• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Djurvän03

Ärligt talat låter ni bortskämda. Var tacksam att svärmor ställer upp öh.

• Anonym (Pfft)

Men skärp er! Var tacksamma att hon ställer upp som gratis barnvakt i ett och ett halvt år! Dessutom är 1,5 år precis lagom för att börja i fsk.

Man har faktiskt rätt att ändra sig! Hoppas att hon inte ställer upp alls nu efter era reaktioner.

JA - ni är fruktansvärt otacksamma!

• Rockärbäst

Det  är ju ganska lång tid som ni vill att farmor ska ta hand om ert barn.

• Anonym (Pfft)

Sätt det i perspektiv ts. När hon sa "så länge ni vill och behöver" så räknade hon väl med en normal tid innan fsk. I Sverige får man inte börja i fsk tidigare än 1 års ålder (man kan ansöka om dispens) och det betyder att de flesta barn börjar i den åldern, ofta har föräldrarna inte mycket till val utifrån ekonomi osv. Hon hade nog räknat med något liknande, och nu erbjuder hon sig till och med att ha barnet ett halvår längre. Som sagt, var tacksamma! Även hur lite hon än hade kunnat ställa upp så ska man alltid visa sin tacksamhet! Nu kan ni räkna med att hon ställer upp mindre i framtiden än hon annars hade gjort, garanterat.

• Anonym (Haha)

Hade svärmor velat ha ett barn på heltid så hade hon nog skaffat det själv. Nu ville hon bara vara en snäll och närvarande farmor! Trodde du på riktigt att ni skulle ha daycare fram till att ungen är 3 år???? Tror farmor har haft nog av det i sina dar och såg fram emot vad man kallar "livets efterrätt"!

• Core

Vet inte om du trollar, men med den inställningen ska man inte skaffa barn.

De första åren blir det att bortprioritera jobb, åtminstone för en av er, så är det för alla som inte har råd med barnflicka. Hur fan räknar man med att en pensionär ska orka ha ett litet barn på heltid? Hur flängt som helst.

• Tow2Mater

Det är du som har mycket orealistiska tolkningar av vad så mycket hon kan, vi vill och behöver betyder i sammanhanget. Ska ni be henne bygga er ett större hus, köpa er allt ni behöver till barnet, och agera personlig kock varje middag också för att ni anser er behöva den hjälpen när ni fått barn?

• NinniQX

Förstår att ni är besvikna. Har man sagt att man kan ställa upp och sen säger nej. MEN, ni ska ändå vara grymt glada att hon tar ert barn fram tills hon är 1.5 år. Det är ändå 8 månader som hon ska ha ert barn. 

• EpicF

Fast va? Svärmor har sagt till err att hon kan ställa upp när hon kan. Och hon kan bara ställa upp att vara dagmamma tills eran dotter är 1.5 år och det får ni bara acceptera. 

Dessutom låter ni väldigt bortskämda. 

• Anonym (Mimmi)

Å jisses, ni låter otroligt bortskämda och ego. Vilken supersnäll svärmor du har som kan tänka sig vara barnvakt måndag till fredag (gissar att det är vardagar) hela dagarna från barnet är 10 månader till 1,5 år. 

Själv har jag många år kvar i arbetslivet och typ 25 år (går tidigast i pension vid 70 år) tills jag blir pensionär. Jag har stora barn (15-25 år) och kan få barnbarn när som helst. Jag kommer absolut att ställa upp som barnvakt när det krisar och är akut. I övrigt kommer jag också att ställa upp som barnvakt när jag orkar och hinner. Men aldrig att jag skulle ta hand om en sån liten 5 dagar i veckan i 8 månader. 

För ett par år sen var jag barnvakt 3 dagar till en 1,5 åring när föräldrarna flyttade. Jag var helt slut och 3e dagen ville jag slänga ungen i väggen och få lugn och ro. Givetvis gjorde jag inte det men jag informerade föräldrarna på kvällen sista dagen att imorgon får ni ta barnet med er. 

Nu är jag inte gammal men jag har gjort mitt med småbarn. Det är extremt tungt att ta hand om någon annans barn när man själv inte längre är van vid det. 

Svar på tråden Besviken på svärmor