• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-03 17:42:57 följande:
    Nej, er förmåga att välja beror på utbudet. Just nu är utbudet stort. 
    Det som är typiskt människan (alltså även män) är att hon tror att hon väljer rationellt, forskning visar att det inte stämmer. 

Låt mig ta ett exempel. Skall man tro på denna tråden väljer kvinnor konsekvent män med sunda, goda och jämställda värderingar som partner. Som forskning i denna tråden visade väljer kvinnor i verkligheten istället män som har högre status. Det är alltså belagt en skillnad i vad man tror att man väljer och vad man i verkligheten väljer.

Är du medveten om att du försöker säga till kvinnor vad det är meningen att dom ska gilla? Haha! Så "incelligt" gjort av dig

ditt exempel berättar om en man som är framgångsrik inom det mesta, den mannen har troligen sunda värderingar också. Det är väl klart att han är eftertraktad. En man som är obehaglig för kvinnor, inga vänner, jobb och generellt svårt med relationer kommer naturligtvis ha svårt att hitta en partner också.

• Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 17:38:28 följande:
    F ö så blottar din text samma synsätt som incels. En incel vill ha "någon" från gruppen kvinnor, nästan vilken som helst duger. Kvinnor vill inte bli sedda som ett objekt från gruppen "kvinnor"
    Vanliga män, och för den delen kvinnor också. Den absoluta majoriteten vill ha en relation med någon, bilda familj och skaffa barn. Det är inte bara incels som uttrycker en sådan önskan.

Jag säger inte att vem som helst duger. Jag tänker att man vill ha någon som man trivs ihop med och attraheras av. Det gäller nog även incels.

Min tanke kring incels är istället att dom tom kan ha för stora krav på utseende, eftersom dom även ofta fastnar i porrträsket. Men detta har jag egentligen ingen aning om, det är bara en tanke.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-03 17:51:41 följande:
    Jag skulle lägga ner kontroll- överförmyndarrollen va det ja?
    Jepp. Du har ett fritt val. Spela efter reglerna eller ge dig av. Lite samma för incels. Spela efter reglerna om du vill vara med.

När man skalar av alla lager av märkliga föreställningar är det inte svårare än så.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 17:31:44 följande:
    Rönnbär är ett objekt.

Du drar resonemanget långt, då ska jag dra det ännu längre. Så om en kvinna/man säger att dom vill ha ett barn så har dom ytligt inceltänk?

Ett barn är ett objekt, dom har ingen aning om vad det är för människa eller vilken personlighet barnet kommer ha. 

Bara för att man vill ha en tjej/kille att ha en relation med så innebär det inte att man har ett inceltänk. Det innebär inte heller att kvinnor ska delas ut eller bli ihop med vem som helst för att göra incels nöjda.

Det innebär endast att man uttrycker en önskan om en gemensam framtid med någon man trivs med. Incels får inte det och därför blir dom sura. 

Därav liknelsen med räven och rönnbären.

• Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 17:57:58 följande:

Är du medveten om att du försöker säga till kvinnor vad det är meningen att dom ska gilla? Haha! Så "incelligt" gjort av dig

ditt exempel berättar om en man som är framgångsrik inom det mesta, den mannen har troligen sunda värderingar också. Det är väl klart att han är eftertraktad. En man som är obehaglig för kvinnor, inga vänner, jobb och generellt svårt med relationer kommer naturligtvis ha svårt att hitta en partner också.

Tack för dina spekulationer.
    I så fall hade det stått i forskningsrapporten, eller hur?
  • Anonym (Palle)
    nihka skrev 2023-08-03 18:00:35 följande:
    Jepp. Du har ett fritt val. Spela efter reglerna eller ge dig av. Lite samma för incels. Spela efter reglerna om du vill vara med.

När man skalar av alla lager av märkliga föreställningar är det inte svårare än så.
    Jag lägger mig platt för din envishet och går vidare.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-03 17:58:10 följande:
    Vanliga män, och för den delen kvinnor också. Den absoluta majoriteten vill ha en relation med någon, bilda familj och skaffa barn. Det är inte bara incels som uttrycker en sådan önskan.

Jag säger inte att vem som helst duger. Jag tänker att man vill ha någon som man trivs ihop med och attraheras av. Det gäller nog även incels.

Min tanke kring incels är istället att dom tom kan ha för stora krav på utseende, eftersom dom även ofta fastnar i porrträsket. Men detta har jag egentligen ingen aning om, det är bara en tanke.

Föreslår någon statligt reglerad dejting, så ser denne bevisligen kvinnor som fördelningsbara objekt. Denne vill begränsa tillgängligheten av (objektet) kvinnor för attraktiva män. En annan har föreslagit en uppfinning av en drog som gör kvinnor mer tillgängliga för incels. Dvs ser även där kvinnor som objekt.

Sen så kan dom säkert ha en rosaskimrande bild av ett lyckligt äktenskap med barn och hela faderullan. 

De har en narcissistisk synvinkel där hela världen ska förändras runtomkring dom själva. Incelen ska tydligen förbli oförändrad men alla pusselbitar ska på ett magiskt sätt falla samman ändå.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-03 18:07:52 följande:

Du drar resonemanget långt, då ska jag dra det ännu längre. Så om en kvinna/man säger att dom vill ha ett barn så har dom ytligt inceltänk?

Ett barn är ett objekt, dom har ingen aning om vad det är för människa eller vilken personlighet barnet kommer ha. 

Bara för att man vill ha en tjej/kille att ha en relation med så innebär det inte att man har ett inceltänk. Det innebär inte heller att kvinnor ska delas ut eller bli ihop med vem som helst för att göra incels nöjda.

Det innebär endast att man uttrycker en önskan om en gemensam framtid med någon man trivs med. Incels får inte det och därför blir dom sura. 

Därav liknelsen med räven och rönnbären.

Bevisligen så förväntar sig incelen att kvinnor ska fördelas. Det är bara att läsa inläggen här. Vissa menar att om tillgången på män blir mindre så kommer kvinnor per automatik att välja dom. Andra drar paralleller till marknad och ekonomi, vilket ytterligare förstärker bilden av att kvinnor bara är objekt, eller pjäser som ska förflyttas (av incelen) på spelbordet.

Incels och långvariga singlar är två helt skilda saker. Den långvarige singeln har större chans att hitta en kvinna om han håller sig borta från att betrakta kvinnor som ett objekt samt i övrigt ha goda relationer.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 18:09:05 följande:

Föreslår någon statligt reglerad dejting, så ser denne bevisligen kvinnor som fördelningsbara objekt. Denne vill begränsa tillgängligheten av (objektet) kvinnor för attraktiva män. En annan har föreslagit en uppfinning av en drog som gör kvinnor mer tillgängliga för incels. Dvs ser även där kvinnor som objekt.

Sen så kan dom säkert ha en rosaskimrande bild av ett lyckligt äktenskap med barn och hela faderullan. 

De har en narcissistisk synvinkel där hela världen ska förändras runtomkring dom själva. Incelen ska tydligen förbli oförändrad men alla pusselbitar ska på ett magiskt sätt falla samman ändå.

Det finns säkert incels som ser kvinnor som fördelningsbara objekt. Sen finns det nog även incels som sitter frustrerade och inte ser någon framtid med någon då dom fått nobben 200ggr.

Kan vi komma överens om att verkligheten och dom flesta incels ligger någonstans emellan dessa 2 ytterligheter?
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-03 18:07:52 följande:
    Tack för dina spekulationer.
    I så fall hade det stått i forskningsrapporten, eller hur?
    Är den där 10 år gamla rapporten din bibel eller?

Det finns en massa som inte står i den men som ändå är sant som att kvinnor och män dras till varandra om de tycker om varandras lukt. OBS! Naturlig lukt och inte från produkter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?