man få en reality check och inte nån curlingJöns som försvarar galenskaperna med att andra har ett behov att trycka ner den som har fel åsikt.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:24:45 följande:

Ni som diskuterar kring detta ämne vill så gärna kategorisera dessa män. Incel eller ensamma singlar? Mår man bättre av att tro att världen är svart eller vit?

Verkligheten är att dom flesta är någonstans därimellan.

Naturligtvis, eftersom det sitter en TS som är klart incel i bemärkelsen har anammat incelkulturen med sina åsikter om att staten ska reglera dejtingmarknaden och grinar över att ensamma män blir påhoppade.

Mår du bättre av att låtsas att det finns någon gråzon här? 
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:47:48 följande:

Jag skulle även vilja tillägga att det idag, när det gäller värdegrundsfrågor.. råder ett klimat som är anmärkningsvärt polariserat. Här diskuteras det ofta under devisen. Är du inte med oss, så är du emot oss. Det är skadligt för debatten enligt mig.

Det är du som inte vill/klarar av att se skillnaden på män och män med sjuka värderingar. Alla ska lullas in i tron att det de kommer med är är normalt oavsett vilka sjuka åsikter som presenteras. Vilken debatt? Du vågar ju inte säga pip till de det gäller.
  • Anonym (Palle)

Till sol - jag tror att andelen män som hatar kvinnor är marginell om man jämför med män som känner frustration över sin situationen och tappar framtidstro.

Jag har även varit tydlig med att man inte kan tvinga någon till något. Speciellt inte relationer. Alla är fria att välja eller välja bort.

Sen ska man väl inte generalisera, men för att kunna diskutera olika fenomen behöver man generalisera litegrann åtminstone. Jag generaliserar inte kvinnor i närheten av i vilken utsträckning några här generaliserar incels.

När jag generaliserar utgår jag dessutom från något slags snitt, beroende på vilket beteende vi diskuterar. När några här diskuterar incels upplever jag att man generaliserar utifrån de mest extrema incels/ofrivilliga singlar.

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?