• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • LFF
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:48:47 följande:

Sanslöst vilka bitska och elaka svar folk ger..

Tycker du får väldigt sansade svar med tanke på hur otroligt bortskämd och girig du låter som anser att svärmor ska arbeta gratis åt er i två års tid. 
  • sextiotalist

Lite jobbigt när ingen tycker som du gör.
    Kanske kan vara läge att tänka om.
    Utöver detta 
    Du förväntar dig att din svärmor gav upp sitt liv när hon fick barn, men är inte beredda på att ge upp era egna. Hur rimmar det.
    Tack och lov har våra äldre släktingar inte gett upp deras liv, utan njutit av att vara förbi tiden då de var bundna av mindre barn och leva sitt eget liv 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:34:01 följande:

Pratade med svärmor igår, vet inte vart jag ska börja...
    Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp. Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

Hur ger ni upp behovet att få gå tillbaka till era viktiga jobb?

Jag tycker mig ofta se på familjeliv och andra ställen att folk förväntar sig så extremt mycket hjälp från sina föräldrar när de får barn. Dessutom ska föräldrarna följa instruktioner exakt om hur barnet ska tas om hand. 

När vänder det och man börjar ta hand om sin gamla mamma? Kan inte hon få lite omsorg på ålderns höst?

Ska hon göra allt detta för barn nr 2 och 3 också? Inse att ingen i hennes ålder orkar med det. 
  • Anonym (Jennifer)

Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp. Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

På vilket sätt ger ni upp era liv för ert barn när ni inte ens vill vara hemma tills barnet kan börja på förskola? Varför har ni högre krav på din svärmors föräldraskap än på ert eget? Barnet är ert ansvar till det är 18 år eller gått ut gymnasiet. Bra att ni bett om ursäkt i alla fall, men det hade varit bra om ni förstått vad ni ber om ursäkt för.
  • Virriga Vera

Näää, ni ger inte upp era behov för er dotter, då hade ni stannat hemma tills dottern blev 3.

• Anonym

precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

Du har ju precis startat en tråd om motsatsen till det du nu skriver i den?
  • Anonym

Då ska jag uppmuntra lite:
    Du har i alla fall ett mycket starkt psyke!
    Hade jag själv varit häflten så blind och kass, så hade jag nog bara hoppat ...
  • Anonym (S)

TS du skriver att du tycker att svärmor borde vart tydligare med vad hon kan tänka sig att ställa upp med. Men om vi vänder på det, varför var ni inte tydligare med vad NI förväntade er av henne innan ni skaffade barn. 

Grattis till er om ni uppvaktat på svärmor i 40 timmar i veckan i 8 månader :) Vilka hjältar ni är. Men ni kan samtidigt inte förvänta er att alla andra ställer upp lika mycket hela tiden  

• Anonym (Vet hut för fan!)

När hon fick sin son ja. Nu är han vuxen! 

Nu är det eran tur att ge upp era behov för ERAT barn! Så varför kräver ni mer av henne än er själva?! 

• Anonym (Vet hut för fan!)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:45:36 följande:
    Jag skrev tydligt att vi hade planerat annorlunda om hon inte ställt upp i samma utsträckning? Hon har bäddat för problem genom att inte vara rak och ärlig.
    Ingen behöver förklara att man inte vill vara dagmamma tills ungen är tre år för ingen är så jävla idiotiska att de skulle kräva det av en farmor! Hon erbjöd mer hjälp än de flesta skulle ställa upp på! Fatta det!
Svar på tråden Besviken på svärmor