• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • nernu

Haha! Bra ts. Sånt här drar igång folk. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Vet hut för fan!) skrev 2023-05-24 20:30:58 följande:
    Det här måste vara en trolltråd..

Var snäll och skriv här igen när barnet är 10 månader. Ni verkar inte ha minsta hum om vad ett barn innebär. Helt sjukt vad ni begär och har mage att kräva. Er svärmor är villig att hjälpa er mer än de flesta unga skulle klara och ni blir förbannade. Det var det fräckaste jag har hört..

Be er svärmor om ursäkt och skäms!!!
    Vadå "vet hut för fan"? Hon har lovat att ställa upp efter våra önskemål och när vi har sagt dessa då ändrar hon detta. Hon skulle varit tydlig med från början att hon inte orkar efter vad vi vill, men nu gjorde hon inte det och alla är besvikna.
  • Djurvän03

Jag tycker det låter som att ni utnyttjar din svärmors välvilja av att ställa upp. Det kanske hon också gör och detta är hennes sätt att säga ifrån. 

• Yllop
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:30:16 följande:
    Hon är en väldigt pigg pensionär. Och om hon nu inte skulle orka så är det väl dumt att erbjuda generös hjälp? Då är det väl bättre att säga som det är och vara ärlig.

Även pigga pensionärer kan bli sjuka.
    Hur tänker ni göra om svärmor bryter ett ben, får en svår lunginflammation eller får cancer?
    Har ni någon beredskap för det eller förväntar ni er att hon ska ställa upp även om hon blir sjuk?

Sedan tror jag att hon menade att hon kan vara barnvakt någon gång emellanåt. Inte ha hand om en tio månaders bebis 40-50 timmar i veckan.

Sedan undrar jag vad det är för viktiga jobb ni har så att ni inte kan ta ut tillräckligt med föräldraledighet.

• fornminne
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:30:16 följande:
    Hon är en väldigt pigg pensionär. Och om hon nu inte skulle orka så är det väl dumt att erbjuda generös hjälp? Då är det väl bättre att säga som det är och vara ärlig.
    Vad har svärmor egentligen erbjudit? Hon har sagt att hon gärna ställer upp när hon kan och vill, vilket INTE är detsamma som varje dag hela dagarna.

Och du har fortfarande inte svarat på vad ni har för viktiga jobb, varför ni skaffar barn när ni har så viktiga jobb att ni tydligen inte kan vara ifrån dem (?), samt varför ni inte vill ha barnet på förskola.
  • Anonym (Besviken)
    Djurvän03 skrev 2023-05-24 20:53:08 följande:

Jag tycker det låter som att ni utnyttjar din svärmors välvilja av att ställa upp. Det kanske hon också gör och detta är hennes sätt att säga ifrån. 

Vadå utnyttjar svärmor? Det är hon som utnyttjar sig själv genom att öppna dörrarna sas isåfall.
  • Anonym (Du måste skämta?)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 18:33:35 följande:
    Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

Ja ni är sjukt otacksamma. Att ställa upp innebär inte att man har hand om barnbarnet på heltid i åratal utan passar då och då. Det är extremt generöst av henne att ställa upp och ha hand om barnbarnet till 1,5 år. Vad hade du förväntat dig? Det är ERT barn.
  • Anonym (Besviken)
    Yllop skrev 2023-05-24 20:53:37 följande:

Även pigga pensionärer kan bli sjuka.
    Hur tänker ni göra om svärmor bryter ett ben, får en svår lunginflammation eller får cancer?
    Har ni någon beredskap för det eller förväntar ni er att hon ska ställa upp även om hon blir sjuk?

Sedan tror jag att hon menade att hon kan vara barnvakt någon gång emellanåt. Inte ha hand om en tio månaders bebis 40-50 timmar i veckan.

Sedan undrar jag vad det är för viktiga jobb ni har så att ni inte kan ta ut tillräckligt med föräldraledighet.

Blir hon sjuk eller annat är en annan femma, då får vi tänka om. Angående jobben vill jag inte säga för mycket mer än att min man driver eget och jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hoppas på barnbarn) skrev 2023-05-24 20:20:58 följande:

Hur skulle jag göra i er situation?
    Kanske såhär.
    Mamman hemma heltid 4mån.
    Mellan månad 4-10 dela på föräldraledigheten.
    Från 10 mån jobbar ni 80%, viktigast fråga farmor hur det passar henne att ni jobbar. Se till att visa eran tacksam för allt svärmor gör för er,
    När barnet sedan går på dagis så fortsätter ni att jobba deltid på ett sätt som passar era jobb och familjen. Om ni sköter er kommer farmor fortfarande vilja ta hand om sitt barnbarn några dagar vid behov.
    Undrar förstås vad det är för viktiga jobb ni har.

Ar mamma hemma 4 månader ska ju pappa vara det också - barnet behover skapa en relation ensam med dem båda och pappan är lika viktig. SEN kan de dela det som är kvar efter de forsta 8 månaderna.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag hänger inte med TS.

Om svärmor från början hade sagt att hon bara kan ställa upp ibland, hade ni inte skaffat barn då?

Vad svärmors generösa erbjudande anledningen till att ni skaffade barn? Eftersom ni inte verkar kunna (eller vilja) ta hand om ert barn själva.

Svar på tråden Besviken på svärmor