• Momof4soon

Gravid med bf Mars

Hejsan! Denna grupp är för gravida bf mars

• Svar på tråden Gravid med bf Mars
  • Startingover

Jag har ganska nyligen fått veta att det är hög sannolikhet att fostret i min mage har downs syndrom. Nu går jag och väntar på att få en tid för att göra moderkaksprov eller fostervattensprov. Jag känner mig helt förstörd och bara gråter och gråter. Jag har aldrig gjort den typen av test innan och det känns skitläskigt. Och om proverna visar att fostret har en avvikelse så kommer vi att avbryta graviditeten och det känns ännu läskigare för jag har aldrig gjort abort heller innan. Mitt hjärta går sönder.

Varför valde ni att göra moderkaksprov "minaälsklingar"? 

• Minaälsklingar
    Startingover skrev 2023-08-24 22:30:19 följande:

Jag har ganska nyligen fått veta att det är hög sannolikhet att fostret i min mage har downs syndrom. Nu går jag och väntar på att få en tid för att göra moderkaksprov eller fostervattensprov. Jag känner mig helt förstörd och bara gråter och gråter. Jag har aldrig gjort den typen av test innan och det känns skitläskigt. Och om proverna visar att fostret har en avvikelse så kommer vi att avbryta graviditeten och det känns ännu läskigare för jag har aldrig gjort abort heller innan. Mitt hjärta går sönder.

Min förra graviditet fick jag avvikande värde på kub så fick gå vidare med moderkaksprov som visade att bebisen hade en dödlig kromosom avvikelse triploidi så jag hade inget val än att avbryta graviditeten. 

jag gick och hoppades in i det längsta, alla ultraljud och allt såg bra ut förutom blodprovet som drog ner på värdet men ändå var det så illa. Förstår vad du går igenom, det är verkligen hemskt, jag hoppas verkligen att du får positiva besked. 

men det är i alla fall därför jag väljer att göra detta testet direkt nu när det går för att få klara besked på om bebisen är frisk denna gången så fort som möjligt för väntan är hemsk, känner att man inte riktigt kan glödjas förrän man får svar. 

• Let it Rain

För min del gick det inte vägen. Tredje MA på raken, och innan dess två MF, så femte på raken totalt. 

Fick abortpiller och allt kom ut igår kväll. Tack och lov smidigt. Lycka till ni andra! 

• Minaälsklingar
    Let it Rain skrev 2023-08-26 11:03:57 följande:

För min del gick det inte vägen. Tredje MA på raken, och innan dess två MF, så femte på raken totalt. 

Fick abortpiller och allt kom ut igår kväll. Tack och lov smidigt. Lycka till ni andra! 

Så tråkigt att höra, hoppas Nr 6 tar sig fort och blir den som stannar Hjärta
  • Avokado92
    Startingover skrev 2023-08-24 22:30:19 följande:

Jag gjorde moderkaksprov i torsdags. Det var första gången för mig och jag var dödsnervös inför det. Men provet gick bra och personalen var jättetrevlig. Det var en läkare och en barnmorska som utförde provet, jag blundade när de tog fram nålen och under tiden som de stack. Det kändes lite obehagligt, inte så smärtsamt utan mer märkligt. Sen var jag väldigt öm där de stuckit i några dagar efter. Idag är första dagen som jag inte längre kan känna var de stack någonstans. Så, moderkaksprovet är absolut något man grejar och tar sig igenom - även om det inte är superkul.

Nu väntar jag på svar, känns som en evig väntan. Har varit väldigt oroad för missfall också då jag haft det innan. Men den oron har lagt sig lite nu i alla fall. Fick du hög sannolikhet efter KUB? För det har jag läst är rätt vanligt och sen visar moderkaksprov/fostervattenprov att allt ser bra ut. KUB är rätt osäkert egentligen faktiskt. 
  • Startingover
    Avokado92 skrev 2023-08-27 12:23:59 följande:
    Jag gjorde moderkaksprov i torsdags. Det var första gången för mig och jag var dödsnervös inför det. Men provet gick bra och personalen var jättetrevlig. Det var en läkare och en barnmorska som utförde provet, jag blundade när de tog fram nålen och under tiden som de stack. Det kändes lite obehagligt, inte så smärtsamt utan mer märkligt. Sen var jag väldigt öm där de stuckit i några dagar efter. Idag är första dagen som jag inte längre kan känna var de stack någonstans. Så, moderkaksprovet är absolut något man grejar och tar sig igenom - även om det inte är superkul.

Nu väntar jag på svar, känns som en evig väntan. Har varit väldigt oroad för missfall också då jag haft det innan. Men den oron har lagt sig lite nu i alla fall. Fick du hög sannolikhet efter KUB? För det har jag läst är rätt vanligt och sen visar moderkaksprov/fostervattenprov att allt ser bra ut. KUB är rätt osäkert egentligen faktiskt. 
    Tack för ditt svar! På ultraljudet, tittade de mycket på bebisen då och gjorde några kontroller på den? Eller tittade de bara efter var moderkakan satt? 

Nej, jag gjorde NIPT som är mer exakt än KUB. Så barnet har med 80-90% sannolikhet en kromosomavvikelse. Alltså även om man får det absolut sämsta resultatet på KUB 1:2 så är det ju fortfarande 50% chans att bebis mår bra.. men vi har bara 10-20% chans att vårt barn inte har någon kromosomavvikelse..

Vi gör mest moderkaksprovet för att vi har ett litet litet hopp kvar. Men jag börjar mer och mer ställa in mig på att vi kommer att behöva avbryta graviditeten. 
  • BaraVara55

Hej! var längesedan jag skrev här, men imorgon är det dags för mig att göra moderkaksprov. Den viktigaste milstolpen som jag och sambon väntat på för att kanske kunna njuta och glädjas åt denna graviditet på riktigt.
    Förra gången jag gjorde de så visade de sig att fostrets hjärta redan slutat slå, pga down syndrom. Har inte gjort kub eller nipt denna gång, bara tidigt ultraljud. så nervös, tredje gången gillt med mkt och samma läkare i Lund. Så duktig men faan att man ändå ska behöva utsätta sig för nålar.

Sägs vara en veckas svarstid, men senast gick de snabbare. Hur är det där ni bor?

Håller tummarna för bra besked för oss alla.

• BaraVara55

@startingover, har ni inte fått en tid för att göra mkp ens? Den väntan är ju nästintill oumbärlig. usch,jag vet hur det känns men vi fick tid veckan efter, även om det kändes som en evighet. 

håller tummarna!

• Startingover
    BaraVara55 skrev 2023-08-27 23:14:47 följande:

@startingover, har ni inte fått en tid för att göra mkp ens? Den väntan är ju nästintill oumbärlig. usch,jag vet hur det känns men vi fick tid veckan efter, även om det kändes som en evighet. 

håller tummarna!

Ja, vi har fått tid! Ska göra det idag.. är så tacksam för att vi fick en tid så snabbt. Fick svar på nipt i torsdags och ska göra moderkaksprovet redan idag. 

Lycka till idag! 
  • Avokado92

För mig så mätte de bara fostret och kollade var moderkakan satt på ultraljudet. Jag tror det är svårt att se eventuella missbildningar o sånt redan nu, fast jag vet inte. Hoppas verkligen att ni mirakulöst får ett glädjande besked. Men OM ni inte skulle få det så tar ni garanterat er igenom det också. Det blir bättre med tiden, när man kommit över chockfasen. All lycka och styrka till er!

Hoppas vi får svar snart. Det snabba testet skulle ta 3-5 arbetsdagar och sen skulle det fullständiga ta ca 7 arbetsdagar. Jag gjorde det i torsdags så är väl på arbetsdag 2 eller 3 idag - beroende på om man räknar torsdagen.

Svar på tråden Gravid med bf Mars