• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik
    Tror det mest handlar om att ensamma män har låg status. Kvinnorna ser dem som meningslösa och utan nämnvärt värde för gruppen. Männen ser dem som förlorare.
  • Anonym (Til)
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik
    Såvitt jag kan se betonar Stefan Krakowski männens eget ansvar här. Han föreslår inga statliga regleringar av dejtingmarknaden eller lägger något ansvar på kvinnor. Tvärtom betonar han att det är männen som måste "förhålla sig till en ny verklighet". 

Det enda han menar är att vi kan försöka öka förståelsen för dessa män, men han säger också att han tror att obehag väcks av att en del incels vill bruka våld mot kvinnor. 

I den här tråden tycker jag att folk har visat förståelse och empati för ensamma män. Däremot inte mot män som vill ha statliga regleringar av dejtingmarknaden, droga kvinnor eller på annat sätt lägga över ansvaret på dem, inte heller mot män som uppvisar kvinnohat eller ilska mot kvinnor som grupp. Det är ändå fullt rimligt. 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:09:33 följande:
    Andelen sexlösa män tredubblades i USA på 10 år mellan 2008 och 2018. Vad tror du att det beror på om det inte har med dejtingappar att göra?

Oavsett hur du önskar reglera apparna blir du inte mer knullbar. ditt kvinnoförakt skulle lysa igenom vår dialog, om det ens skulle bli en dialog.
    kan slå vad om att din strategi är:
    - be om dejt direkt
    - fråga om snapchat/kik direkt
    - skicka dickpick
    - skicka *raggningsrepliker* a la *måste gjort ont när du ramlade från himlen*

troligen har du en kort biografi utan något intressant om vem du är och vad du har för drömmar.

om du har en bild så är den troligen x antal år gammal och grynig vga kvalitet.

så nej. Du skulle inte inte få en swipe, eller ens ha en långvarig konversation med mig om du mot förmodan skulle ha en nyare bild och intressant biografi.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 22:50:17 följande:
    Du är väldigt hal när du låtsas att du inte skrev vad man kan läsa ett knapptryck bort i tråden.

Berätta nu för alla. Varför uppmanar du mig att söka hjälp? Varför kan du inte respektera att vi har olika åsikter istället och att det är normalt att två personer har det?

Vet inte vad du refererar till, men citera mig gärna. Det är väl uppenbart att du behöver hjälp för övrigt. Samhället eller dejting kommer inte att förändras för att passa dig. Du behöver förändras själv (om ditt mål är att attrahera en kvinna).

Du känner dig värdelös i förhållande till andra män och avundsjuk på influensertjejer. (med mera) Det är inte en välmående lycklig människa som skriver sånt. 

Hjälpen behöver du i så fall uppsöka själv. Fortsätter du distansera dig själv från ditt personliga ansvar så fortsätter den negativa spiralen.

• Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 22:50:17 följande:
    Du är väldigt hal när du låtsas att du inte skrev vad man kan läsa ett knapptryck bort i tråden.

Berätta nu för alla. Varför uppmanar du mig att söka hjälp? Varför kan du inte respektera att vi har olika åsikter istället och att det är normalt att två personer har det?
    Du vet antagligen likväl som oss andra att dina idéer aldrig kommer att bli verklighet. Dina problem med dejting kommer inte att ordna sig genom din lösning, eftersom din lösning aldrig kommer att ske. Så vad ska du istället göra för att komma tillrätta med den här frustrationen kring dejting? I det sammanhanget är det väl rimligt att söka hjälp för att hantera problemet, precis som man gör med andra problem man inte vet hur man ska hantera. Det är svårt att se något annat som kommer hjälpa. 
  • Anonym (Cloffe)

Vad snackar du om? Det är du som sprider hatiska budskap. Du föreslår fascistiska idéer såsom statlig reglering av dejting. Där män ska begränsas genom angiveri och förhör av kvinnor. Du tyckte det inte var smart av män att "ge upp" den ekonomiska makten till kvinnor för hundra år sen, att det var bättre för hundra år sen för då var kvinnor lätt intvingade till partnerskap. 

Men din hemstickade offerkofta sitter tajt som berget. Trots att det är du som sprider föraktet så är det ändå du som är offret. 

Helt otroligt.

• molly50

Vad jag kan utläsa av de där länkarna är att det fortfarande är mannens eget ansvar att lösa sin situation. Inte kvinnornas.
    Och det är det som är skillnaden på incels och ensamma män.
    Incels sprider kvinnoförakt och ser kvinnor som ett sexobjekt och lägger ansvaret på kvinnan,eller staten, för att de ska få ligga.
    Ensamma män accepterar sin situation och lägger inte ansvaret på någon annan.
    Och de är mycket lättare att känna sympati för.
    Ser du skillnaden?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-03 23:25:32 följande:
    Såvitt jag kan se betonar Stefan Krakowski männens eget ansvar här. Han föreslår inga statliga regleringar av dejtingmarknaden eller lägger något ansvar på kvinnor. Tvärtom betonar han att det är männen som måste "förhålla sig till en ny verklighet". 

Det enda han menar är att vi kan försöka öka förståelsen för dessa män, men han säger också att han tror att obehag väcks av att en del incels vill bruka våld mot kvinnor. 

I den här tråden tycker jag att folk har visat förståelse och empati för ensamma män. Däremot inte mot män som vill ha statliga regleringar av dejtingmarknaden, droga kvinnor eller på annat sätt lägga över ansvaret på dem, inte heller mot män som uppvisar kvinnohat eller ilska mot kvinnor som grupp. Det är ändå fullt rimligt. 
    Trots att Stefan Krakowski betonade det individuella ansvaret blev han ändå anklagad för att sprida ett kvinnoförakt, för att ursäkta incels och för att säga att det beror på samhällsförändringar att incels finns. Precis det ni anklagar andra för i tråden.

Alltså hjälpte det inte honom ett dugg att uttrycka sig diplomatiskt. Han hade varit tvungen att hata incels för att såna som ni ska bli nöjda.
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-08-04 00:03:52 följande:
    Vad jag kan utläsa av de där länkarna är att det fortfarande är mannens eget ansvar att lösa sin situation. Inte kvinnornas.
    Och det är det som är skillnaden på incels och ensamma män.
    Incels sprider kvinnoförakt och ser kvinnor som ett sexobjekt och lägger ansvaret på kvinnan,eller staten, för att de ska få ligga.
    Ensamma män accepterar sin situation och lägger inte ansvaret på någon annan.
    Och de är mycket lättare att känna sympati för.
    Ser du skillnaden?
    Det är en väldigt stor skillnad mellan att lägga ansvaret på kvinnor eller på samhället. Jag har lagt ansvaret på samhället, men har ändå blivit anklagad för att ha ett kvinnoförakt trots att jag inte har skuldbelagt kvinnor för något.

Du behöver inte känna sympati med incels. Det hjälper inte dem på något sett. Frågan är varför det finns ett behov av att skuldbelägga incels och sprida myter om dem att de är dåliga människor och kvinnohatare? Det är de där artiklarna försöker problematisera.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-03 23:27:55 följande:

Oavsett hur du önskar reglera apparna blir du inte mer knullbar. ditt kvinnoförakt skulle lysa igenom vår dialog, om det ens skulle bli en dialog.
    kan slå vad om att din strategi är:
    - be om dejt direkt
    - fråga om snapchat/kik direkt
    - skicka dickpick
    - skicka *raggningsrepliker* a la *måste gjort ont när du ramlade från himlen*

troligen har du en kort biografi utan något intressant om vem du är och vad du har för drömmar.

om du har en bild så är den troligen x antal år gammal och grynig vga kvalitet.

så nej. Du skulle inte inte få en swipe, eller ens ha en långvarig konversation med mig om du mot förmodan skulle ha en nyare bild och intressant biografi.

Här kan vi tala om sjuka fördomar och personangrepp. Jag har aldrig någonsin skickat en dickpic. Hur kan du koppla samman dickpics med incels? Kan slå vad om att nästan alla som skickar dickpics är den raka motsatsen till incels.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?