• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-02 13:04:46 följande:
    Du vill gärna tro det. Men anledningen är att vi är så långt ifrån varandra, sen är vi lite på hugget båda två, så vi kommer ändå aldrig kunna ?mötas? i något slags samförstånd.

Du avslutar dessutom dom flesta av dina inlägg på ett drygt sätt, så jag anser istället att jag speglar din attityd. Men skitsamma, dags att gå vidare. Men det är anledningen att jag hoppar över dina inlägg ibland. Du svarar på varenda ett av mina, men jag tror att du känner ungefär samma gentemot mig ändå.
    Javisst, istället för att stå för vad du skriver, fortsätt att skylla på andra. Alltid någon annans fel. Alltid, alltid någon annans fel.
    Det finns inget "vi" och du känner inte mig det minsta, så jag betackar mig för dina "analyser".
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:29:27 följande:
    Det finns många studier på det, visserligen amerikanska studier.

medium.com/hello-love/the-number-of-sexless-men-has-tripled-in-10-years-why-e97e7165d2a1

Forskningen säger även att Sverige har flest incels i världen, så det kanske är ännu fler här.
    Män som bara inte har sex är inte detsamma som dysfunktionella män som har anammat incelkulturen.

Och bunta inte ihop dig själv med de förstnämnda.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:27:07 följande:
    Du vill att mina åsikter ska leda till uteslutning ur samhället och utfrysning, vilket går emot yttrandefriheten. Om man inte har rätt att ha en annan åsikt än dig utan att bli straffad för det är det inte demokratiskt. Som tur är har du inte den makten att bestraffa de som tycker annorlunda än dig, även om du skulle vilja det.

Det går att protestera mot en åsikt utan att ägna sig åt trakasserier med riktiga argument. Prova det istället. Att du inte gör det visar bara på att du inte har några argument.
    Dina åsikter leder till uteslutning ur samhället och utfrysning. Du har naturligtvis rätt att ha vilka åsikter du vill, men du kan inte begära att andra ska acceptera dem eller dig. Dina åsikter är helt enkelt för knäppa. Fråga vem som helst utanför incelkulturen så kommer du att få samma svar. Ingen vill ha reglerade relationer.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:52:30 följande:
    Om allt jag skrev var helt uppåt väggarna så hade jag inte drivit er till vansinne. Då hade ni kunnat skratta åt hur dum jag var istället. Att ni ägnar all den här kraften åt den här tråden, samtidigt som ni bara blir argare och argare, visar bara på att det ligger något i det jag säger. Det är det som ni till varje pris vill förneka för er själva och därför spårar ni ur.
    Jag kan garantera dig att jag inte är arg. Jag tycker synd om dig för att du saknar viktiga bitar man behöver för att kunna uppfatta sin omvärld iaf någorlunda rätt. Det ligger absolut inget i det du skriver, mer än i din fantasivärld. Du behöver vända dig till någon du litar på (som inte tillhör incelkulturen) och be dem tolka vad du ser och hör för din radar är utslagen.
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-02 17:05:20 följande:
    Stämmer till 110%!
    Ju närmare sanning desto större upprördhet. Slår aldrig fel.

Och visst är det så att Förnekelse är själva grundämnet i många kvinnor, iaf i denna tråden. 
    Klockrent!
    Du var inte heller något vidare på att läsa av omvärlden.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 17:33:26 följande:
    Brukar du diskutera politik och komplicerade samhällsfrågor vid lunchbordet och fikat på jobbet? Det gör inte jag.

Det är väldigt konstigt att du nästan kräver att jag ska "förändra mig". Att jag inte får tycka vissa saker. Det är exakt det synsättet som går emot demokratiska principer där man tolererar en pluralism av åsikter.
    Du får ha vilka knäppa åsikter du vill, men du måste samtidigt acceptera de konsekvenser dina knäppa åsikter får som att människor vänder sig emot dig och inte vill ha något med dig att göra. Det är ju där du är, men du vill inte ta ett eget ansvar för det.

Breivik drog ju det till sin spets. Det var ju inte han som skulle ändra sig utan han ville ändra på resten av världen och när det inte gick skulle resten av världen straffas. Är det där du vill hamna?
  • Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-03 14:00:36 följande:
    Vi har väl pratat om det här tidigare. En man som gillar att knulla runt, berättar inte det för en kvinna kan säkert klassas som mindre respektfull. Samma man kan också känna genuin attraktion och respektera kvinnan som han vill knulla med. Han kan uppskatta henne som en individ. Kvinnan känner det, hon kanske blir lurad, hon kanske bara är ute efter att träffa någon tillfälligt också.

En incel är en man som traditionellt inte ser individen bakom kvinnan. Han känner ett entitlement till kvinnan.  Ingen genuin attraktion inträffar mer än att incelen vill ha sex med kvinnan. Han kan säkert försöka dölja sina åsikter men sexet uteblir. Hon kommer säkert att le och vara artig mot honom för att inte göra han arg (som en överlevnadsstrategi för henne)

ser du skillnaden här. Skulle incels vara de enda männen kvar på jorden så skulle han inte få en dejt heller. Kvinnor vill inte ha sex med någon som föraktar dom. Ju tidigare en incel inser det, desto bättre. Ingen statlig reglering av dejting kommer att se till att kvinnoföraktande incels får knulla.

Alla marknader styrs av utbud och efterfrågan. Självklart gäller detta även dejtingmarknaden. Det innebär att ju fler män som finns tillgängliga på dejtingmarknaden desto lägre kommer efterfrågan hos kvinnor att bli.

Precis som TS antyder så kommer ett minskat utbud av män att öka efterfrågan bland kvinnorna. Observera att detta inte är min personliga uppfattning, utan en vedertaget ekonomiskt fenomen. Att tro att lagen om utbud och efterfrågan inte gäller människor eller relationer är enfaldigt.

Eller du tänker att all forskning och vetenskap vilar på en stor bluff?

Nästa vetenskapliga aspekt du behöver ta in är att människors oförmåga att göra rationella val.

I ditt fall inbillar du dig att alla kvinnor rationellt kan selektera ut vilka män som är Incel och därefter rata dom. Om det vore så hade denna meningen stämt:

? Skulle incels vara de enda männen kvar på jorden så skulle han inte få en dejt heller. Kvinnor vill inte ha sex med någon som föraktar dom.?

Men eftersom människor har svårt att göra rationella val kan det ändå bli så att det som du betraktar som en Incel ändå kan bli vald av en kvinna. Mycket hänger på hur utbudet av män på marknaden ser ut.

Cloffe, du har alltså fundamentalt missförstått hur dejtingmarknaden fungerar. Visst dina ord är väldigt populära och gångbara hos kvinnor.

Läsaren av denna tråden har därför ett val, antingen tror du på vedertagen verklighetsbaserad forskning eller så hoppas du på Cloffe, eftersom han har en mycket god intuition av vad kvinnor önskar att höra.   

• nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-02 17:03:32 följande:
    Jag skulle undvika dig. Jag antar att andra (speciellt kvinnor) skulle undvika dig om du agerar på det sättet du gör i den här tråden. Skulle du befinna dig på en arbetsplats så antar jag att ingen vill käka lunch med dig eller kanske du till och med blir anmäld till hr.

Det är du som väljer det. Inte samhället. Du väljer att ställa dig utanför, genom att inte ta ansvar utan skylla allt det du är på andra.
    Ja, en stor lov runt och varna människor jag bryr mig om. Om det kommer till uttryck på en arbetsplats skulle jag absolut ta det vidare.
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 16:57:17 följande:
    Ok, så om vi hade träffats i verkligheten. Då hade du alltså agerat för att jag ska straffas för mina åsikter och frysas ut från varje sammanhang.
    Det handlar inte om att straffa utan jag skulle inte känna mig varken respekterad eller trygg och skulle därför därför vidta åtgärder för att ändra på det.
  • Anonym (Palle)
    nihka skrev 2023-08-03 15:32:43 följande:
    Javisst, istället för att stå för vad du skriver, fortsätt att skylla på andra. Alltid någon annans fel. Alltid, alltid någon annans fel.
    Det finns inget "vi" och du känner inte mig det minsta, så jag betackar mig för dina "analyser".
    Ändå bemödar du dig med att svara på allt. Om jag är iväg några dagar så sitter inte jag och läser igenom allt. Jag har haft konto i typ 2 år här och jag har minst en handfull ggr sett dig hamna i hätska konversationer, alla gånger med män.

Oavsett mina analyser, så ligger det något i detta. Nu har du skrivit inlägg till mig som inte håller sig till ämnet och jag till dig. Så du behöver inte anmäla detta nu.

Vi är olika, låt det vara så..
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-03 16:46:29 följande:

Alla marknader styrs av utbud och efterfrågan. Självklart gäller detta även dejtingmarknaden. Det innebär att ju fler män som finns tillgängliga på dejtingmarknaden desto lägre kommer efterfrågan hos kvinnor att bli.

Precis som TS antyder så kommer ett minskat utbud av män att öka efterfrågan bland kvinnorna. Observera att detta inte är min personliga uppfattning, utan en vedertaget ekonomiskt fenomen. Att tro att lagen om utbud och efterfrågan inte gäller människor eller relationer är enfaldigt.

Eller du tänker att all forskning och vetenskap vilar på en stor bluff?

Nästa vetenskapliga aspekt du behöver ta in är att människors oförmåga att göra rationella val.

I ditt fall inbillar du dig att alla kvinnor rationellt kan selektera ut vilka män som är Incel och därefter rata dom. Om det vore så hade denna meningen stämt:

? Skulle incels vara de enda männen kvar på jorden så skulle han inte få en dejt heller. Kvinnor vill inte ha sex med någon som föraktar dom.?

Men eftersom människor har svårt att göra rationella val kan det ändå bli så att det som du betraktar som en Incel ändå kan bli vald av en kvinna. Mycket hänger på hur utbudet av män på marknaden ser ut.

Cloffe, du har alltså fundamentalt missförstått hur dejtingmarknaden fungerar. Visst dina ord är väldigt populära och gångbara hos kvinnor.

Läsaren av denna tråden har därför ett val, antingen tror du på vedertagen verklighetsbaserad forskning eller så hoppas du på Cloffe, eftersom han har en mycket god intuition av vad kvinnor önskar att höra.   

Den här "forskningen" som du försöker vila dina antaganden på får du gärna länka. Jag vill ju inte att du ska missförstå och anta att dejting fungerar som en kapitalistisk ekonomi. Så visa "forskningen" och "vetenskapen" med koppling till dejting du. 

Du gör samma antaganden som alla andra incels, i stället för att lyssna på kvinnor. En incel känner ett entitlement till kvinnor, han har ett narcissistiskt synsätt där det inte är dennes fel. Eftersom han ser kvinnor som vandrande objekt som han vill ha sex med så antar han att det enda som krävs är att skaffa en snygg kropp, eller andra ytliga saker. Incelen kanske har testat det, får fortfarande inte napp, frustrationen ökar, han har ju gjort allt! Från dennes narcissistiska synvinkel vill han då ändra samhället runt omkring. Ungefär som solen som andra planeter kretsar runt. Han själv är utan fel. 

Enligt dina antaganden så tror du att kvinnor skulle välja obehagliga män om inte trevliga män finns tillgängliga. Du ser kvinnor som saker som fördela, med tanke på dina paralleller till marknadsekonomi. Jag antar att du också är en incel.

Du ser mina åsikter som ett slags sätt att fjäska för kvinnor, ingen man får napp av att fjäska för kvinnor, försök bli en bra människa i stället som faktiskt ser kvinnor som individer. Allt handlar faktiskt inte om fitta.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?