Inlägg från: Mojsan95 |Visa alla inlägg
  • Mojsan95

Gravid med bf Mars

Hej!! ☺️ Det är första gången jag skriver i den här tråden och jag är gravid med mitt första barn. Jag var på inskrivningssamtal hos en barnmorska för ca 1 vecka sedan och hon sa så mycket konstiga saker tycker jag så jag ville mest bara höra vad ni tänker om detta.. 

Hon sa att man börjar med gravidkläder i veckan 19 (2 gånger sa hon det). Att jag kan  få cancer om jag äter för mycket vitamin-D.. Att vi kan tvätta våra gener (jag har ärftlig alzheimers på min pappa sida).. Att man får äta en kaka men inte två för bebisen kan få näringsbrist (jag är normalviktig).. och det sista när jag berätta att mitt tydligaste symtom är att jag inte fått mens, alla andra symtom (som absolut finns) är mer diffusa så fråga hon om jag ville ta ett till test bara. 

Men är det liksom detta man ska mötas av på mvc? Blir mörkrädd på riktigt efter det mötet. Och det sista har verkligen satt sig i mitt huvud 😞

• Mojsan95

Nicecameron, startingiver, lunaymar - tack för era fina svar! Jag ska ringa och byta barnmorska idag.. håller tummarna att jag hamnar hos en vettig nästa gång 😇

går in i vecka 9 imorgon, så nu ska jag hålla ut 4 veckor till KUB. Men känner mig lugnare nu 😊

• Mojsan95

Hej igen! 

Jag skrev för ett tag sen att jag var hos en allmänt knepig barnmorska på inskrivningsbesök för några veckor sedan. Och nu upptäckte jag att hon förmodligen räknat fel när hon bokade in mig på kub. 

Hon har bokat in mig för blodprov dagen 12+6 och ultraljud 13+6. genom att säga ?detta är den tidigaste tillfället du kan göra det?. 

Och nu när jag börjat räkna så tycker jag att detta låter för sent och har läst att ultraljud helst ska göra v 12+0 plus några dagar bara för bästa resultat. Hade ni andra ringt och bokat om eran tid? 

Det är så svårt när allt är nytt och det är första gången 🥲🥰

• Mojsan95

Ja jag ringde dem igår tillslut, och i min region gällde det tydligen inte från v12+0 som det står på 1177. ..så det var rätt som det var 😅

• Mojsan95
    Fjenk skrev 2023-09-26 19:07:18 följande:

En fråga till er som mår bra, vad äter ni på en dag och hur mycket fysisk aktivitet utför ni på en vecka? 

jag känner mig så kass, xonve har precis börjat värka på riktigt så mår inte illa längre och äter mer än vanligt (tror jag) men orkar inte träna, orkar knappt gå ut på promenader. Vill bara sova hels tiden.

Jag har genomgående mått bra under min graviditet minus lite skavanker hit och dit (3 förkylningar, ryggskott, lite illamående mm) Jag äter nog samma mängd som innan fast lite ?sämre?. Äter nudlar till mellanmål, rågfras med kakaosmak osv, sånt jag aldrig skulle ätit förut faktiskt. jag tränar knappt nånting heller och för ett år sen tränade jag ca 5 pass i veckan. Min sambo släpar med mig på promenader och erbjöd mig köra lite hemmaträning när han lagade mat. Hade aldrig gjort nåt av det annars 😇

men känner mig faktiskt fine med att det är så här nu ❤️ trots att apparna ofta påminner en om att jag borde göra tvärt om? jag vet inte vad man ska tycka men jag orkar inte gå runt och känna mig dålig, jag tycker jag sliter tillräckligt med allt som händer i kroppen och att orka vara på jobbet 40 timmar i veckan 😅
  • Mojsan95

Hej! Hur går det för er allihopa? 🥰 
    min mage börjar synas nu och jag kände ett ?fladder? i magen i onsdags som jag aldrig nånsin känt förut. Inte känt nåt sen dess är i vecka 16 nu men börjar känna mig otålig till RUL om 3,5 vecka 😊. Har också börjat framhäva magen med stickade klänningar istället för att gömma den i stora skjortor. Tråkigt nog jobbar jag inom vården och vi har inga gravidanpassade bussaronger så det är bara att plocka på sig större storlekar ju mer tiden går 🥲 världsligt problem kanske men känner mig så stolt över magen 💕

• Mojsan95

min kropp är dock byggd på det sättet att jag lättare lägger på mig runt magen och ingenting på benen. Plus att jag är lång, så jag hade räknat med att det skulle synas väldigt tidigt. Så tror jag är tidig med att få riktig mage?? Jag har dock haft växtvärk de två senaste veckorna så har känt att det händer grejer i magen 😊💕

• Mojsan95
    Minaälsklingar skrev 2023-10-02 19:11:40 följande:

Jag har fått lite mage men känner mig mer tjock än som en fin gravidmage. Man skulle nog inte gissa gravid om man inte vet det utan mer att hon har ätit för mycket. 
    Jag känner fortfarande inga sparkar i magen heller så emellanåt blir man lite orolig om man verkligen är gravid. 
    Känner ni andra rörelser än?

Längtar till rul, ca 3 veckor kvar !

Exakt så kände jag för några veckor sedan! Och exakt det med sparkar känner jag nu. Ibland sköljer det över lite oroliga känslor men oftast känns det bra. Längtar verkligen till rul också, har 3,5 vecka kvar. 😊
  • Mojsan95

Jag har ingenting som heller passar så jag varierar mellan ett par gravid-träningstights från röhnisch eller stickade klänningar som jag hade sen innan med gravid-mylontigts. Jag har mest tittat på hm?s mamma-plagg men även hört att ASOS ska ha bra prisvärda 😊. Annars har jag sen innan lite oversized skjortor och stickade tröjor så ska försöka hitta ett par snygga byxor så hoppas jag att jag ska klara mig 😅

• Mojsan95

Hej! Nu skriver jag bara av mig lite här, tror detta är första gången jag har dåligt samvete på riktigt. Jag har varit sjuk några dagar men känner mig så gott som frisk nu. Imorse åt jag två avokadomackor som jag tänkte var en bra start på dagen, fick absolut inte behålla dem. Blev då jättehungrig vid 11 och åt en hemlagad kycklingsoppa till lunch. Detta räckte ju dock absolut inte så nu har jag ätit 2 dammsugare och en brownie på det haha🥲.. vågar knappt erkänna detta för min sambo.. så jag skriver väl det här istället 🤷🏼?♀️ känner verkligen att jag vill ge min bebis näring att växa av och så blir det så där ☹️

• Mojsan95

Hej! 

Tycker också det är roligt att det skrivs i gruppen igen! 😊 
    jag går in i vecka 20 imorgon och har RUL på morgonen 🙏🏻 

mitt illamående har också börjat släppa, det startade ungefär v13 och blev bättre denna veckan. Väldigt skönt även om jag vet att många haft det värre än mig. Jag har dock mycket huvudvärk vilket jag inte är van vid normalt sätt. 

Längtar just nu efter att känna sparkar. Det enda jag köpt till bebis än så länge är en filt😅 men ska klicka hem lite fina kläder imorgon tänkte jag 🥰

• Mojsan95
    Zlender skrev 2023-10-26 17:06:16 följande:

Mojsan 95:
    Jag har haft mindre huvudvärk än vanligt, så det är jätteskönt, jag har helt kunnat sluta med Alvedon. Annars tog jag det minst en gång i månaden.

Däremot har jag blivit täppt i näsan och andfådd istället... 

Jag hoppas vi känner bebis i magen snart! Hoppas det gick bra på RUL! 

Haha ja är det inte det ena så är det väl det andra istället 😅 

RUL gick toppen och vi fick veta att det är en liten tjej i magen 😊🙏🏻 Och jag tror helt plötsligt jag har börjat känna sparkarna! Mina är som små mini-muskelryckningar i magen (känner inte fladder som många beskriver). Kunde verkligen sen henne sparka på RUL också så nu förstår jag att det är sparkar jag känner 🥰
  • Mojsan95

Roligt att läsa det ni andra skriver! Känner igen mig i mycket. Absolut blandning av lycklig och glad och andra stunden orolig. Framför allt är jag orolig att något ska ryckas ifrån mig snabbt, tror aldrig jag känt mig så lycklig på detta sättet som jag gör nu. Och aldrig så kär i min sambo som jag känner mig nu 🤭 

angående magen så tycker jag att jag också hade mer ?kula? för 2 veckor sedan. Helt plötsligt börjar jag känna att jag gått upp vikt på lår, höfter och kanske till och med armarna 🤔. så jag har känslan av att min kropp jämnat ut kula men vet inte om det är så ???? men min mage varierar också väldigt på dygnet. större på kvällen och mindre på morgonen, tror det är vanligt❣️

Svar på tråden Gravid med bf Mars