• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:07:33 följande:
    Respekterar du att det finns fler personer än jag som ser incels som ett samhällsproblem som samhället behöver adressera på olika sätt och att det är legitimt att ha den åsikten trots att du inte håller med oss?
    Jag håller absolut med dig om att incels med den typen av åsikter du har är ett samhällsproblem. Vilket samhälle har inte ett problem när det finns grupperingar som anser att dejtingvärlden ska regleras av staten? Att kvinnor ses som resurser för mäns lustar som ska fördelas "rättvist" genom att man inför olika begränsningar i kvinnors valfrihet av partner.

Vad tänker du att samhället ska göra för att skydda sig mot att den här typen av fascistiska strömningar?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 01:47:16 följande:
    Ja, du ska respektera alla åsikter utan att bemöta dem med förakt även om du tycker att de är helt uppåt väggarna. Det är poängen med en demokrati. Folk framför åsikter och sen avgör majoriteten om de ska implementeras eller inte.

Man har inte rätt att förfölja eller förolämpa folk med en viss typ åsikter bara för att de har stöds av en minoritet eller för att de inte har framförts tidigare.
    Nej. Demokrati och yttrandefrihet innebär att du kan få tala om vad du tycker, men inte att dina åsikter måste tas emot på något visst sätt. Du har rätt att tycka vad du vill och andra har i sin tur rätt att tycka precis vad de vill om dina åsikter.

Du vet att det där med yttrandefrihet gäller inte bara dig utan alla andra också, och om du känner dig förolämpad över att folk kallar dina fascistiska idéer för fascistiska idéer så är det ditt problem. 

Alla och då menar jag ALLA utanför incelkulturen reagerar negativt på dina förslag om en statligt reglerad dejtingmarknad. Det är inte ett hat mot alla ensamma män utan en sund reaktion på sjuka idéer som även de flesta ensamma män torde reagera mot. Det normala är att man vill skaffa sig ett förhållande baserat på egna meriter och inte genom inblandning från staten.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 03:04:49 följande:
    Då betyder det att den lagen bara ska gälla vissa personer. Hur blir alla lika inför lagen då? Likhet inför lagen är en rättstatsprincip som jag aldrig skulle ifrågasätta.
    Ditt förslag gällde ju också bara vissa personer - de populära männen.

Det var ju de populära männen som skulle göras mer osynliga för kvinnor desto mer intresse kvinnorna visade dem.

Så hur var det nu med allas likhet inför lagen och principer du aldrig skulle ifrågasätta?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 01:11:27 följande:
    Trots att Stefan Krakowski betonade det individuella ansvaret blev han ändå anklagad för att sprida ett kvinnoförakt, för att ursäkta incels och för att säga att det beror på samhällsförändringar att incels finns. Precis det ni anklagar andra för i tråden.

Alltså hjälpte det inte honom ett dugg att uttrycka sig diplomatiskt. Han hade varit tvungen att hata incels för att såna som ni ska bli nöjda.
    Nina Rungs kritiserade bland annat att Stefan Krakowski inte ställt frågor kring varför männens besvikelse ibland mynnade ut i kvinnohat och våldtendenser. Och det är en berättigad fråga, som måste ställas. Kanske ville han inte ställa den för att inte trampa på ömma tår, vem vet.

Men frågan kvarstår: varför börjar vissa av männen hata kvinnor och vill skada dem? Hur löser vi det? Dessa män kan ju inte få komma i närheten av kvinnor eftersom de är potentiellt farliga. 

Hur kommer det sig att ensamma kvinnor inte skriver på forum att de vill skada män, eller att det inte finns en sån rörelse ens bland vanliga kvinnor trots våldtäkt, misshandel etc där män främst är förövare?  Medan för vissa ensamma män räcker det med att de inte får till det med kvinnor för att hamna där? De behöver inte frukta för sina liv, de behöver inte vara rädda, kvinnor har inte gjort dem något ont mer än att inte välja just dem. Vilket även kvinnor upplever, utan att börja hata männen för det. 
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-04 06:50:46 följande:
    Nina Rungs kritiserade bland annat att Stefan Krakowski inte ställt frågor kring varför männens besvikelse ibland mynnade ut i kvinnohat och våldtendenser. Och det är en berättigad fråga, som måste ställas. Kanske ville han inte ställa den för att inte trampa på ömma tår, vem vet.

Men frågan kvarstår: varför börjar vissa av männen hata kvinnor och vill skada dem? Hur löser vi det? Dessa män kan ju inte få komma i närheten av kvinnor eftersom de är potentiellt farliga. 

Hur kommer det sig att ensamma kvinnor inte skriver på forum att de vill skada män, eller att det inte finns en sån rörelse ens bland vanliga kvinnor trots våldtäkt, misshandel etc där män främst är förövare?  Medan för vissa ensamma män räcker det med att de inte får till det med kvinnor för att hamna där? De behöver inte frukta för sina liv, de behöver inte vara rädda, kvinnor har inte gjort dem något ont mer än att inte välja just dem. Vilket även kvinnor upplever, utan att börja hata männen för det. 
    Det finns definitivt kvinnor som hatar män, men det yttrar sig på olika sätt. Män har historiskt sett haft närmre till våld. Det är inte konstigt eller ologiskt eftersom detta våld tidigare i historien har skyddat både kvinnor och grupperingar av människor.

Det våldet är inte ok och behöver arbetas med, men det är inte konstigt att fler män tar till våld. Dock ska vi vara på det klara med att det verkligen är en liten del, tom i incelskulturen, som faktiskt använder våld.

Kvinnor är klart bättre på det sociala spelet och grupperar sig mer med varandra för att få styrka. Det har varit kvinnans styrka även tidigare. Det kan man tom se exempel på i denna tråd.

Sen är min upplevelse i denna tråd att det inte bara handlar om att tillrättavisa de man anser har fel åsikter, man har helt enkelt även ett stort behov av att trycka ner någon man anser ha fel.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 07:23:06 följande:
    Det finns definitivt kvinnor som hatar män, men det yttrar sig på olika sätt. Män har historiskt sett haft närmre till våld. Det är inte konstigt eller ologiskt eftersom detta våld tidigare i historien har skyddat både kvinnor och grupperingar av människor.

Det våldet är inte ok och behöver arbetas med, men det är inte konstigt att fler män tar till våld. Dock ska vi vara på det klara med att det verkligen är en liten del, tom i incelskulturen, som faktiskt använder våld.

Kvinnor är klart bättre på det sociala spelet och grupperar sig mer med varandra för att få styrka. Det har varit kvinnans styrka även tidigare. Det kan man tom se exempel på i denna tråd.

Sen är min upplevelse i denna tråd att det inte bara handlar om att tillrättavisa de man anser har fel åsikter, man har helt enkelt även ett stort behov av att trycka ner någon man anser ha fel.
    De flesta kvinnor som hatar män gör det snarast pga det våld de utsatts för eller för att de är rädda, inte just för att de blir bortvalda av män eller är ensamma. Däri ligger skillnaden, vilket jag försökte förklara i mitt inlägg. Varför finns den skillnaden? Även kvinnor blir bortvalda och lever ensamma. Jag har själv vänner som ständigt ratas, men de skyller inte på männen eller tycker att staten ska lägga sig i hur män väljer. Snarare vänder de nog kritiken inåt än mot männen.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-04 07:33:53 följande:
    De flesta kvinnor som hatar män gör det snarast pga det våld de utsatts för eller för att de är rädda, inte just för att de blir bortvalda av män eller är ensamma. Däri ligger skillnaden, vilket jag försökte förklara i mitt inlägg. Varför finns den skillnaden? Även kvinnor blir bortvalda och lever ensamma. Jag har själv vänner som ständigt ratas, men de skyller inte på männen eller tycker att staten ska lägga sig i hur män väljer. Snarare vänder de nog kritiken inåt än mot männen.
    Ja, det verkar generellt sett svårare för män att leva själva. Kan det ha att göra med bristande social kompetens att bygga upp ett eget umgänge? Kan det ha med att göra att en singelman ses lite looseraktig, medan en kvinna inte gör det i samma utsträckning?

Det ÄR skillnad på män och kvinnor, jag ser den skillnaden. Både på gott och ont.

Oavsett vad några ivriga debattörer här påstår, så är det även skillnad vid internetdejting idag(som jag gissar ändå är det vanligaste idag. Kvinnor har svårt att träffa bra män, en del män har svårt att ens få ett mess i inkorgen på ett halvår.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:04:10 följande:
    Jag skriver ju här. Vad trodde ni att jag skulle göra mer? Det är inte så att jag leder en rörelse med 1000 personer som ni verkar tro.

Så i princip gör du ingenting, för denna tråd handlar ju inte om hur man hjälper incels, utan om vad andra tycker om incels. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik

Varför blandar du ihop incels och ensamma män?

Incels är män som skyller sitt uteblivna sexliv på kvinnor, som hatar kvinnor och i enstaka fall har skadat och dödat kvinnor. Det är dessa män som många i tråden föraktar och tar starkt avstånd ifrån.

Sedan blandar du in vanliga ensamma män i detta dom om det är samma grupp av män. När vi kommenterar om incels så tar du det som påhopp på vanliga ensamma män? Varför? 

Jag tror du gör det för att du vill provocera fram ett hat mot ensamma män, och att det samhälletS fel att de inte får någon kvinna. 

• Anonym (Palle)

Ni som diskuterar kring detta ämne vill så gärna kategorisera dessa män. Incel eller ensamma singlar? Mår man bättre av att tro att världen är svart eller vit?

Verkligheten är att dom flesta är någonstans därimellan.

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?