• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Anonym (svärmorrätt)

Det hon kan tänka sig ställa upp på tycker jag är att lova guld och gröna skogar! Ni är inte kloka som skulle begära mer av henne. Hon har helt rätt när hon tycker ni är otacksamma. Det är ni verkligen. Usch, tycker ni ska be henne om ursäkt. 

• Anonym (....)

En mamma som lyckats fostra sitt barn till att bli så otacksam som din man hade då inte jag velat ha som barnvakt på heltid till mitt barn. Kul känsla för barnet sen- mammas och pappas jobb var så viktiga, viktigare än mig, så jag fick vara hos farmor på dagarna. Nä, den här tråden kan inte vara sann! Är den det så borde ni skämmas på riktigt, fy!!!

• Anonym (ME)

Det är tragiskt att era jobb är så mycket viktigare än att vara med ert barn.

Sen angående att din svärmor lovade ställa upp. För majoriteten i Sverige skulle det betyda att svärmor hämtade lite tidigare på förskolan vissa dagar och ni kan passa på att jobba över och även stötta när det är planeringsdagar eller när barnet var lite sjukt och behövde vara hemma. Inte att agera dagmamma i ett antal år. Det låter inte ens som ni skulle låta henne få vila när hon blir sjuk eftersom ni har så viktiga jobb.

Det är lite läskigt hur mycket du vill kräva av din svärmors tid. Det är stor skillnad att ställa upp för varandra och plötsligt behöva ägna 50 timmar i veckan i ett gäng år till någon.

• Anonym (Besviken)

Varför skulle vi skämmas? Det är hon som har erbjudit sig att ställa upp efter våra viljor och önskemål, och när vi säger vad vi behöver blir hon sur och begränsar? Hon skulle varit öppen med från början vad hon max kan ställa upp på, inte komma efteråt och begränsa...

• Anonym (Wake up)

Ni har så viktiga jobb och ändå klarar ni inte av att stämma av, förankra eller helt enkelt synka era förväntningar med farmor.
    Hon måste nämnt detta flera år innan det blev aktuellt och ni lallar på och hittar själva på att 3 år är lagom ålder för förskola. Ni ska vara glada att farmor ställer upp från 10 mån till 1,5 år och att bli föräldrar kommer bli ett wake up call av stora mått för er. 

• Anonym (A)

Ni trodde att en pensionär orkar vara nanny på heltid åt er? Jösses. Kom tillbaka när ungen är 10 mån och säg att det är ett enkelt jobb.

• EpicF

Hon har också sagt art hom kan ställa upp så mycket hon kan. Vilket du verkar ha glömt. Så ja, ni borde skämmas. 

• Anonym (Emma)

Din svärmor har gjort sitt gällande småbarn ts. Det är NI och inte HON som har valt att skaffa barn, hon dikterar hur mycket hon vill ställa upp på sina villkor. Passar det inte kan ni söka barnvakt någon annanstans, sätta in tidigare på förskola eller vara föräldralediga tills ni tycker att erat barn är redo för förskola. Några andra alternativ har ni inte.

Svar på tråden Besviken på svärmor