Inlägg från: Anonym (Besviken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besviken)

Besviken på svärmor

Jag är fruktansvärt besviken och lite arg på svärmor. Jag kommer från en familj där vi alla ställer upp för varandra inom familjen, i vått och torrt. Svärmor är pensionär sen några år tillbaka, och då nämnde hon att den dagen vi får barn ställer hon gärna upp så mycket hon kan, vi vill och behöver. Nu något år senare väntar jag och min man vårat första barn, en flicka, och ska snart föda. Då vi har väldigt viktiga jobb som vi måste tillbaka till så snabbt som möjligt efter föräldraledigheten, frågade vi om hon skulle kunna tänka sig att ta vårat barn under dagarna från att hon är ca 10 månader. Svärmor sa då att hon kan tänka sig ställa upp tills dess att hon är ca 1,5 år, för sedan har svärmor sagt att hon får börja på förskola. Vi hade tänkt låta dottern slippa förskola fram tills hon fyller 3, och hade räknat med att svärmor skulle ställa upp tills dess för att hon sagt innan att hon ställer upp så mycket som vi vill och behöver. Men nu verkar hon ha ändrat sig och kan bara tänka sig att ha dottern fram tills ca 1,5 års ålder, istället för 3. Självklart gör ju svärmor som hon vill, men vi är sjukt besvikna och faktiskt lite arga när hon lovat guld och gröna skogar. Mina föräldrar är fortfarande kvar i arbetslivet och bor längre från oss så det är uteslutet att ha dottern där. När min man tog upp våran besvikelse tycker svärmor vi är otacksamma, och hon verkar i sin tur ledsen och besviken på oss. Men lova inte guld och gröna skogar då tack, då slipper man besvikelse och annat...vet att vi låter kanske lite otacksamma, men vi hade verkligen räknat med svärmor. Är det vi som är otacksamma? Eller är det svärmor knäpp som lovar guld och gröna skogar?

• Svar på tråden Besviken på svärmor
  • Anonym (Besviken)

Varför skulle vi skämmas? Det är hon som har erbjudit sig att ställa upp efter våra viljor och önskemål, och när vi säger vad vi behöver blir hon sur och begränsar? Hon skulle varit öppen med från början vad hon max kan ställa upp på, inte komma efteråt och begränsa...

• Anonym (Besviken)
    Anonym (A) skrev 2023-05-24 20:08:14 följande:

Ni trodde att en pensionär orkar vara nanny på heltid åt er? Jösses. Kom tillbaka när ungen är 10 mån och säg att det är ett enkelt jobb.

Hon är en väldigt pigg pensionär. Och om hon nu inte skulle orka så är det väl dumt att erbjuda generös hjälp? Då är det väl bättre att säga som det är och vara ärlig.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Vet hut för fan!) skrev 2023-05-24 20:30:58 följande:
    Det här måste vara en trolltråd..

Var snäll och skriv här igen när barnet är 10 månader. Ni verkar inte ha minsta hum om vad ett barn innebär. Helt sjukt vad ni begär och har mage att kräva. Er svärmor är villig att hjälpa er mer än de flesta unga skulle klara och ni blir förbannade. Det var det fräckaste jag har hört..

Be er svärmor om ursäkt och skäms!!!
    Vadå "vet hut för fan"? Hon har lovat att ställa upp efter våra önskemål och när vi har sagt dessa då ändrar hon detta. Hon skulle varit tydlig med från början att hon inte orkar efter vad vi vill, men nu gjorde hon inte det och alla är besvikna.
  • Anonym (Besviken)
    Djurvän03 skrev 2023-05-24 20:53:08 följande:

Jag tycker det låter som att ni utnyttjar din svärmors välvilja av att ställa upp. Det kanske hon också gör och detta är hennes sätt att säga ifrån. 

Vadå utnyttjar svärmor? Det är hon som utnyttjar sig själv genom att öppna dörrarna sas isåfall.
  • Anonym (Besviken)
    Yllop skrev 2023-05-24 20:53:37 följande:

Även pigga pensionärer kan bli sjuka.
    Hur tänker ni göra om svärmor bryter ett ben, får en svår lunginflammation eller får cancer?
    Har ni någon beredskap för det eller förväntar ni er att hon ska ställa upp även om hon blir sjuk?

Sedan tror jag att hon menade att hon kan vara barnvakt någon gång emellanåt. Inte ha hand om en tio månaders bebis 40-50 timmar i veckan.

Sedan undrar jag vad det är för viktiga jobb ni har så att ni inte kan ta ut tillräckligt med föräldraledighet.

Blir hon sjuk eller annat är en annan femma, då får vi tänka om. Angående jobben vill jag inte säga för mycket mer än att min man driver eget och jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.
  • Anonym (Besviken)

Pratade med svärmor igår, vet inte vart jag ska börja...
    Jag sa till svärmor att när hon uttrycker sig som hon gör och lovar guld och gröna skogar ökar våra förväntningar på henne. Vi hade såklart skaffat barn även om hon inte skulle ställa upp i samma utsträckning, men då hade vi planerat lite annorlunda. Vi har ställt upp för svärmor i vått och torrt, dags att ge tillbaka lite känner vi. Hon är en väldigt pigg och aktiv pensionär, så hon kommer orka. Vi sa såklart att vi uppskattar all hjälp hon erbjuder, men hade velat att hon var tydligare från början med exakt vad hon kan hjälpa till med och hur mycket. Svärmor ställer fortfarande upp tills dottern är 1,5 år, men tycker fortfarande vi är griniga och otacksamma. Hon är besviken på vårat beteende och förstår inte alls varför vi är eller var besvikna överhuvudtaget. Hon var tydlig med att hon har ett eget liv också och att vi är vuxna och ska klara oss även utan hennes hjälp. Vi bad om ursäkt men samtidigt tycker jag att den dagen hon fick sin son gav hon upp sina egna behov, precis som vi gör nu när vi får våran dotter. Men slutet gott, allting gott.

• Anonym (Besviken)
    molly50 skrev 2023-05-26 12:41:39 följande:

Ni vet ju inte ens hur ert barn kommer att vara.

Det kanske kommer att bli ett kolikbarn eller ett barn som är krävande och vill ha närhet hela tiden.
    Även den piggaste kan bli trött av att ha hand om ett sådant barn.
    Och om ni själva inte är beredda på att ta hand om barnet på hetid,varför kräver ni då det av andra?
    Är ni inte beredda på att säta barnet före era jobb så kanske ni inte borde ha skaffat barn.

Och återigen,var ni tydliga med att ni ville ha henne som obetald nanny tills barnet är 3 år,och då varje dag måndag till fredag?
    Om inte så kan ni ju inte klaga på att hon var otydlig.

Jag håller med henne om att ni verkar griniga och otacksamma.
    Var glad för att hon överhuvudtaget ställer upp! 

Jag skrev tydligt att vi hade planerat annorlunda om hon inte ställt upp i samma utsträckning? Hon har bäddat för problem genom att inte vara rak och ärlig.
  • Anonym (Besviken)

Sanslöst vilka bitska och elaka svar folk ger..

Svar på tråden Besviken på svärmor