Inlägg från: Anonym (vilken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vilken)

Får skolan kräva ersättning?

AndreaBD skrev 2023-02-02 14:35:06 följande:
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 
    Vilken verklighet lever du i egentligen? Tror du på allvar att alla familjer har möjlighet att ha en dator osv? 

Mina barn har haft datorer i skolan sedan de började mellanstadiet. Det har varit en chromebook med olika digitala uppgifter som inte gått att öppna i någon annan dator. Det har krävts från skolan att den ska tas med till och från skolan dagligen. Under pandemin var datorn hemma och användes för distansundervisning för det barnet som hade skolan så. 

Datorerna som mina barn har haft har inte varit nya när de fick den och de lämnades tillbaka ännu mer slitna efter 6 års användning. Jag har ingen aning om hur länge till den kommer att användas. Jag skulle aldrig gå med på att betala för den om den skulle gå sönder av en olyckshändelse. Om mitt barn medvetet förstört datorn skulle det vara en annan sak och ett helt eget problem. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:57:24 följande:
    Det har jag ju verkligen inte begärt heller. Utan jag har föreslagit att man kan låta bli att ta hem den. Då tappar man kanske inte den på vägen. 
    Om det hade funnits som alternativ hade det ju varit bra. Men så har det inte fungerat för mina barn med datorn i alla fall. Inget de kunnat välja. Dessutom kan man tappa datorn i skolan också när man går mellan klassrummen till exempel, eller nån råkar stöta till den på ett bord eller nåt. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:59:24 följande:
    Verkligen inte. Även de "fattigaste" brukar ha råd att ha det hemma som behövs för att barn ska växa upp vettigt. Och en dator är numera verkligen standard. Varenda uteliggare har en smartphone. 
    Hur kan du uttala dig om det? Vad vet du om vad folk har råd att äga eller inte? 
  • Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:21:11 följande:
    En begagnad dator kan man få gratis. Har man inte råd med Alvedon behöver man söka försörjningsstöd eller få hjälp att planera sin ekonomi. 
    Och har man försörjningsstöd så ingår inte att skaffa en dator till barnens skolarbete. Var får man tag på en gratis dator? Och hur vet man att den är kompatibel med skolans program och uppgifterna som ska lämnas i digitalt på skolan? 
  • Anonym (vilken)
    Anonym (.) skrev 2023-02-02 15:32:35 följande:
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
    Exakt, skolans dator är den enda som gått att använda och de måste bäras med dagligen. Och även inom skolan mellan olika lektioner. 

Och håller helt med dig!. Tänk om de kunde få ha riktiga böcker. Och även böcker skulle skolan behöva betrakta som förbrukningsvaror som kan gå sönder eller tappas bort.

• Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:40:24 följande:
    Helt riktigt, det är bara föräldrarna som kan ta ansvar och förändra sin situation det kan inte någon annan göra. 
    Skolan ska vara kostnadsfri som grund just för att inte skapa ojämlikhet på grund av familjernas ekonomi. Att förändra sin situation är inte bara att knäppa med fingrarna. 
  • Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:45:05 följande:
    Fråga vänner och bekanta ofta har någon en gammal dator liggandes. Man kan också ha koll på Blocket och Facebookgrupper. Alla datorer är kompatibla med skolans program och inlämningsuppgifter. 
    Men det spelar ju ingen roll i det här sammanhanget. Skolans datorer måste användas, och skolans datorer måste bäras fram och tillbaka mellan hem och skola varje dag.
    Om den går söner är det inte självklart att alla kan betala ens självrisk, och jag skulle aldrig gå med på att betala något för den, även om jag har ekonomiskt utrymme. Jag vill att de arbetar med böcker i skolan.
    Har man förstört tycker jag det är självklart att man ersätter det sen vet jag inte vad lagen säger. Idag är alla väldigt duktiga på att prata om rättigheter och tänka jag, jag, jag och skita fullständigt i allt annat så det skulle inte förvåna mig om det blir skolan som betalar om föräldern vägrar. 
    Aha, så du menar att de som är fattiga ska tigga om att få en gratis dator från sina vänner. Det är så du menar att det går att få tag på en gratis dator? Verkligen bra idé du. 

Har något gått sönder genom en olyckshändelse så är det skillnad jämfört med om det tagits sönder med mening.
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Biffen) skrev 2023-02-02 15:47:46 följande:

Om barnen inte jobbar med dator i skolan blir de ju omöjliga att ha på en vanlig arbetsplats sen. Grundläggande kunskaper i office tas som självklara i arbetslivet och är ett måste för att klara vuxenstudier.  

Har inte era barns skolor böcker?? Har aldrig hört talas om bokfria skolor.  

Mina barn har tyvärr inte haft böcker sedan lågstadiet. Riktigt dåligt på en massa sätt även bortsett från datorn. Materialet de får att jpbba med eller plugga ifrån hem kan vara alltifrån en halvdan powerpoint med stödord, till en Wikipedia-länk. I matten har de nån digital gratistjänst som byts varje termin till nåt nytt gratisabonnemang. Det är en vanlig skola i ett medelklassområde utanför Stockholm. 

Mina ungar har chromebook och programmen de har liknar inget jag jobbat med på andra datorer. Office tror jag inte de använder utan nåt biligare alternativ av word och liknande. Sen har de särskilda program där de får och lämnar in uppgifterna. Vi kommer inte åt de programmen från nån dator hemma, vet inte om de inte är kompatibla eller vad som är fel, men det går i alla fall inte. De måste bära datorn med sig till och från skolan varje dag och även runt i byggnaden mellan olika lektioner.

Vi har pengar både till dator hemma och till att betala för en trasig skoldator, men jag skulle ändå vägra betala för skolans skräpdator som mina barn tvingas använda trots att den är supersliten och användarovänlig till tusen. Och jag kan trots min ganska goda ekonomi sätta mig in i att andras ekonomiska situation är betydligt sämre. 
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Emma) skrev 2023-02-02 20:07:26 följande:
    Att 10åringar i skolan inte har vanliga SKOLBÖCKER är ju helt sinnessjuk. finner inga ord faktiskt 
    Håller helt med, det är ett jävla oskick som inte gynnar någon alls. 
    Citronella skrev 2023-02-02 16:39:56 följande:
    Det är bara om hon har sönder som det kostar. 
    TS har fått krav på att betala när datorn gick sönder av en olyckshändelse. 
  • Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-06 01:11:28 följande:
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
    Är ju en gigantiskt skillnad med skolmaterial som barnen måste använda och som skola ska tillhandahålla kostnadsfritt. Och då är det såklart skillnad om det går sönder av en olyckshändelse eller med mening. Hur kan du ens jämföra det med smycken som man väljer själv om man vill köpa och använda, obegripligt dålig jämförelse. 
  • Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-06 01:11:28 följande:
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
    Är ju en gigantiskt skillnad med skolmaterial som barnen måste använda och som skola ska tillhandahålla kostnadsfritt. Och då är det såklart skillnad om det går sönder av en olyckshändelse eller med mening. Hur kan du ens jämföra det med smycken som man väljer själv om man vill köpa och använda, obegripligt dålig jämförelse. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 09:48:33 följande:
    Nuförtiden brukar de ju ofta ha en ganska tjock dataväska, alltså en som är fodrad med skumgummi. Bara datorn är inne i väskan, så är risken egentligen ganska liten att den går sönder. Även om den tappas i marken.
    Och då bör skolan stå för kostnaden om den ändå går sönder när man är tvungen att bära runt den i skolan och mellan skolan och hemmet. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 11:36:42 följande:
    Man kan ju inte kräva vad som helst av skolan. Nästa grej blir väl: Vi har inte skrivpapper hemma? Eller en penna? I vilket som helst annat europeiskt land förutom Norden kanske skulle man bara säga: Då får ungen väl skriva för hand då. Eller stanna längre i skolan och gör allt där. Men här ska samhället och skolan stå för allt. Även att de har sönder sakerna.... 
    Jo, om skolan kräver att man ska ha dator eller en viss lärobok så är det skolan som ska tillhandahålla det. Viss kostnadsskillnad på en blyertspenna och en dator, det fattar du säkert själv. 

Du kan inte heller jämföra med andra länder för alla har olika skolsystem. Och Sverige har principen att skolan ska vara kostnadsfri och jämlik oavsett familjens privata ekonomi. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 10:59:40 följande:
    jaja, jag vet. Har bara lite svårt för det ibland, då jag själv har gått i skola i Tyskland där mina föräldrar fick betala varenda bok och varenda penna, osv. Det gör att jag kan tycka att man inte behöver överdriva. 
    Man behöver inte underdriva heller och låta eleverna betala dyrt för nåt de inte bett om och som gått sönder av en olyckshändelse. 

På min sons skola togs datorer sönder som en form av mobbing. Hade ju blivit dubbel bestraffning om den mobbade både fått sin dator förstörd av de som mobbar samt får ersätta den för egna pengar. Däremot om man vet att någon förstört datorn med vilje och kanske inte bara en gång så kan man ju behöva göra en markering. 

Jag skulle inte behöva betala för min jobbdator om den gick sönder av en olyckshändelse heller, eller om den går sönder av ålder och slitage. Får du stå för ditt eget jobbmaterial på din arbetsplats? Och ersätta med egna pengar om nåt gått sönder av olycka?
  • Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-06 14:58:39 följande:
    Skolböcker får man också ersätta. Datorn är gratis det är bara om man har sönder den som man får betala. 
    Nej, man ersätter varken dator eller böcker som gått sönder av en olyckshändelse. 
    Citronella skrev 2023-02-06 14:26:25 följande:
    På vilket sätt är det skillnad? 
    Anonym (.) skrev 2023-02-06 06:24:49 följande:
    Viss skillnad mot skolmaterial som skall vara gratis och där de måste räkna med en del svinn.

Varför ska de räkna med svinn? Det är gratis det är om  man förstör det som det kostar. 

Datorn är skolmaterial som ska tillhandahållas av skolan. Eleverna får inte välja om de ska ha dator eller inte, får inte välja om de ska bära den med sig till och från skolan eller inte. Därmed ska eventuella skador på datorn ersättas av skolan.

Smycken väljer du själv om du vill köpa och bära, därmed får du själv ersätta om du tappar eller har sönder dem. Samma om du köpt en egen dator och den går sönder.

Har man med barn att göra så får man räkna med att saker går sönder, dels av olyckor men också normalt slitage. 

• Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 14:59:49 följande:
    Men det är ju det som folk här i tråden, de flesta, inte tycker. De tycker inte att man ska ansvara för om man har sönder den. 
    Skillnaden är ju om den går sönder av en olycka eller medvetet sabotage. Och vad man allmänt kan kräva av barn när det gäller ansvar. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 13:44:44 följande:
    Visserligen. Du har rätt i grunden. Men man får tänka på att det är barn och inte vuxna. Och att skolbarn tyvärr i alla tider har haft en viss tendens att ha sönder skolmaterial. Inte alla förstås. Men just det du berättar om att man har sönder varandras - det låter inte bra.

Jag tänker också - det är inte bra om ungdomar lär sig att de inte hålls ansvariga för något. Vissa av dessa ungar kanske blir framtida gangsters som inte heller har respekt för andras ägodelar. Hur kan vi få ungdomarna att uppskatta det de har och att behandla det med en viss försiktighet? 
    Där har du ju knäckfråga verkligen - det är barn det handlar om! Barn som tvingas bära runt på en dator som en del av skolarbetet. Och barn kan absolut lära sig att bli ansvarstagande vuxna även om de råkade tappa sin skoldator i golvet i sjuan. Och barn som medvetet tar sönder saker bör kanske få betala, men inte om det sker av en olyckshändelse. 

Man kan på många olika sätt lära barn att vara aktsamma utan att ta betalt för olyckshändelser.

Min man råkade panga en ruta på skolan när han gick i femman, han betalade inte, för det vara en olycka. Han är en normal och ansvarstagande man nu när han är vuxen, trots att han inte behövde pröjsa för rutan. Det är att dra det rätt långt när man ska påstå att barn inte lär sig ditt och datt eller blir si och så pga nåt som händer i mellan- eller högstadiet. Mognad är en process som pågår under livet och i synnerhet under uppväxten. 

Jag blir lite mer orolig vid tanken på att du är lärare och visar på de åsikter och den rigiditet och orimliga slutsatser som du drar i den här tråden. 
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?