• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Virriga Vera
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 19:56:21 följande:

Varför skulle vi skämmas? Det är hon som har erbjudit sig att ställa upp efter våra viljor och önskemål, och när vi säger vad vi behöver blir hon sur och begränsar? Hon skulle varit öppen med från början vad hon max kan ställa upp på, inte komma efteråt och begränsa...

Du verkar ha glömt, det hon också sade "hur mycket hon kan". Hon säger ju klart och tydligt att hon kan bara tills barnet är 18 månader. Hur kan ni bli arga på henne. Hon är mer än generös och hon kunde väl inte ens i sin vildaste fantasi tro att två vuxna människor skulle vara så gränslösa att de begär att en pensionär ska agera nanny i flera år? Om ni nu har så viktiga jobb så borde ju ekonomin finnas att anställa en barnflicka istället för att utnyttja barnets farmor.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:50:40 följande:
    Vadå "vet hut för fan"? Hon har lovat att ställa upp efter våra önskemål och när vi har sagt dessa då ändrar hon detta. Hon skulle varit tydlig med från början att hon inte orkar efter vad vi vill, men nu gjorde hon inte det och alla är besvikna.
    Är det för sent att göra abort eller adoptera bort barnet? Ni verkar ju inte vilja ha det på heltid. Det kanske finns någon barnlös som vill vara fodervärd?
  • Agda90

Varför skaffar ni barn om jobbet är viktigare än barnet?

Och hur kan ni ens tycka att det är rimligt att farmor ska ta hand om ert barn på heltid i flera år?
    Det är NI som har skaffar barn, INTE svärmor alltså är det NI som ska ta hand om det. 

Era krav är orimliga och extremt egoistiska!

• Anonym (D)

Ni förväntar er för mycket. Det är ert barn, och hon trodde väl aldrig att ni skulle förvänta sig att hon skulle vara oavlönad barnflicka i över 2 år. 

En mer realistisk lösning är att  ni går ner i tid och jobbar delvis jobbar i molott och delvis får hjälp av farmor några dagar i veckan eller några timmar per dag. 

En annan är att ni skaffar au-pair, och farmor kan ta barnet 2-3 eftermiddag i veckan. 

• Anonym (Trollololo)

Nu är jag tämligen säker på att detta är en trolltråd men svarar i den bemärkelse att det du skriver är sant:

Det är NI, du och din man, som brustit i kommunikationen här. Ni skulle från början kommunicerat till din mans mamma vad ni "förväntade" er av henne när hon sa att hon kunde hjälpa till mer ert barn. För ingen normalt funtad person tolkar "hjälp med barnet" som ett heltidsjobb i mer än 2 år, vare sig hon lovat guld och gröna skogar. Det låter mer som att ni valt att misstolka det svärmor sagt och nu blir sura för att hon inte gör som ni vill. 

Sedan tycker jag att hon verkar vara en helt underbar person som, utan förbehåll, vill ta hand om ERT barn i 8 månader. Om detta du skriver är sant så skulle jag vara väldigt försiktig med att inte bränna era broar med denna person, då hon verkar vara otrolig som vill lägga så mycket tid på sitt barnbarn. 

Min svärmor är en pigg och alert pensionär på snart 70 år och gör allt från att gå långa vandringar till att träna. Trots det så är hon ofta helt slut efter en heldag med vårt barn. Det är liksom något helt annat att ta hand om ett barn, speciellt ett som inte är ens egna. Nu verkar ni vara rätt oerfarna kring barn men ett barn på 10 månader och uppåt kräver rätt mycket, speciellt om barnet har börjat gå. Det är inte direkt så att man lallar runt och kan ta sig en fika närsomhelst utan det är oftast ett heltidsjobb att ha koll på ett sådant litet barn. 

Allt jag vill säga är att jag tycker ni ska be din mans mamma om ursäkt och tacksamt ta emot den hjälp hon erbjuder. 

• Anonym (Man)

Det är ni som otacksamma och bortskämda!! Att en svärmor skulle ställa upp och ta en bebis på egen hand från 10 till 18 månader är bara det långt mer än de flesta skulle, och verkligen inte något som kan förväntas. Att man säger att man ställer upp så mycket ni behöver innebär ju inte att man ska ge upp sitt eget liv. Herregud alltså

• molly50
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:50:40 följande:
    Vadå "vet hut för fan"? Hon har lovat att ställa upp efter våra önskemål och när vi har sagt dessa då ändrar hon detta. Hon skulle varit tydlig med från början att hon inte orkar efter vad vi vill, men nu gjorde hon inte det och alla är besvikna.
    Var ni tydliga med att ni behövde en nanny?
    Och var ni tydliga med att det gäller tills barnet är 3 år?
    Hon har kanske inte förstått att ni kräver att hon ska ha barnet på heltid i 8 månader?
    Och då förstår jag att hon ändrar sig.
    Ni borde kanske inte ha skaffat barn överhuvudtaget om era jobb är viktigare än barnet.

För övrigt så kan barn börja på förskolan vid 1,5 års ålder.
    Det gjorde även våra barn.
    Så jag ser inte problemet. 
  • Anonym (Jennifer)

Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. När min lillebror var liten så turades far- och morföräldrarna om att hämta honom från förskola och passa honom tills föräldrarna kom hem de flesta vardagarna. På så sett fick lillebror lite kortare dagar på förskola samtidigt som föräldrarna jobbade heltid. Jag var medveten om att den mängden hjälp från far- och morföräldrarna var långt över det vanliga i Sverige.

• molly50
    Anonym (Jennifer) skrev 2023-05-25 13:34:03 följande:

Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. När min lillebror var liten så turades far- och morföräldrarna om att hämta honom från förskola och passa honom tills föräldrarna kom hem de flesta vardagarna. På så sett fick lillebror lite kortare dagar på förskola samtidigt som föräldrarna jobbade heltid. Jag var medveten om att den mängden hjälp från far- och morföräldrarna var långt över det vanliga i Sverige.

Det är ju en sak att hämta sina barnbarn på förskola/skola och passa dem tills föräldrarna kommer hem.
    Det gjorde även mina morföräldrar när jag var barn.
    Men det är ju en annan sak att,som TS och hennes man,kräva att farmor ska ställa upp som obetald nanny på heltid i 8 månaders tid.
    Det hade då jag inte ställt upp på.
  • Anonym (trollmor)

Den här tråden måste ju vara ett skämt, ingen kan ju vara så bortskämd, otacksam och orimlig. Det är ju bara inte möjligt.

Svar på tråden Besviken på svärmor