• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Anonym (Hoppas på barnbarn)

Hur skulle jag göra i er situation?
    Kanske såhär.
    Mamman hemma heltid 4mån.
    Mellan månad 4-10 dela på föräldraledigheten.
    Från 10 mån jobbar ni 80%, viktigast fråga farmor hur det passar henne att ni jobbar. Se till att visa eran tacksam för allt svärmor gör för er,
    När barnet sedan går på dagis så fortsätter ni att jobba deltid på ett sätt som passar era jobb och familjen. Om ni sköter er kommer farmor fortfarande vilja ta hand om sitt barnbarn några dagar vid behov.
    Undrar förstås vad det är för viktiga jobb ni har.

• Anonym (Pfft)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 19:56:21 följande:

Varför skulle vi skämmas? Det är hon som har erbjudit sig att ställa upp efter våra viljor och önskemål, och när vi säger vad vi behöver blir hon sur och begränsar? Hon skulle varit öppen med från början vad hon max kan ställa upp på, inte komma efteråt och begränsa...

Hon trodde väl att det var frågan om att vara barnvakt vid behov, inte att vara heltidsdagmamma! SKÄMS!

Har svårt att ta tråden på allvar faktiskt!
  • Anonym (Mami)

Hade jag varit din svärmor och visste hur ni beter er hade jag inte tagit hand om barnet alls mer än barnvakt vid kris.

Ni behöver inte ha henne som barnvakt efter 1 år eftersom då finns förskola.
    Att hon tänker ställa upp så mycket som hon tänkt borde nu vara tacksamma för! Akta så hon inte drar in all hjälp så ni tvingas vara föräldralediga och ta hand om ert eget barn!

• Anonym (Annie)

Denna tråd måste vara ett skämt, vem fan förväntar sig att svärmor ska ställa upp och passa ens unge tills den fyllt tre för att slippa förskolan?! Oavsätt tidigare diskussion. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (A) skrev 2023-05-24 20:08:14 följande:

Ni trodde att en pensionär orkar vara nanny på heltid åt er? Jösses. Kom tillbaka när ungen är 10 mån och säg att det är ett enkelt jobb.

Hon är en väldigt pigg pensionär. Och om hon nu inte skulle orka så är det väl dumt att erbjuda generös hjälp? Då är det väl bättre att säga som det är och vara ärlig.
  • Anonym (Mami)

Hon lovade dessutom inte guld och gröna skogar, hon lovade på villkor: det HON KAN i första hand, i andra hand det ni vill (tex barnvakt för dater) och i tredje hand behöver (kris).

Med tanke på att ni har både fp som räcker i över ett år och förskola vid ett år så har ni inget behov av svärmor som barnflicka.

• Anonym (Vet hut för fan!)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 19:56:21 följande:

Varför skulle vi skämmas? Det är hon som har erbjudit sig att ställa upp efter våra viljor och önskemål, och när vi säger vad vi behöver blir hon sur och begränsar? Hon skulle varit öppen med från början vad hon max kan ställa upp på, inte komma efteråt och begränsa...

Det här måste vara en trolltråd..

Var snäll och skriv här igen när barnet är 10 månader. Ni verkar inte ha minsta hum om vad ett barn innebär. Helt sjukt vad ni begär och har mage att kräva. Er svärmor är villig att hjälpa er mer än de flesta unga skulle klara och ni blir förbannade. Det var det fräckaste jag har hört..

Be er svärmor om ursäkt och skäms!!!
  • Chapas

Hej
    Hon nämnde det några år sen och hennes ork och det hon sagt har säkert förändras. Säkert hänt dig också att du sagt något tidigare men men ålder förändras det du menade.

Jag/vi hade samma upplägg som ni var hemma i ungefär 10 månader och sedan var far- och morföräldrar behjälpliga fram tills det var dags att börja förskola när barnet va typ 16 månader. Oerhört tacksam över hjälpen vi fått och har inte tagit det för givet.

Jag hoppas ni på något sätt visar farmor uppskattning då det inte är några krav att hon ska ta hand om ert barn så länge som ni tänkt och va glada att hon ställer upp.

• Anonym (Vet hut för fan!)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:30:16 följande:
    Hon är en väldigt pigg pensionär. Och om hon nu inte skulle orka så är det väl dumt att erbjuda generös hjälp? Då är det väl bättre att säga som det är och vara ärlig.
    Hon hade nog inte räknat med att få helt vettlösa krav!!!
  • Anonym (Ella)

Vad exakt har hon lovat er? Hade mina föräldrar/svärföräldrar sagt att de ställer upp så ofta de kan och så mycket vi behöver hade jag kanske tänkt hämta någon dag från förskolan och ställa upp när barnen är sjuka. Mina föräldrar är också pigga pensionärer men de blir rejält trötta efter att ha haft barnen några dagar under lov. 
    Backa och be om ursäkt så hoppas jag det löser sig med svärmor 

Svar på tråden Besviken på svärmor