Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Besviken på svärmor

Det är du som har mycket orealistiska tolkningar av vad så mycket hon kan, vi vill och behöver betyder i sammanhanget. Ska ni be henne bygga er ett större hus, köpa er allt ni behöver till barnet, och agera personlig kock varje middag också för att ni anser er behöva den hjälpen när ni fått barn?

• Tow2Mater
    Anonym (Hoppas på barnbarn) skrev 2023-05-24 20:20:58 följande:

Hur skulle jag göra i er situation?
    Kanske såhär.
    Mamman hemma heltid 4mån.
    Mellan månad 4-10 dela på föräldraledigheten.
    Från 10 mån jobbar ni 80%, viktigast fråga farmor hur det passar henne att ni jobbar. Se till att visa eran tacksam för allt svärmor gör för er,
    När barnet sedan går på dagis så fortsätter ni att jobba deltid på ett sätt som passar era jobb och familjen. Om ni sköter er kommer farmor fortfarande vilja ta hand om sitt barnbarn några dagar vid behov.
    Undrar förstås vad det är för viktiga jobb ni har.

Ar mamma hemma 4 månader ska ju pappa vara det också - barnet behover skapa en relation ensam med dem båda och pappan är lika viktig. SEN kan de dela det som är kvar efter de forsta 8 månaderna.

• Tow2Mater
    Anonym (Besviken) skrev 2023-05-24 20:58:42 följande:
    Blir hon sjuk eller annat är en annan femma, då får vi tänka om. Angående jobben vill jag inte säga för mycket mer än att min man driver eget och jag sitter på en relativt hög position inom IT-branschen som är svår att ersätta.
    Naturligtvis gor han ju det; FL kryllar av manliga egenforetagare som inte kan vara fl-lediga.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2023-05-25 13:24:55 följande:
    Var ni tydliga med att ni behövde en nanny?
    Och var ni tydliga med att det gäller tills barnet är 3 år?
    Hon har kanske inte förstått att ni kräver att hon ska ha barnet på heltid i 8 månader?
    Och då förstår jag att hon ändrar sig.
    Ni borde kanske inte ha skaffat barn överhuvudtaget om era jobb är viktigare än barnet.

För övrigt så kan barn börja på förskolan vid 1,5 års ålder.
    Det gjorde även våra barn.
    Så jag ser inte problemet. 
    Har de höjt åldern nu från 1 år till 1,5 år??
  • Tow2Mater
    Fliselisan skrev 2023-05-25 21:11:18 följande:
    Tror personen syftade på att svärmor kunde ha barnet till det var 1,5 år, inte 3 som TS ville.
    Jo men det sa ju redan TS i trådstarten att svärmor kunde. Därfor jag undrade vad personen menade med För övrigt så kan barn börja på förskolan vid 1,5 års ålder.
    Men du har säkert rätt; bra barn fortfarande kan börja på förskolan vid 1 års ålder.
Svar på tråden Besviken på svärmor