Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.
Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.
Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.
Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.
www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/
www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritikSåvitt jag kan se betonar Stefan Krakowski männens eget ansvar här. Han föreslår inga statliga regleringar av dejtingmarknaden eller lägger något ansvar på kvinnor. Tvärtom betonar han att det är männen som måste "förhålla sig till en ny verklighet".
Det enda han menar är att vi kan försöka öka förståelsen för dessa män, men han säger också att han tror att obehag väcks av att en del incels vill bruka våld mot kvinnor.
I den här tråden tycker jag att folk har visat förståelse och empati för ensamma män. Däremot inte mot män som vill ha statliga regleringar av dejtingmarknaden, droga kvinnor eller på annat sätt lägga över ansvaret på dem, inte heller mot män som uppvisar kvinnohat eller ilska mot kvinnor som grupp. Det är ändå fullt rimligt.