Inlägg från: Anonym (Hind) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hind)

Bok om otrohet: Den nakna sanningen

Fast spelar det någon jätteroll var exakt gränsen går för otrohet?

Är det otrohet att träffa någon man är sexuellt attraherad av i smyg, bakom partnerns rygg? Är det otrohet att sexchatta med okända på nätet? Är det otrohet att kramas, smeka och kyssa någon (men inte ha sex)? Folk kan ha olika åsikter om huruvida det är just "otrohet", men de flesta är nog överens om att det inte är ok beteende, att det är ett svek mot relationen och ens partner.

Därmed är det beteenden man bör undvika, oavsett om det är otrohet eller ej.

• Anonym (Hind)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-03 15:39:12 följande:

Det spelar jättestor roll då det kan variera mellan olika relationer. I vissa relationer är det helt okej att sexchatta med andra över nätet eller till och med att ha sex med andra. Men de flesta skulle se det som ett svek (otrohet) om man träffade en person i hemlighet för en fika eller lunch. Eller om man hade en aktiv dejtingprofil på nätet.

Ahola tog upp det i någon intervju att gränserna är så olika för olika personer.

Därför är det också viktigt att prata om vilka gränser man har i relationen. Och har man en relation måste man utgå från sin partners perspektiv. Inte komma med undanflykten: Men jag tycker inte att det är otrohet.

Visst finns det relationer där man har sex med andra med sin partners godkännande, men det är något som man just bör få godkännande för innan.

Jag har nog när jag tänker efter aldrig diskuterat eller känt ett behov av att diskutera "vad tycker just DU är otrohet?"  i någon relation. Däremot har vi ju vetat var gränserna går. Ingen av oss har någonsin sexchattat med främlingar och sedan sagt "va, oj, får jag inte skicka bilder på mitt kön till andra? Det trodde jag var ok, för vi har inte diskuterat det!". 

De allra flesta har nog INTE olika gränser för olika personer, utan det vanliga är väl att man inte sexchattar, hånglar eller träffar personer man är sexuellt intresserad av i hemlighet, och om man av någon anledning tycker det är ok att smyga med saker får man nog ta upp det speciellt.

Som (jag) skriver vet man ju att man gör fel när man smyger med saker, annars hade man ju inte smugit med dem, utan öppet sagt "nej, vi kan inte titta på Morden i Midsommar ikväll, för jag tänkte sexchatta lite med ett ex efter middagen".
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen