Anonym (jag) skrev 2023-04-11 16:08:25 följande:
Precis... att vara människa och att alla kan göra misstag är ju en ganska dålig ursäkt för otrohet, dels för att det absolut inte är något litet "misstag" utan ett extremt stort misstag som får stora konsekvenser, och dels för att det är ett "misstag" som lång ifrån alla gör, alla människor beter ju inte sig på det sättet. Så att acceptera att ens partner är felbar behöver inte betyda att man accepterar vilka "misstag" som helst.
Nja, snarare blir ju sveket ännu större om man haft en bra relation innan för då känns det ju ännu mer korkat och onödigt att såra och förnedra någon som älskar en och litar på en. Svek gör ju mer ont än andra lögner just för att det kommer från någon som stått dig nära och ju närmare man stått desto mer ont gör det såklart.
Jag skulle snarare vilja påstå att INGEN relation blir bättre av svek och lögner, oavsett hur bra eller dålig den varit innan, det är mer en fråga om hur dåligt.
Japp folk lever kvar i trasiga relationer även utan otrohet, men just denna tråd och diskussion handlar ju om otrohet och eventuell förlåtelse där jag påpekar att bara för att man fortsätter leva tillsammans inte behöver innebära att man förlåtit eller trivs i sin relation. Statistiskt sett så tror jag att de flesta faktiskt "förlåter" iaf initialt. Hur det ser ut efter några år tror jag däremot är en helt annan sak. Jag tror att det är ganska naturligt att klamra sig fast vid det kända och trygga när världen vänds upp och ner, men när man fått tid på sig att smälta det hela så är det inte säkert att man känner likadant som man gjorde innan. Att komma över ett svek är ju en process som tar lång tid och ett svek kan mycket väl ta död på kärlek.
Vad jag egentligen ville säga är att alla människor är olika, alla relationer är olika, vår förmåga att förlåta är olika. Jag säger inte att det ena bättre än det andra.
Jag säger inte att otrohet är något positivt, nej långt därifrån det vänder upp och ner på allt, men man måste ta sig an problemet man fått på halsen. Man måste jobba på sitt förhållande om man vill fortsätta tillsammans. Det var i den kontexten jag skrev.
En förutsättning för ett bra förhållande är kärlek och min erfarenhet är att kärleken inte automatiskt försvinner av en otrohet men som jag sa, vi är olika.
Som jag ser det så ligger sveket inte i otroheten utan i att inte berätta. Otroheten är vad det är.. ett symtom på något att ta tag i och jobba på.