• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Anonym (...)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 23:07:44 följande:
    Det kan ju folk tycka väldigt olika om, vad som är rätt förutsättningar. 
    Hur kan folk tycka olika om det? Och spelar det någon roll vad folk tycker? Om en uppgift ska göras, hemma, på datorn behöver eleven en dator, om en bok ska läsas behövs en bok etc. 
  • Citronella
    molly50 skrev 2023-02-04 18:12:52 följande:
    Men nu var detta en olyckshändelse.
    TS barn halkade omkull.
    Och då ska man inte behöva ersätta den.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller oaktsamhet.
    Min son råkade spilla i en skolbok en gång.
    Och inte behövde vi ersätta den. 
    Då var skolan snäll. När jag fick min ryggsäck stulen i högstadiet fick jag ersätta alla böcker. Det var ett äldre tonårsgäng på mopeder som ryckte väskan ur handen på mig. 
  • Anonym (Lag o lag)
    Anonym (M) skrev 2023-02-03 17:36:13 följande:
    Det spelar hur som helst ingen roll i vårt fall, för nu har jag fått veta att det inte ens är tillåtet att lämna datorn i skolan.
    Enligt skollagen kan inte skolan kräva ersättning däremot så cilvilrättsligt så finns skadesgåndslagen. Där kan ni bli ersättningsskyldig. 
  • molly50
    Anonym (Ullabritt) skrev 2023-02-05 06:46:50 följande:
    Hur många kids kommer hem och säger att jag brottades och vi råkade tappa väskan med datorn i etc..

Jag tror att 90% säger det medan det troligen är 90% som istället starkt bidragit till att datorn pajat. Jag må vara cynisk, med det tror jag.
    Det kan så vara.
    Men det finns barn som är ärliga också.
    Och om en olycka sker på skolan och personalen ser det eller om de t ex får datorn stulen så ska man ju inte som förälder behöva ersätta det.
    Skolan ska vara avgiftsfri. Och om skolan anser att barnen ska ha datorer till skolarbetet så får väl de också stå för det. 
  • molly50
    Citronella skrev 2023-02-05 18:52:35 följande:
    Då var skolan snäll. När jag fick min ryggsäck stulen i högstadiet fick jag ersätta alla böcker. Det var ett äldre tonårsgäng på mopeder som ryckte väskan ur handen på mig. 
    Ok. Det borde du inte ha behövt ersätta.
    Det var ju en stöld. 
  • Anonym (fasar)

Jag fasar för när min stora börjar 4an nästa år. Då får de datorer som ska med hem. Inget val, säger de. Då vi lever ständigt på soc-gränsen och storabåde har dålig koordination och är drömsk och glömsk så lär det gå åt helvete många gånger.

• Citronella
    molly50 skrev 2023-02-05 19:54:13 följande:
    Ok. Det borde du inte ha behövt ersätta.
    Det var ju en stöld. 
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-06 01:11:28 följande:
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
    Viss skillnad mot skolmaterial som skall vara gratis och där de måste räkna med en del svinn.
  • Anonym (vilken)
    Är ju en gigantiskt skillnad med skolmaterial som barnen måste använda och som skola ska tillhandahålla kostnadsfritt. Och då är det såklart skillnad om det går sönder av en olyckshändelse eller med mening. Hur kan du ens jämföra det med smycken som man väljer själv om man vill köpa och använda, obegripligt dålig jämförelse. 
  • Anonym (vilken)
    Är ju en gigantiskt skillnad med skolmaterial som barnen måste använda och som skola ska tillhandahålla kostnadsfritt. Och då är det såklart skillnad om det går sönder av en olyckshändelse eller med mening. Hur kan du ens jämföra det med smycken som man väljer själv om man vill köpa och använda, obegripligt dålig jämförelse. 
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?