Anonym (jag) skrev 2023-04-03 16:10:42 följande:
I praktiken gör det ju inte så stor skillnad för människor som går bakom ryggen på sin partner med saker vet ju redan mycket väl att de de gör är fel annars skulle de ju inte smyga med det. Om man på fullt allvar trodde att tex sextjatta med andra skulle vara ok så skulle man ju göra det öppet.
Jag tror faktiskt att det väldigt sällan handlar om att man bara inte visste var gränsen gick utan snarare om att man visste mycket väl var gränsen gick men valde helt enkelt att skita i det och hoppas på att det aldrig kom fram.
I grunden handlar det om vilka värderingar man har, har man inställningen att överenskommelser är något man ska hålla om man känner för det men går lika väl skita i när det passar en och att det är ok att gå bakom ryggen på andra så spelar det nog ingen roll hur mycket man pratar och vad man kommer överens om.
Fast bara för att jag gör något när inte min partner ser betyder inte att jag går bakom ryggen. Och vem avgör vad jag får göra när jag inte är med min partner?
Om jag har goda vänner av motsatt kön där jag har någon som jag skickar meddelanden till på messenger ibland (jag skickar mycket, både till kvinnor och män, släkt och vänner), är det att "gå bakom ryggen" om jag gör det under min arbetsdag?
Jag kanske går iväg med min mobil för att kolla av ett banksaldo som jag inte vill att min man ska se, är det värre än om jag går iväg för att skicka en smiley till en (manlig) bekant?
Allt ovan är hypotetiskt men ska man dra gränser kring otrohet så blir det väldigt detaljerat om man samtidigt ska utgå ifrån att allt som görs när den andre inte närvarar är klassat som fel för att det görs bakom någons rygg. Det blir väldigt mycket som ska "kommas överens om".
I grunden är jag för den sortens tydlighet för då har man också något att hänvisa till när någon är ute på vift, att vi var faktiskt överens om si och så. Men med relationer måste det till (min åsikt) mer flexibilitet och mental spänstighet för vad som helst kan hända precis när som helst även med de bästa intentioner.
Jag har ingen aning om vad min man tänker på när vi är tillsammans hemma, lite lite som när han är på sitt jobb och jag på mitt helt ärligt. Men vi har valt varandra mer än en gång och det är vi som delar säng på kvällen.