• Momof4soon

Gravid med bf Mars

Hejsan! Denna grupp är för gravida bf mars

• Svar på tråden Gravid med bf Mars
  • mulin
    Startingover skrev 2023-08-09 20:46:40 följande:

Ni som mår illa, vilken vecka är ni i? Jag har mått jättedåligt och kräkts massor sen vecka 5, men nu är jag i vecka 10 (9+3) och peppar peppar men de senaste dagarna har jag mått bättre! Mår fortfarande illa om jag blir hungrig och jag har svårt att äta för jag är inte sugen på något och allt smakar illa.. men jag är inte illamående exakt hela tiden och jag kräks inte! Hoppas att det går över för er snart också! Nu nojar jag över att mina symptom har försvunnit istället.. men jag såg ett liter hjärta ticka när jag gjorde ultraljud i vecka 9 och jag ska  göra NIPT om typ en vecka och då får jag se bebisen igen så jag försöker att inte oroa mig för mycket innan dess... 

Mina symptom är EXAKT likadana! har mått otroligt dåligt så är bara glad att det åtminstone känns bättre ävensom jag är trött på att må illa så jag avlider. Vecka 12 idag Så håller tummarna att det bara blir bättre och bättre 
  • Startingover

Lunaymar: nä, kub och nipt mäter samma saker, men nipt är mer exakt, så jag kommer bara göra nipt. Men eftersom jag valde bort kub så får jag via landstinget ett tidigt ultraljud I typ vecka 13-14 istället så det ska vi göra. 

• Startingover

Mulin: haha, jag är på ett strikt två-timmars schema just nu, jag måste äta något litet varannan timme så att jag inte blir hungrig och illamående :D 

• Lunaymar
    Startingover skrev 2023-08-10 10:12:35 följande:

Lunaymar: nä, kub och nipt mäter samma saker, men nipt är mer exakt, så jag kommer bara göra nipt. Men eftersom jag valde bort kub så får jag via landstinget ett tidigt ultraljud I typ vecka 13-14 istället så det ska vi göra. 

Tack för svaret!! Och du kommer då göra nipt i v10+?
  • Startingover

Ja precis, jag kommer vara i v. 10+5 då. Har gjort ett tidigt ultraljud innan så jag utgår från datumet jag fick på det ultraljudet 

• Zlender

Jag trodde man bara gjorde NIPT efter KUB? Kan man göra NIPT senare än vecka 10? Jag ska göra KUB vecka 12.1... 

Herregud, @Minaälsklingar och @Cottis, är ni sjukskrivna då eller? 

Jag äter var tredje timme för att försöka hålla illamåendet i styr, det går sådär, från dag till dag. 

Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • Billieblue

Hej allihop!
    har haft koll på denna tråden ett tag men inte vågat skriva pga rädsla för missfall. Men igår var jag på VUL och fick se ett tickande hjärta, v 9 (8+2 idag) BF 19/3.
    Har en dotter på 4,5 år, vi har försökt med syskon i några år och hade ett missed abortion i januari i år. Har fortfarande en stor oro för missfall men känner mig lite lugnare nu när vi fick se att allt hittills ser fint ut.
    Känner igen mig i många av er andras symptom, trötthet och extremt illamående. Jag har kämpat på på jobbet men började morgonen idag med 2xkräkning och totalt orkeslös, så sjukskrev mig. Ligger bara i sängen och är helt handlingsförlamad, så vidrig känsla.
    Ska bli roligt att följas åt!

• Startingover

Zlender: hos oss blir man erbjuden nipt gratis om man får dåliga resultat på kub (om man får en sannolikhet som är lägre än 1:200 tror jag). Men man kan göra nipt privat också och betala för det själv, det gör vi. Då kan man göra det innan kub och strunta i kub. Tror inte det finns någon tidsgräns för nipt sålänge det är efter vecka 10+.

Har hört att olika landsting gör olika, att typ skåne och Blekinge är generösare med att erbjuda nipt än mitt landsting. Att det erbjuds nipt om sannolikheten på kub är lägre än 1:1000 men vet inte om det stämmer.. 

Välkommen billieblue och grattis till graviditeten!

• Mojsan95

Hej!! ☺️ Det är första gången jag skriver i den här tråden och jag är gravid med mitt första barn. Jag var på inskrivningssamtal hos en barnmorska för ca 1 vecka sedan och hon sa så mycket konstiga saker tycker jag så jag ville mest bara höra vad ni tänker om detta.. 

Hon sa att man börjar med gravidkläder i veckan 19 (2 gånger sa hon det). Att jag kan  få cancer om jag äter för mycket vitamin-D.. Att vi kan tvätta våra gener (jag har ärftlig alzheimers på min pappa sida).. Att man får äta en kaka men inte två för bebisen kan få näringsbrist (jag är normalviktig).. och det sista när jag berätta att mitt tydligaste symtom är att jag inte fått mens, alla andra symtom (som absolut finns) är mer diffusa så fråga hon om jag ville ta ett till test bara. 

Men är det liksom detta man ska mötas av på mvc? Blir mörkrädd på riktigt efter det mötet. Och det sista har verkligen satt sig i mitt huvud 😞

• Nicecameron
    Mojsan95 skrev 2023-08-10 16:31:21 följande:

Hej!! ☺️ Det är första gången jag skriver i den här tråden och jag är gravid med mitt första barn. Jag var på inskrivningssamtal hos en barnmorska för ca 1 vecka sedan och hon sa så mycket konstiga saker tycker jag så jag ville mest bara höra vad ni tänker om detta.. 

Hon sa att man börjar med gravidkläder i veckan 19 (2 gånger sa hon det). Att jag kan  få cancer om jag äter för mycket vitamin-D.. Att vi kan tvätta våra gener (jag har ärftlig alzheimers på min pappa sida).. Att man får äta en kaka men inte två för bebisen kan få näringsbrist (jag är normalviktig).. och det sista när jag berätta att mitt tydligaste symtom är att jag inte fått mens, alla andra symtom (som absolut finns) är mer diffusa så fråga hon om jag ville ta ett till test bara. 

Men är det liksom detta man ska mötas av på mvc? Blir mörkrädd på riktigt efter det mötet. Och det sista har verkligen satt sig i mitt huvud 😞

Hej

Först och främst grattis till graviditeten !
    jag har varit på två inskrivningssamtal och har aldrig hört en barnmorska säga så. Inte under hela min första graviditet och besök hos barnmorskan heller. 
    Enligt mig så låter de hon sagt till dig konstigt, du får börja använda gravidkläder när du vill, samt under min första graviditet hade jag inga gravtecken förutom utebliven mens, vilket min barnmorska sa var normalt. 

Jag skulle byta barnmorska till mitt nästa besök, man ska må bra och känna att man får hjälp därifrån, inte tvärtom. 

Svar på tråden Gravid med bf Mars