• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-03 16:46:29 följande:

Alla marknader styrs av utbud och efterfrågan. Självklart gäller detta även dejtingmarknaden. Det innebär att ju fler män som finns tillgängliga på dejtingmarknaden desto lägre kommer efterfrågan hos kvinnor att bli.

Precis som TS antyder så kommer ett minskat utbud av män att öka efterfrågan bland kvinnorna. Observera att detta inte är min personliga uppfattning, utan en vedertaget ekonomiskt fenomen. Att tro att lagen om utbud och efterfrågan inte gäller människor eller relationer är enfaldigt.

Eller du tänker att all forskning och vetenskap vilar på en stor bluff?

Nästa vetenskapliga aspekt du behöver ta in är att människors oförmåga att göra rationella val.

I ditt fall inbillar du dig att alla kvinnor rationellt kan selektera ut vilka män som är Incel och därefter rata dom. Om det vore så hade denna meningen stämt:

? Skulle incels vara de enda männen kvar på jorden så skulle han inte få en dejt heller. Kvinnor vill inte ha sex med någon som föraktar dom.?

Men eftersom människor har svårt att göra rationella val kan det ändå bli så att det som du betraktar som en Incel ändå kan bli vald av en kvinna. Mycket hänger på hur utbudet av män på marknaden ser ut.

Cloffe, du har alltså fundamentalt missförstått hur dejtingmarknaden fungerar. Visst dina ord är väldigt populära och gångbara hos kvinnor.

Läsaren av denna tråden har därför ett val, antingen tror du på vedertagen verklighetsbaserad forskning eller så hoppas du på Cloffe, eftersom han har en mycket god intuition av vad kvinnor önskar att höra.   

Vi kvinnor har faktiskt förmågan att själva välja vad vi vill ha och hur vi vill ha det och behöver ingen att styra oss rätt.

Vi väljer vad vi vill ha, inte det minst dåliga av vad som råkar stå till buds. Vi kan vänta på "den rätte" och kommer inte att nöja oss med mindre ifall någon döljer delar av utbudet. Vi kommer att märka det för vi är inte dumma i huvudet.

Tydligen kan kvinnor det för annars skulle det inte finnas några incels.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Palle)

Cloffe - Jag tänker att incels ser kvinnor som rönnbär, som i talesättet, surt sa räven om rönnbären. Jag tror inte incels bara ser kvinnor som objekt.

Det är någon dom vill ha en relation med, sex, familj, framtidsutsikter etc. Men dom når inte dit så att säga och då blir dom sura istället. Som räven.

• nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-03 16:59:25 följande:
    Ändå bemödar du dig med att svara på allt. Om jag är iväg några dagar så sitter inte jag och läser igenom allt. Jag har haft konto i typ 2 år här och jag har minst en handfull ggr sett dig hamna i hätska konversationer, alla gånger med män.

Oavsett mina analyser, så ligger det något i detta. Nu har du skrivit inlägg till mig som inte håller sig till ämnet och jag till dig. Så du behöver inte anmäla detta nu.

Vi är olika, låt det vara så..
    Kallas diskussionsforum och dina inlägg har så mycket knäppt i dem att det finns mycket att kommentera vilket jag är långt ifrån ensam om att tycka här i tråden. Vänd dig gärna till de incels som deltar i tråden med dina råd om hur de ska få tillgång till mer fitta om du inte gillar andras råd om egenansvar.

Du kan lägga ner kontroll- överförmyndarrollen. På ett diskussionsforum diskuterar man och håller sig till forumreglerna om man inte vill riskera att få sina inlägg plockade, och om du inte gillar det är dörren där. *pekar*
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-03 17:14:40 följande:

Cloffe - Jag tänker att incels ser kvinnor som rönnbär, som i talesättet, surt sa räven om rönnbären. Jag tror inte incels bara ser kvinnor som objekt.

Det är någon dom vill ha en relation med, sex, familj, framtidsutsikter etc. Men dom når inte dit så att säga och då blir dom sura istället. Som räven.

Rönnbär är ett objekt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-03 17:14:40 följande:

F ö så blottar din text samma synsätt som incels. En incel vill ha "någon" från gruppen kvinnor, nästan vilken som helst duger. Kvinnor vill inte bli sedda som ett objekt från gruppen "kvinnor"
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 17:08:52 följande:
    Den här "forskningen" som du försöker vila dina antaganden på får du gärna länka. Jag vill ju inte att du ska missförstå och anta att dejting fungerar som en kapitalistisk ekonomi. Så visa "forskningen" och "vetenskapen" med koppling till dejting du. 

Du gör samma antaganden som alla andra incels, i stället för att lyssna på kvinnor. En incel känner ett entitlement till kvinnor, han har ett narcissistiskt synsätt där det inte är dennes fel. Eftersom han ser kvinnor som vandrande objekt som han vill ha sex med så antar han att det enda som krävs är att skaffa en snygg kropp, eller andra ytliga saker. Incelen kanske har testat det, får fortfarande inte napp, frustrationen ökar, han har ju gjort allt! Från dennes narcissistiska synvinkel vill han då ändra samhället runt omkring. Ungefär som solen som andra planeter kretsar runt. Han själv är utan fel. 

Enligt dina antaganden så tror du att kvinnor skulle välja obehagliga män om inte trevliga män finns tillgängliga. Du ser kvinnor som saker som fördela, med tanke på dina paralleller till marknadsekonomi. Jag antar att du också är en incel.

Du ser mina åsikter som ett slags sätt att fjäska för kvinnor, ingen man får napp av att fjäska för kvinnor, försök bli en bra människa i stället som faktiskt ser kvinnor som individer. Allt handlar faktiskt inte om fitta.
    De här männen vill inte lyssna på kvinnor för att ta reda på vad som gör en man intressant i en kvinnas ögon.

De vill att kvinnor ska lyssna på dem för att "förstå" att de redan är intressanta. Rädda oss från vad "samhället" har tutat i oss irrationella och lättledda varelser med fittor.

Och så inbillar man sig att man tillhör en bred grupp som består av 30% av alla män och att den gruppen växer snabbt. Troligtvis för att det känns bättre än sanningen att man är en liten dysfunktionell promillegrupp som gillar att hänga på samma chan/kun på darknet.
  • mammabitch
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-03 16:46:29 följande:

Alla marknader styrs av utbud och efterfrågan. Självklart gäller detta även dejtingmarknaden. Det innebär att ju fler män som finns tillgängliga på dejtingmarknaden desto lägre kommer efterfrågan hos kvinnor att bli.

Precis som TS antyder så kommer ett minskat utbud av män att öka efterfrågan bland kvinnorna. Observera att detta inte är min personliga uppfattning, utan en vedertaget ekonomiskt fenomen. Att tro att lagen om utbud och efterfrågan inte gäller människor eller relationer är enfaldigt.

Eller du tänker att all forskning och vetenskap vilar på en stor bluff?

Felet med det resonemanget är att många kvinnor avstår hellre från en relation - eller väljer att  relationer med andra kvinnor- om det inte finns män som uppfyller vad de vill få ut av ett förhållande.
  • Anonym (Balansspelaren)
    nihka skrev 2023-08-03 17:11:31 följande:
    Vi kvinnor har faktiskt förmågan att själva välja vad vi vill ha och hur vi vill ha det och behöver ingen att styra oss rätt.

Vi väljer vad vi vill ha, inte det minst dåliga av vad som råkar stå till buds. Vi kan vänta på "den rätte" och kommer inte att nöja oss med mindre ifall någon döljer delar av utbudet. Vi kommer att märka det för vi är inte dumma i huvudet.

Tydligen kan kvinnor det för annars skulle det inte finnas några incels.
    Nej, er förmåga att välja beror på utbudet. Just nu är utbudet stort. 
    Det som är typiskt människan (alltså även män) är att hon tror att hon väljer rationellt, forskning visar att det inte stämmer. 

Låt mig ta ett exempel. Skall man tro på denna tråden väljer kvinnor konsekvent män med sunda, goda och jämställda värderingar som partner. Som forskning i denna tråden visade väljer kvinnor i verkligheten istället män som har högre status. Det är alltså belagt en skillnad i vad man tror att man väljer och vad man i verkligheten väljer.
  • Anonym (Palle)
    nihka skrev 2023-08-03 17:24:12 följande:
    Kallas diskussionsforum och dina inlägg har så mycket knäppt i dem att det finns mycket att kommentera vilket jag är långt ifrån ensam om att tycka här i tråden. Vänd dig gärna till de incels som deltar i tråden med dina råd om hur de ska få tillgång till mer fitta om du inte gillar andras råd om egenansvar.

Du kan lägga ner kontroll- överförmyndarrollen. På ett diskussionsforum diskuterar man och håller sig till forumreglerna om man inte vill riskera att få sina inlägg plockade, och om du inte gillar det är dörren där. *pekar*
    Jag skulle lägga ner kontroll- överförmyndarrollen va det ja?
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 17:38:28 följande:
    F ö så blottar din text samma synsätt som incels. En incel vill ha "någon" från gruppen kvinnor, nästan vilken som helst duger. Kvinnor vill inte bli sedda som ett objekt från gruppen "kvinnor"
    Man behöver förstås inte vara incel själv för att företräda incelkulturens tankegods. Man kan vara på väg in eller på väg ur eller ur men inte riktigt släppt hela paketet i huvudet.

Ingen vill bli sedd som ett objekt/odefinierbar del av en stor klase utan som en människa, en individ. Den som har anammat incelkulturen har i det närmaste gått med i en sekt där sektens tankar och värderingar råder. Man ser inte kvinnor som individer och kvinnor avvisar i samma klump som de själva är betraktade som. Det finns ju ingen väg fram fast man naglar sig fast i föreställningen att det är rätt väg, därav alla galet knäppa "lösningar".
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?