Gravid med bf Mars
Hejsan! Denna grupp är för gravida bf mars
Hejsan! Denna grupp är för gravida bf mars
Men oj vilket konstigt bemötande! Jag har varit på tre inskrivningssamtal och aldrig varit med om något sånt?
Du bestämmer själv vilka kläder du har på dig och när du börjar använda dem såklart. Jag har visserligen behövt börja använda gravidkläder i ca v. 19-20 men det är ju jätteolika från person till person..
Det med d-vitamin har jag aldrig hört, det kanske stämmer? Men varför skulle du få för dig att överdosera det?
Tvätta gener går ju också, men det gör man ju innan man blir gravid, genom att man testar embryot och ser att det är friskt innan det förs in i mamman . Så lite sent för dig att få den infon nu när du redan är gravid!
Jag hade bett om att få en annan barnmorska till nästa besök..
Jag trodde man bara gjorde NIPT efter KUB? Kan man göra NIPT senare än vecka 10? Jag ska göra KUB vecka 12.1...
Herregud, @Minaälsklingar och @Cottis, är ni sjukskrivna då eller?
Jag äter var tredje timme för att försöka hålla illamåendet i styr, det går sådär, från dag till dag.
Ja jag är sjukskriven tack och lov, hade aldrig klarat av att jobba. Är dock orolig för hur nästa vecka ska gå när barnen börjar skolorna, hur jag ska klara av att få upp och få iväg alla i tid mm
jag mår också sämre om jag inte äter så måste tvinga i mig något men så svårt när man mår illa av allt och inte kan tänka sig att äta.
@Minaälklingar, det låter som att du och jag har likadana upplevelser. Jag mår också fruktansvärt illa hela tiden och kommer inte heller ur soffan/sängen. Tar också lergigan comp, men det är lite likadant här - vet ärligt talat inte längre om de hjälper. Mår så kasst hela tiden. Imorgon ska jag också tillbaka till IVF-kliniken och jag är livrädd för att jag inte kommer palla att lämna lägenheten som jag varit fastklistrad i nu i tre veckor.
Vi får kämpa på tillsammans!
Hej!! ☺️ Det är första gången jag skriver i den här tråden och jag är gravid med mitt första barn. Jag var på inskrivningssamtal hos en barnmorska för ca 1 vecka sedan och hon sa så mycket konstiga saker tycker jag så jag ville mest bara höra vad ni tänker om detta..
Hon sa att man börjar med gravidkläder i veckan 19 (2 gånger sa hon det). Att jag kan få cancer om jag äter för mycket vitamin-D.. Att vi kan tvätta våra gener (jag har ärftlig alzheimers på min pappa sida).. Att man får äta en kaka men inte två för bebisen kan få näringsbrist (jag är normalviktig).. och det sista när jag berätta att mitt tydligaste symtom är att jag inte fått mens, alla andra symtom (som absolut finns) är mer diffusa så fråga hon om jag ville ta ett till test bara.
Men är det liksom detta man ska mötas av på mvc? Blir mörkrädd på riktigt efter det mötet. Och det sista har verkligen satt sig i mitt huvud 😞u
Det låter helt sjukt. Ring till MVC och byt barnmorska. Du behöver inte skämmas över det.
Vilken vecka är du i?
Gravidkläder kommer du börja när du känner för det, strunta i siffror.
Det är väldigt svårt att överdosera vit D. De flesta av oss har nivåer under medel. och cancer?? Vad fick hon den informationen av? Forskar hon på sin fritid?
vad menar hon med att tvätta gener? Det är väldigt oetiskt att säga så. Alzheimers är en rätt vanlig sjukdom som många av oss kan få.
och du, oroa dig inte över dina symptom. Den största symptomen är ju just utebliven mens. Jag har ju knappt några heller och det hade jag inte heller under min första graviditet. Vissa har det så bara.
grattis till graviditeten!! :)
Nicecameron, startingiver, lunaymar - tack för era fina svar! Jag ska ringa och byta barnmorska idag.. håller tummarna att jag hamnar hos en vettig nästa gång 😇
går in i vecka 9 imorgon, så nu ska jag hålla ut 4 veckor till KUB. Men känner mig lugnare nu 😊
@Minaälsklingar - tack, det gick faktiskt ganska bra! Mådde FRUKTANSVÄRT på morgonen och hade packat ner spypåsar för att vara redo, men behövde inte använda dem tack och lov. Allt såg bra ut på VUL också, så det var ju skönt. BF 14 mars och nu har jag avslutat allt på IVF-kliniken. Ska träffa BM för första gången på måndag. Hoppas att även det ?äventyret? går okej.
@Zlender - jag har inte behövt sjukskriva mig än eftersom jag haft semester. Är lärare och ett långt sommarlov har varit extra välkommet i år. På måndag är det dock back to business som gäller, men mår jag som jag gör idag kan jag absolut inte gå. Det funkar ju inte att ständigt kräkas och må illa. Eleverna kommer visserligen inte förrän om ytterligare någon vecka, men även möten känns övermäktiga nu.
Gick in i vecka 10 idag och får i alla fall liiite hopp av några av er som säger att illamåendet börjar lätta en aning.
Känner med alla som mår illa och kräks, så jobbigt! Jag mår också illa, vissa dagar riktigt illa. Som tur är brukar jag inte kräkas men då kanske jag hade mått bättre? Känner att illamåendet har hållit i sig länge nu, sedan typ vecka sex och är i vecka nio nu. Första graviditeten började jag bli illamående i vecka tio så detta kändes väldigt tidigt. Ni andra som har varit gravida förut, känner ni att ni har värre symtom denna gång? Eller väntar jag tvillingar?!
Igår började jag på mitt nya jobb. Jobbar som lärare. Väldigt dålig timing men så får det vara. Känns inte jättekul att snart behöva säga till nya chefen att jag inte ens kommer vara där en och en halv termin innan jag ska vara föräldraledig. Hoppas också att det inte kommer bli för jobbigt med nytt jobb och graviditet.
Detta med att berätta på jobbet, någon som berättat för chefen än eller avvaktar ni? Jag tänkte berätta om ca en och en halv vecka, då är jag i v 11 och har bm besök veckan efter så tänkte det var passande då jag behöver smita iväg från jobbet. Har bokat nipt och första ultraljudet 1a september så väntar med att berätta för kollegor tills jag sett att allt ser bra ut. Men är sååå nervös att berätta för chefen, varit anställd i 1,5 år men hade vikariat först och fick fast anställning i våras så är rädd att han ska bli sur. Vet att detta är något jag målar upp i mitt huvud men jag tycker det är riktigt jobbigt att ?vara till besvär? på arbetsplatsen? Kommer kännas skönt när jag väl fått ur mig orden iallafall 😂
Detta med att berätta på jobbet, någon som berättat för chefen än eller avvaktar ni? Jag tänkte berätta om ca en och en halv vecka, då är jag i v 11 och har bm besök veckan efter så tänkte det var passande då jag behöver smita iväg från jobbet. Har bokat nipt och första ultraljudet 1a september så väntar med att berätta för kollegor tills jag sett att allt ser bra ut. Men är sååå nervös att berätta för chefen, varit anställd i 1,5 år men hade vikariat först och fick fast anställning i våras så är rädd att han ska bli sur. Vet att detta är något jag målar upp i mitt huvud men jag tycker det är riktigt jobbigt att ?vara till besvär? på arbetsplatsen? Kommer kännas skönt när jag väl fått ur mig orden iallafall 😂
Jag är också nervös för att berätta. Tror inte att någon förväntar sig att jag ska få ett barn till eftersom jag är ganska "gammal" och mina andra barn är lite äldre (6 och 8). Har bokat ett ultraljud den 5 september, då är jag I vecka 14.. efter det tror jag att jag kommer berätta. Men de andra två så berättade jag inte förrän i vecka 22, det var först då jag inte lyckades dölja magen längre :) men denna gången vill jag berätta tidigare för att vara schysst mot min chef så att han får en rimlig tid på sig att hitta en ersättare..