Anonym (Lilla My) skrev 2023-04-12 01:06:42 följande:
Visst har väl den bedragne ansvar över hur han eller hon tar sig genom otroheten. Visst, det finns till och med de som välkomnar en otrohet så de får en godtagbar ursäkt för att avsluta en relation. Men vanligare är nog att man försöker att komma vidare. Naturligtvis måste den otrogne ta fullt ansvar för otroheten men relationen är man alltid två om.
Man kan ju aldrig göra något ogjort, heter det. Otroheten är historia det är vad man gör därefter som man kan påverka. Visst är det ok att vara arg, besviken och förbannad men det hjälper ju inte relationen.
Nja, jag tycker du blandar ihop saker ganska friskt här.
Visst är man två om relationen, men man är absolut inte två om en otrohet. Ansvaret för valet att bedra sin partner ligger alltid till 100% på den som varit otrogen och likaså konsekvenserna av det.
Jag menar det duger liksom inte att fullkomligen skita i att prata med sin partner om det är ok att gå ut och knulla första bästa men när man blir påkommen helt plötsligt kräva samarbete och förståelse. Om man är två om en relation och samarbete så viktigt hur kommer det då sig att man fullkomligen sket i det innan man bestämde sig för att bedra sin partner?
Ja man kan aldrig få saker ogjorda men det minsta man kan kräva är att folk tar ansvar för sina handlingar om de öht vill få en andra chans och inte sitta och försöka lägga hela eller delar av ansvaret för sina egna val och handlingar på sin partner eller relationen.
Ja ilska och besvikelse hjälper inte relationen men gör ju inte svek och lögner heller. Dessutom ska man heller inte glömma anledningen till att ilskan och besvikelsen uppstod. Har man svikit och förnedrad sin partner så får man helt enkelt acceptera ilskan och besvikelsen för det är ju man själv som sett till att den finns där. Och är det JAG som sett till att min partner är arg och besviken så är det oxå upp till MIG att göra något åt det.