• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • LFF

I min familj ställer vi också upp för varandra i vått och torrt. Jag ställer även upp för mina vänner när de behöver. Det betyder inte att någon av oss utnyttjar de andra på det viset som du och din man vill utnyttja farmor. När man erbjuder sin hjälp när någon får barn betyder inte det att man ska bli oavlönad dagmamma, eller hade ni tänkt betala svärmor för hennes hjälp? Det man menar är att man kan hjälpa till att hämta från förskolan vid behov, kanske ta vab när barnet börjat tillfriskna, innan det är redo att gå tillbaks till förskolan. 

Att NI tänkte att barnet ska vara hemma tills de är 3 år och att det skulle vara farmor som tar barnet då är inget som farit genom hennes huvud, det kan jag lova. Det är hon som ska vara besviken på dig och speciellt sin son som tycker att detta är något normalt att kräva samt inte skäms över det utan istället blir sur på svärmor!

Ska inte svärmor få ha ett eget liv nu menar ni? Att hela hennes liv ska gå ut på att passa upp på er?

• Mal78

Men ts. Nu hade du väldigt mycket otur när du tänkte. 

Ingen normal person kan resonera som du/ni gör. Både din man och du är bortakämda över alla gränser och för ert eget bästa behöver ni tänka om och tänka rätt. Din svärmor ställer upp över vad hon behöver och ni borde vara väldigt tacksamma för hennes uppoffring. 

Ert barn - ert ansvar. Ingen annans. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 19:56:21 följande:

Varför skulle vi skämmas? Det är hon som har erbjudit sig att ställa upp efter våra viljor och önskemål, och när vi säger vad vi behöver blir hon sur och begränsar? Hon skulle varit öppen med från början vad hon max kan ställa upp på, inte komma efteråt och begränsa...

Ni har högt uppsatta, viktiga jobb, men kan inte förstå att ni ber alldeles för mycket av svärmor ? Att vara er obetalda nanny i 26 månader är ju självklart inte vad hon menade. Torde ju varenda kotte kunna lista ut. Ni är extremt otacksamma. 
  • Anonym (fluffig)

ni är sjukt otacksamma

• Tow2Mater
    molly50 skrev 2023-05-25 13:24:55 följande:
    Var ni tydliga med att ni behövde en nanny?
    Och var ni tydliga med att det gäller tills barnet är 3 år?
    Hon har kanske inte förstått att ni kräver att hon ska ha barnet på heltid i 8 månader?
    Och då förstår jag att hon ändrar sig.
    Ni borde kanske inte ha skaffat barn överhuvudtaget om era jobb är viktigare än barnet.

För övrigt så kan barn börja på förskolan vid 1,5 års ålder.
    Det gjorde även våra barn.
    Så jag ser inte problemet. 
    Har de höjt åldern nu från 1 år till 1,5 år??
  • Anonym
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:58:42 följande:
    Blir hon sjuk eller annat är en annan femma, då får vi tänka om. Angående jobben vill jag inte säga för mycket mer än att min man driver eget och jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.
    Skaffa inte barn om du inte har tid för din avkomma.
  • Plupp73

1. Man har själv ansvar för de barn man skaffar
    2. Om man anser att barnet ska vara hemma, så får man vara ledig och hemma med barnet trots att det innebär mindre inkomst
    3. Om svärmor har ert barn på fulltid fram tre års ålder, och sedan får spridd cancer, och varken har hunnit umgås med vänner, resa eller bara ta det lugnt - pga att ni velat ha gratis barnpassning. Känns det okej?

Egomänniskor.

• Plupp73

Ni får skaffa och betala en barnflicka helt enkelt. Eller så blir din man hemmaman, eftersom mamman själv har en så viktig position. Viktigare med positionen än barnet.

• Anonym (Jenny)

Ni är helt ute och cyklar!
    Farmor utgick nog från att hon skulle vara behjälplig i den omfattning som de flesta hjälpsamma mor- och farföräldrar är - hämta tidigare från förskolan någon eftermiddag, ta femåringen till simskolan, ställa upp på förskolans studiedagar, barnvakta någon helg/år, kanske ytterligare ett par lördagar, osv. 
    Om din familj nu ställer upp till hundra procent så kan väl en av dina föräldrar säga upp sig och flytta hem till er i ett par år och passa ert barn?!

• Fliselisan

Jag tycker ni är extremt otacksamma. Och om det inte är så att det är statsministern som skriver så har jag svårt att förstå varför du/ni prioriterar erat barn lägre än era jobb, och sen tycker att din svärmor är den som ska dra lasset istället.

Svar på tråden Besviken på svärmor