Inlägg från: Anonym (Lilla My) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla My)

Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Anonym (Känslor) skrev 2023-04-03 14:18:42 följande:
    Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Jag har börjat läsa Den nakna sanningen: varför vi är otrogna och vad vi kan lära oss av det av Angela Ahola doktor i psykologi. En intressant och spännande bok. Hon försöker också definiera vad som är otrohet.

Enligt henne är en bra tumregel att alla saker man gör som man inte vill berätta för sin partner är en form av otrohet. Här på forumet verkar en del tycka att det inte är otrohet att träffas eller chatta i smyg bakom ryggen på sin partner. Men eftersom sånt skadar förhållandet på olika sätt så blir det en form av otrohet.

Har du läst hela boken ?
  • Anonym (Lilla My)

Jag är helt övertygad om att man vet när man är otrogen, man behöver inte fundera på det. 

Men

Problemet uppstår när ens partner inte har samma referensramar. Min partner kanske inte tycker han är otrogen när han sexchattar, men det tycker jag.

Alltså om jag skulle sexchatta med en man känner jag mig otrogen mot min partner som inte skulle tycka att det är otrohet.

Hänger ni med?

• Anonym (Lilla My)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-04 10:45:09 följande:

Nja, det finns en gråzon där man kan vara otrogen utan att veta om det. Och där ligger faran i att man själv inte är medveten om det. Därför kan det utvecklas mer och mer tills man fått känslor för en annan person och vips är det väldigt svårt att backa bandet.

Det kan börja med att man har en trevlig diskussion med en spännande kollega eller vän. Det verkar harmlöst men man nämner det inte heller för sin partner. Samtalen sker mer och mer frekvent och man kommer närmare varandra. De sker över sociala medier och kanske efter jobbet. Det man gör är att man egentligen bygger upp en relation med någon annan än sin partner. Sådana relationer kan vara okej men redan i början bör man bromsa om man ser personen som attraktiv, spännande, charmig eller något annat som kan vara en grund för en kärleksrelation. Så länge som ens partner inte tycker att det är okej så bör man inte träffa sådana personer på tu man hand.

Detta synsätt är ju förfärligt. Det innebär att kvinnor och män inte får träffas på tu man hand över huvud taget. Du kan väl inte mena att man på detta sätt förhindrar otrohet. Eller?
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-04 10:49:43 följande:

Men problemet med det traditionella synsättet är att det missar hur andra beteenden skadar relationer och i många fall mer än fysisk otrohet.

Bara för att folk använder det fel så betyder det inte att man ska ignorera denna modernare syn på otrohet.

Relationsproblem och känslomässig otrohet är olika saker. Ett relationsproblem är något som sker mellan två parter. En känslomässig otrohet är när en av parterna börjar involvera sig med tredje part på ett sätt som är skadligt för relationen eller som den andra parten inte gillar.

Känslomässig otrohet existerar inte. Ett påfund som används när man inte vill eller kan adressera de verkliga problemen i en relation, svartsjuka tex
  • Anonym (Lilla My)

Frågade TS om hen hade läst hela boken eller bara valda delar. Lite svårt att diskutera om man inte läst hela boken tycker jag

• Anonym (Lilla My)
    Anonym (Nja) skrev 2023-04-04 19:08:05 följande:
    Har du läst hela boken?
    Nej, och kommer nog inte att slösa min tid på det heller 
    det är betydligt lättare att gå in på RSFU.se om man undrar över svartsjuka och otrohet

www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/relationer/

Men om någon läst hela boken och förstått innehållet så får de gärna dela med sig av innehållet

Solig
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Nja) skrev 2023-04-04 19:19:36 följande:
    Vad gör du då i tråden? Enligt dig måste man ju läst hela boken för att kunna diskutera den, och boken är ämnet för denna tråd.
    Hur många i tråden tror du har läst tråden?

Jag läser den av intresset för ämnet otrohet.  Eller rättare sagt är jag intresserad av hur stort intresset är för otrohet på det här forumet.  

Tycker det är fascinerande hur många trådar som skapas i detta ämne.  Man kan ju knappast säga att det råder någon brist på saklig information i ämnet. 

Lägger ut länken igen om någon missat den

www.rfsu.se/sex-och-relationer/for-dig-som-undrar/relationer/ 

Frågan jag ställer mig är  Har vi någon ny strömning i samhället, där moralen är så hög och sträng att informationen från våra vanliga medier inte är tillfyllest?
  • Anonym (Lilla My)

Kan inte låta bli att göra ett inlägg här

Ni diskuterar referensramar och gränslösa beteenden. 

När vi bygger våra förhållanden så är en av byggstenarna gemensamma referensramar.  Oftast börjar man anpassa sig till varandra redan i början av relationen och med tiden har man så att säga växt ihop och delar i mångt och mycket samma referensram.

Ibland upptäcker man att  referensramarna är alltför olika . Det som uppfattas som gränslöst av den ene är helt normalt för den andre och vise versa. Det som uppfattas som svartsjuka av den ene är helt normalt för den andre. 

Om man då inte lyckas anpassa sig till varandra är loppet liksom kört.  Det är inte ens fel utan man kanske är för olika helt enkelt.

• Anonym (Lilla My)

Hänvisar till mitt inlägg #74 

Flertalet av oss är MONOGAMA vilket inte nödvändigtvis innebär att det är ok att kontrollerar varandra. 

Själv skulle jag inte klara av att leva i ett sånt förhållande och tror knappast jag är ensam om det.

Än fast jag lever i ett monogamt förhållande utgår jag från att min partner gör egna val och står för dem

• Anonym (Lilla My)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-05 15:09:58 följande:

Här uppstår det dock ett dilemma. Eftersom vissa val vi gör kan ses som harmlösa men vi riskerar att skada vårt förhållande när vi gör dem och vi kanske inte ens ser dem som otrohet. 

En vanlig orsak till separation och otrohet idag är att man kommer för nära en kollega eller vän. Alternativt att man kommer i kontakt med ett gammalt ex via sociala medier.

Att prata är väl harmlöst? I början är det så. Men så fortsätter samtalen och man kanske ses. Eller ses mer om man redan träffades innan. Ens förhållande kanske hamnar i en svacka men istället för att ta tag i det så glider man mer och mer över känslomässigt till den tredje parten. Man ser inte detta själv då det känns bekvämt.

Poängen är inte att kontrollera varandra utan att prata om vilka gränser som är okej sen får man se till att kontrollera sig själv.

Jag tror att det kan vara så här;

När vi är i ett förhållande och våra referensramar är relativt lika så har vi inga problem, instinktivt vet vi var gränserna går så att ens partner inte behöver oroas.

Om däremot parternas referensramar skiljer sig åt behöver man jobba på att hitta en medelväg där båda kan känna sig bekväma. 

Om ett förhållande baseras enbart på den enes referenser som den andre inte accepterar, då är det problem!! Då är det nog bäst att bryta

Med detta sagt så utesluter jag inte att otrohet kan ske i de bästa förhållande och något som vi måste lära oss att hantera. Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar eller så gör vi klart för varandra att vi inte kan fortsätta. 

Jag tror inga förhållanden är immuna mot otrohet.

Jag vet av erfarenhet att man kan förlåta, man kan gå vidare med förhållandet efter en otrohet.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-11 14:52:43 följande:
    Fast om man har så extremt olika referensramar varför går man få öht in i en exklusiv relation när man vet mycket väl vilka referensramar som gäller kring trohet?

Och hur ska man kunna hitta en bra kompromiss om man inte är ärlig med sina önskemål och referensramar?

Japp, faktum är att det verkar vara väldigt poppis med otrohet även i bra relationer för om man ska tro enkäter som gjorts så verkar ju inte problem i relationen vara den vanligaste anledningen till otrohet utan spänning och ombyte. Så det kan absolut ske i den bästa av relationer. Dock tycker jag du generaliserar lite väl när du skriver att "Endera accepterar vi att vår partner inte är ofelbar". Jag menar visst alla människor gör misstag men alla gör absolut inte samma SLAGS misstag och alla slags misstag går kanske inte att likställa med varandra. Jag tror tex inte man kan säga att råka tvätta sin partners favorittröja i 90 grader är samma sak som att råka knulla sin partners syrra. Vissa misstag är betydligt större än andra och allt går inte alltid att förlåta.

Ja det går säkert att gå vidare tillsammans efter en otrohet, men det hänger inte bara på att den som blivit bedragen kan förlåta, det bygger lika mycket på att den som bedragit kan göra sig förtjänt av en andra chans. Att förlåta en person som varken ångrar sitt "misstag" eller gör ett dugg för att förtjäna en andra chans tror inte är att rekommendera. Sen ska man heller inte glömma att gå vidare tillsammans efter en otrohet och att gå vidare tillsammans efter en otrohet och vara lyckliga inte behöver vara samma sak, Det finns många som blir kvar för barnens skull eller av ekonomiska skäl.

Du har rätt i mycket. Givetvis är misstaget att vara otrogen mycket större än tvätt missen. Att det alltid blir konsekvenser håller jag helt med men det är väl kanske så att om förhållandet innan var bra så blir konsekvenserna också mindre. Det är lättare att förlåta och den skyldige vet hur hen ska göra för att skapa nytt förtroende. 

Däremot om relationen varit skakig innan blir den ju inte bättre efter en otrohet.

Problemet med att man lever kvar i relationer för barnensskull eller för ekonomins skull finns vare sig otrohet eller ej.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-11 16:08:25 följande:
    Precis... att vara människa och att alla kan göra misstag är ju en ganska dålig ursäkt för otrohet, dels för att det absolut inte är något litet "misstag" utan ett extremt stort misstag som får stora konsekvenser, och dels för att det är ett "misstag" som lång ifrån alla gör, alla människor beter ju inte sig på det sättet. Så att acceptera att ens partner är felbar behöver inte betyda att man accepterar vilka "misstag" som helst. 

Nja, snarare blir ju sveket ännu större om man haft en bra relation innan för då känns det ju ännu mer korkat och onödigt att såra och förnedra någon som älskar en och litar på en. Svek gör ju mer ont än andra lögner just för att det kommer från någon som stått dig nära och ju närmare man stått desto mer ont gör det såklart.

Jag skulle snarare vilja påstå att INGEN relation blir bättre av svek och lögner, oavsett hur bra eller dålig den varit innan, det är mer en fråga om hur dåligt.

Japp folk lever kvar i trasiga relationer även utan otrohet, men just denna tråd och diskussion handlar ju om otrohet och eventuell förlåtelse där jag påpekar att bara för att man fortsätter leva tillsammans inte behöver innebära att man förlåtit eller trivs i sin relation. Statistiskt sett så tror jag att de flesta faktiskt "förlåter" iaf initialt. Hur det ser ut efter några år tror jag däremot är en helt annan sak. Jag tror att det är ganska naturligt att klamra sig fast vid det kända och trygga när världen vänds upp och ner, men när man fått tid på sig att smälta det hela så är det inte säkert att man känner likadant som man gjorde innan. Att komma över ett svek är ju en process som tar lång tid och ett svek kan mycket väl ta död på kärlek. 
    Vad jag egentligen ville säga är att  alla människor är olika, alla relationer är olika, vår förmåga att förlåta är olika. Jag säger inte att det ena bättre än det andra.

Jag säger inte att otrohet är något positivt, nej långt därifrån det vänder upp och ner på allt, men man måste ta sig an problemet  man fått på halsen. Man måste jobba på sitt förhållande om man vill fortsätta tillsammans. Det var i den kontexten jag skrev. 

En förutsättning för ett bra förhållande är kärlek och min erfarenhet är att kärleken inte automatiskt försvinner av en otrohet men som jag sa, vi är olika. 

Som jag ser det så ligger sveket inte i otroheten utan i att inte berätta. Otroheten är vad det är..  ett symtom på något att ta tag i och jobba på.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Något jag ogillar) skrev 2023-04-12 00:23:07 följande:
    Vad jag misstänker här är att du lägger en del av ansvaret på den bedragne. "Man måste ta sig an problemet" "Man måste jobba på förhållandet" "Ett symptom på något vi måste ta tag i"....nej lägg inte över det där på den bedragne. Kan man inte ta det fulla ansvaret för sin egen otrohet utan ser det som något "Vi gemensamt behöver bearbeta och ta ansvar för" borde man få en tampong uppkörd i näsan. En använd tampong. Sedan bli lämnad, tar man det fulla ansvaret så blir man bara lämnad. Utan nästampong. 
    Visst har väl den bedragne ansvar över hur han eller hon tar sig genom otroheten. Visst, det finns till och med de som välkomnar en otrohet så de får en godtagbar ursäkt för att avsluta en relation. Men vanligare är nog att man försöker att komma vidare. Naturligtvis måste den otrogne ta fullt ansvar för otroheten men relationen är man alltid två om. 

Man kan ju aldrig göra något ogjort, heter det. Otroheten är historia det är vad man gör därefter som man kan påverka. Visst är det ok att vara arg, besviken och förbannad men det hjälper ju inte relationen. 
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen