• Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • EpicF

Din svärmor.är.en vuxen nybliven pensionär och har inga småbarn lägre och rätt till att ha ett eget liv. 

Barken du och din man verkar dock inte vara speciellt vuxna. Säkert på att ni är metalt mogna för barn? 

Och nej, man ger inte upp sitt egna liv när man skaffar barn. 

• EpicF

Förövrigt, hadde ni gett upp era egna behov så hade ni själva stannat hemma tills eran dotter var 3 och enligt er redo för förskolan.  Så nej, ni har inte gett upp era behov för eran dotter så varför ska din svärmor ge upp sina behov för eran dotter? 

• Drottningen1970

Dåligt försök. Ingen är så korkad så att man förväntar sig att nån annan ska ta hand om ens lill bebis på heltid i flera år. Är man så korkad borde man inte föra sina gener vidare.

• Anonym (fluffig)
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:34:01 följande:

Pratade med svärmor igår, vet inte vart jag ska börja...
    Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp. Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

Fast det gör ni ju inte. Ger upp era egna behov eftersom ni sätter erat behov (jobbet) före barnet. Ni beter er fortfarande som små bortskämda treåringar
  • Anonym (svärmorrätt)

Jag förstår inte vitsen med att ni bett om ursäkt när ni tydligen inte menar det. Blir ju bara falskt då. 

• Anonym (svärmorrätt)

Ärligt, vad är det här för mening, TS? : "Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, "

Vem är du att bestämma en sådan sak? Tala om att gå över sina gränser. Vi talar om en äldre kvinna här var son för länge sedan fyllt 18 år.
    Det är narcissist-varning på hela ditt resonemang från början till slut. Och det är inget slutet gott, allting gott i det. 

• Core
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:48:47 följande:

Sanslöst vilka bitska och elaka svar folk ger..

Jo men ni är ute och cyklar, för en gångs skull är alla på den här hemsidan överens. Ska ni ha barn krävs lite av ett uppvaknande om det ska bli bra, för det fungerar inte så som du tänkt i verkligheten 
  • molly50
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-26 12:45:36 följande:
    Jag skrev tydligt att vi hade planerat annorlunda om hon inte ställt upp i samma utsträckning? Hon har bäddat för problem genom att inte vara rak och ärlig.
    Men var ni tydliga med att ni ville att hon skulle vara er obetalda nanny tills barnet är 3 år?
    Hon var tydlig med att hon ställer upp så mycket hon vill och kan.
    Hon hade kanske inte förväntat sig att det skulle vara så mycket.
    Därav att hon ändrade sig.
    Som jag skrev tidigare. Är ni inte själva beredda på att ta hand om ert barn på heltid så kan ni inte heller kräva det av andra.
  • Virriga Vera

Om du frågar din oerhört hjälpsamma släkt, som alltid ställer upp i vått och torrt, hur många ställer upp på detta? Och om de nu inte är pensionärer, fråga om de hade ställt upp på det då? Har du berättat för dem hur besviken du är på svärmor och vad var deras reaktion då?

• Anonym (Sjukaste jag hört)

Ni är tamejfan inte kloka.

"Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov".

Ja, det kanske hon gjorde för sin egen son när han var ett BARN som hon var skyldig att ta hand om. Nu är han vuxen och får göra detsamma för sin avkomma. Föräldrar är ansvariga för sina barn. Mor- och farföräldrar är INTE det för sina barnbarn.

Man skaffar inte barn om man inte är 100 procent beredd på att ta hand om det själv, med hjälp av förskola såklart. Ingen, vare sig släkting eller kompis eller någon annan, ska förväntas vara en obetald nanny som kommer på beställning.

Ni är inte ens beredda att vara föräldralediga i den utsträckning som behövs för det barn ni själva har valt att skaffa. Karriären är för viktig för det. Svärmor får ta hand om ungen så att ni kan gå tillbaka till era viktiga jobb så snart möjligt. Så kul var det tydligen att bli förälder.

Blir mörkrädd.

• Anonym (Farmor)

Pratade med svärmor igår, vet inte vart jag ska börja...
    Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp.

Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

Nej.
    Den dagen jag fick mina söner (20 år mellan två barn) så signade jag upp mig för ca 20 år.
    Numera är sönerna 25 och 45 och jag har NOLL, exakt noll, ansvar för dem. Självklart hjälper jag dem om det behövs, men de får själva stå för sina beslut och ta konsekvenserna därav.

Idag är mina behov prio ett, efter ca 40 år på andraplats.

Det lär du också inse en dag. Eller tänker du ta hand om dina barnbarn på heltidsnivå i tre år kanske? (Såklart du tänker... nu. Eller inte.)
  • Miss Skywalker

Helt sanslöst att hävda att hon gett upp sina behov för ett numera vuxet barn och samtidigt inte vilja göra det själv för sitt eget lilla barn.

• Anonym (S)

Eftersom era jobb är så mycket viktigare. Har ni aldrig övervägt abort eller adoption? Stackars unge som kommer i andra eller kanske tredje hand.

• Fiona M

Du skaffar inte barn med svärmor.

Din man är en egen person som (förhoppningsvis) stått på egna ben i många år, och hennes ansvar låg i att fostra honom att klara vuxenlivet.
    Anser du att hon brustit och han inte kan det borde ni inte skaffa barn tillsammans.

• Anonym (S-G)

samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. 

Hon ska alltid ansvara för sitt barn, men ni har inte ansvar för ert eget ens när det är litet?
    Nu tror jag inte på det här alls längre.
Svar på tråden Besviken på svärmor