• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Anonym (S)

Fast nej! Era jobb kan inte vara så viktiga som du får det att låta som. Det är ni som prioriterar jobbet framför barnet, inget annat. För jobbet får så lov att vänta under den tiden ni behöver och vill vara föräldrarledig. 

Ni är dessutom fruktansvärt otacksam. Det er svärmor erbjuder sig om att göra är det långt ifrån alla som skulle göra. Även om hon är pensionär så kan ni inte förvänta er att hon ens ska ha barnet alls för att ni prioriterar jobbet framför barnet. Din svärmor har ändå erbjudit sig att vara barnvakt i 8 månader. Hur kan man ens försöka kräva mer än det?

Ni har 2 Antingen så bestämmer ni er för att era jobb inte är viktigare än barnet och tar ut föräldrarledigheten själv. Pusslar å så med dagar så som det passar er familj bäst utan svärmor. 

Eller så är ni väldigt tacksam för att svärmor är så fantastisk och kan vara barnvakt i 8 månader och ni ansöker om förskola efter det. 

Varför skaffar ni ens barn när ni har det där tankesättet? 

• Anonym (Kvinna 30plus)

Att ställa frågan är fritt. Svaret likaså. Jag tycker ni är sjukt otacksamma. Ni ska vara glada över att hon ens vill ställa upp. 
    Ni har valt att skapa detta barn, det är erat ansvar, inte hennes. Väx upp. 

Jag personligen har ingen som kan hjälpa mig. Ingen mormor eller farmor eller så som sådär självklart hjälper till. Pga arbete, inget barnintresse, för att dom reser. Dessutom är jag egenföretagare och högpresterande på jobbet. Så jag förstår att man måste tillbaka till arbete. Men då löser man det genom dagmamma, nanny osv. Har man inte möjligheten själv får man anställa någon som hjälper till. 

• SunnyP

Är det här på riktigt? Att någon vill ställa upp när det behövs tolkar man väl som att dom kan vara barnvakt lite då och då, inte ta hand om barnen måndag till fredag i flera år. Vill ni inte ha barnet på förskola före 3 års 0lder så f0r ni väl vara hemma. Att förutsätta att någon annan ska ta ett så pass stort ansvar för ens barn är helt orimligt 

• Anonym (Besviken)

Pratade med svärmor igår, vet inte vart jag ska börja...
    Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp. Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

• LFF
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:34:01 följande:

Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp. Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

Ja, ni är giriga och otacksamma eftersom ni fortfarande är besvikna över att svärmor vill ha sitt eget liv. 

Nej, man ger inte upp sitt eget liv bara för att man får barn. Speciellt inte när barnen blivit vuxna.
  • molly50
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:34:01 följande:

Ni vet ju inte ens hur ert barn kommer att vara.

Det kanske kommer att bli ett kolikbarn eller ett barn som är krävande och vill ha närhet hela tiden.
    Även den piggaste kan bli trött av att ha hand om ett sådant barn.
    Och om ni själva inte är beredda på att ta hand om barnet på hetid,varför kräver ni då det av andra?
    Är ni inte beredda på att säta barnet före era jobb så kanske ni inte borde ha skaffat barn.

Och återigen,var ni tydliga med att ni ville ha henne som obetald nanny tills barnet är 3 år,och då varje dag måndag till fredag?
    Om inte så kan ni ju inte klaga på att hon var otydlig.

Jag håller med henne om att ni verkar griniga och otacksamma.
    Var glad för att hon överhuvudtaget ställer upp! 

• Anonym (Besviken)
    molly50 skrev 2023-05-26 12:41:39 följande:

Ni vet ju inte ens hur ert barn kommer att vara.

Det kanske kommer att bli ett kolikbarn eller ett barn som är krävande och vill ha närhet hela tiden.
    Även den piggaste kan bli trött av att ha hand om ett sådant barn.
    Och om ni själva inte är beredda på att ta hand om barnet på hetid,varför kräver ni då det av andra?
    Är ni inte beredda på att säta barnet före era jobb så kanske ni inte borde ha skaffat barn.

Och återigen,var ni tydliga med att ni ville ha henne som obetald nanny tills barnet är 3 år,och då varje dag måndag till fredag?
    Om inte så kan ni ju inte klaga på att hon var otydlig.

Jag håller med henne om att ni verkar griniga och otacksamma.
    Var glad för att hon överhuvudtaget ställer upp! 

Jag skrev tydligt att vi hade planerat annorlunda om hon inte ställt upp i samma utsträckning? Hon har bäddat för problem genom att inte vara rak och ärlig.
  • Anonym (Besviken)

Sanslöst vilka bitska och elaka svar folk ger..

• Djurvän03
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:48:47 följande:

Sanslöst vilka bitska och elaka svar folk ger..

Den som är bitsk och elak är faktiskt du som vill utnyttja din svärmor till Max, och när hon inte går med på det börjar du tjura som en trotsig 5-åring som inte får som den vill.
  • LFF
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:45:36 följande:
    Jag skrev tydligt att vi hade planerat annorlunda om hon inte ställt upp i samma utsträckning? Hon har bäddat för problem genom att inte vara rak och ärlig.
    Ni har bäddat för problemen genom att inte vara raka och ärliga från början om vad ni förväntar er av svärmor. Ni har inte frågat vad exakt hon menade med sitt erbjudande utan förutsatt att ni kunnat utnyttja henne totalt. Ni har inte involverat henne i er planering innan den var klar, trots att hennes deltagande är en extremt stor del av planeringen. 
Svar på tråden Besviken på svärmor