• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:58:42 följande:
    Blir hon sjuk eller annat är en annan femma, då får vi tänka om. Angående jobben vill jag inte säga för mycket mer än att min man driver eget och jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.

Ni får tänka om redan nu. 

Att ni skulle vara så oumbärliga tror jag inte på, ingen med ert tankesätt kommer långt i karriären. 

• Anonym (???)

Otroligt bortskämda! Var glada att ni kan få barn. Det är ERAT barn!

• Jemp

Hennes erbjudande skulle jag tolka som att vara barnvakt en eller två gånger i månaden. 

Ja, ni är både otacksamma och oförskämda. Om nu tråden trots allt är på riktigt. 

Varför inte förskola? Och ta sig tid med barnet för den delen. 

• Anonym (Burstinthesun)

Naturligtvis driver ts med oss.
    Ingen över 13 år är så här korkad. Och är man ändå det blir man absolut inte "något högt inom IT" eller framgångsrik egenföretagare (eller vad det nu var för viktiga jobb de hade).
    Och ÄVEN om de mot alla odds skulle vara så korkade med sina viktiga jobb hade inte ts då startat en gråttråd på Familjeliv eftersom hon rätt snabbt snappat upp att hon faktiskt hade helt orealistiska förväntningar och hållit jävligt tyst om att hon ens tänkt tanken att svärmor skulle ta över föräldraskapet i flera år. 

• Anonym (Stockholm)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 18:33:35 följande:
    den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. 
    Du skrev det själv - så mycket HON KAN, ni vill och behöver. Jag tror inte svärmor tänkte bli ansvarig på det sättet. Jag tror hon menade mer om ni vill ut och äta, någon enstaka helg om ni vill iväg osv. 

Inte vara en snål egenskap för er då ni inte vill ha dottern på förskolan. Det är ERT val, inte svärmors. Då får ni gå ner i tid. 
     jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.
    Ledsen att göra dig besviken, men alla är ersättningsbara förr eller senare. 

Det du/ni inte tänkt på är att du kan få komplikationer vid förlossningen som du kan bli sjukskriven för. 

Ni låter som extremt planerande människor. Tips - barn gör inte som ni planerar. Jag har sådana i min bekantskapskrets. Man lägger väl ner en bebis i sängen och så sover den typ. De fick en sömnvägrare och kolikbarn. Ett hårt slag in i föräldralivet men ett "välkommen till verkligheten".

Ett gott råd. Låt inte svärmor ta vab - det gör ni. Svärmor riskerar att bli riktigt sjuk av barnbakterier hur frisk hon än är nu. 

Säg förlåt till svärmor. Säg att ni fått en tankevurpa och ge henne en stor blomsterkvast på morsdag. 

Just det. En sak till. Bara för att ni planerar nu att vara föräldralediga tills dottern är tio månader. Jag vet mer än en förälder som golvats av kärleken till sitt barn och förlängt föräldraledighet eller till och med sagt upp sig. Just saying... 
  • Anonym (Pfft)
    Blir hon sjuk eller annat är en annan femma, då får vi tänka om. Angående jobben vill jag inte säga för mycket mer än att min man driver eget och jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.
    Viktigare än ditt barn eller??
  • Anonym (Cash)

Frågan är väl varför TS med make inte har kommunicerat sina behov från början, utan slänger ur sig dem så pass sent.

Assumption is the mother of all fuck-ups. Tar man ett sådant erbjudande så bokstavligt att man tror att en släkting utan vidare passar ens barn 50 h/v från 10 månader till 3 års ålder då får man skylla sig själv. Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken om man inte prioriterar barnet före jobbet och dessutom vägrar vanlig barnomsorg.

Det är inte svärmor som ändrar sig, det är TS med make som inte kommunicerat ordentligt från början och kommer med orimliga krav som en överraskning. 

Har man så 'viktiga' jobb har man i regel råd med en nanny, om man nu tycker att jobbet är så viktigt att någon annan ska ta över rollen som den primära anknytningspersonen för ens levande accessoarer, eller förlåt, barn. Men låt mig spräcka egobubblan: Ingen är oersättlig. Inte ens egenföretagare.

Arbetar själv på en elitistisk arbetsplats där creme de la creme förväntar sig att man ska jobba både natt och dag. Vi hämtar tacksamt våra skatter varje dag så fort vi kan.
    Min mor och svärmor har dålig hälsa, vi får aldrig någonsin avlastning utöver vanliga barnomsorgen och är tacksamma så länge våra föräldrar lever.

• Jemp
    Anonym (Cash) skrev 2023-05-24 22:35:47 följande:

Frågan är väl varför TS med make inte har kommunicerat sina behov från början, utan slänger ur sig dem så pass sent.

Assumption is the mother of all fuck-ups. Tar man ett sådant erbjudande så bokstavligt att man tror att en släkting utan vidare passar ens barn 50 h/v från 10 månader till 3 års ålder då får man skylla sig själv. Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken om man inte prioriterar barnet före jobbet och dessutom vägrar vanlig barnomsorg.

Det är inte svärmor som ändrar sig, det är TS med make som inte kommunicerat ordentligt från början och kommer med orimliga krav som en överraskning. 

Har man så 'viktiga' jobb har man i regel råd med en nanny, om man nu tycker att jobbet är så viktigt att någon annan ska ta över rollen som den primära anknytningspersonen för ens levande accessoarer, eller förlåt, barn. Men låt mig spräcka egobubblan: Ingen är oersättlig. Inte ens egenföretagare.

Arbetar själv på en elitistisk arbetsplats där creme de la creme förväntar sig att man ska jobba både natt och dag. Vi hämtar tacksamt våra skatter varje dag så fort vi kan.
    Min mor och svärmor har dålig hälsa, vi får aldrig någonsin avlastning utöver vanliga barnomsorgen och är tacksamma så länge våra föräldrar lever.

Man kan fundera på om ts utnyttjar alla relationer så, och hur hög månadslön farmor får. 
  • NinniQX

Men vad hade ni gjort om svärmor hade sagt nej helt? Hade ni skaffat barn då?

• Anonym (Cash)

@Jemp en del människor är liksom praktiskt lagda och har relationer för att få saker, säger saker för att få saker och gör sig av med de relationer som inte går att håva in på i tillräckligt hög omfattning.

Svar på tråden Besviken på svärmor