• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • AndreaBD

Har inte ni fått skriva på ett slags kontrakt när barnet fick datorn? Då står det säkert något om det. Det går inte att säga generellt. Det beror på vad "dealen" är. 

• Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 11:44:24 följande:

Har inte ni fått skriva på ett slags kontrakt när barnet fick datorn? Då står det säkert något om det. Det går inte att säga generellt. Det beror på vad "dealen" är. 

Vi fick skriva på ett papper som sen lämnades in, så kan inte dubbelchecka. Däremot ska inte de där kontrakten vara lagligt bindande enligt vad jag hört, eftersom det är ett krav från skolan att de har dator.
  • Mantrasina

Osäker på vad skolan kan kräva, men en olyckshändelse är ju en olyckshändelse och det får man förstås räkna med från skolans sida. Däremot så förväntas man ju ta hand om och skydda det man får låna så att man minimerar risken. 

Oavsett så skulle jag höra av mig till försäkringsbolaget för hemförsäkring för att veta om de kan hjälpa till. Det kan också vara så att skolan har försäkring som täcker det. Möjligt är att ni då kommer få betala självrisken (oavsett vilken variant).

• Anonym (Ansvar)

Låg datorn i datorväskan , tonåringen gick på ett normalt sätt dvs inte var oaktsam på något sätt så ,nej, då kan inte skolan kräva något - då ska det gå på skolans försäkring ( o …om det var på skolans område hen halkade…så är det skolan som brustit i halkbekämpning ..var det utanför någon butik - de som brustit..på kommunens gångbanor- kommunen som brustit….. )

• Anonym (---)
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 11:48:24 följande:
    Vi fick skriva på ett papper som sen lämnades in, så kan inte dubbelchecka. Däremot ska inte de där kontrakten vara lagligt bindande enligt vad jag hört, eftersom det är ett krav från skolan att de har dator.
    Ja sådana har alla skolor. 
    Jo de är bindande eftersom det inte är skolans datorer utan ett företag som skolan/kommunen har avtal med. Så är det i af på den skola där jag arbetar. 

Exakt hur det faller ut i ert fall kan jag inte svara på. Jag vet dock att vi haft fall där det varit snudd på omöjligt att få ut på försäkringen för att det här datorföretaget bara bollat tillbaka om att v.h ju skrivit under ett avtal. Vår IT-ansvarig har jobbat väldigt mycket med det här. 
  • Anonym (V)

Du ska såklart inte betala. Dels var det en olycka, dels har de inget att komma med juridiskt . 

Det vore en annan sak om barnet förstörde datorn med flit , men det är inte fallet här. 
    ( Skillnaden är bara moraliskt där också . ) 

• mammatill6
    AndreaBD skrev 2023-02-02 11:44:24 följande:

De där kontrakten är verkningslösa. Skolan material ska inte kosta något. Så länge man inte haft sönder något medvetet.
  • mammatill6
    Anonym (---) skrev 2023-02-02 12:11:15 följande:
    Ja sådana har alla skolor. 
    Jo de är bindande eftersom det inte är skolans datorer utan ett företag som skolan/kommunen har avtal med. Så är det i af på den skola där jag arbetar. 

Exakt hur det faller ut i ert fall kan jag inte svara på. Jag vet dock att vi haft fall där det varit snudd på omöjligt att få ut på försäkringen för att det här datorföretaget bara bollat tillbaka om att v.h ju skrivit under ett avtal. Vår IT-ansvarig har jobbat väldigt mycket med det här. 
    Avtalen har testats av jurister. De är inte lagligt bindande så skolmaterial är gratis. Och saker går sönder.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2023-02-02 11:48:24 följande:
    Där hade jag kollat noga eller kopierat pappret. Krav att de ska ha dator? Jo, men det innebär väl inte att de måste ta hem den, eller? Jag tycker att det kan vara bra om man inte behöver bära den fram och tillbaka. Hemma finns väl en dator också om man behöver?

Jag skulle tro att datorerna är försäkrade på något sätt. Kanske kan de bara lämna in dem och få dem reparerade. Man får säkert inte göra vad som helst med en dator även om det är krav från skolan. Men när det gäller en sån olyckshändelse, så skulle jag tro att det finns försäkring för det. 
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 12:44:39 följande:
    Där hade jag kollat noga eller kopierat pappret. Krav att de ska ha dator? Jo, men det innebär väl inte att de måste ta hem den, eller? Jag tycker att det kan vara bra om man inte behöver bära den fram och tillbaka. Hemma finns väl en dator också om man behöver?

Jag skulle tro att datorerna är försäkrade på något sätt. Kanske kan de bara lämna in dem och få dem reparerade. Man får säkert inte göra vad som helst med en dator även om det är krav från skolan. Men när det gäller en sån olyckshändelse, så skulle jag tro att det finns försäkring för det. 

De ska göra skolarbeten som de skickar in via datorn och de har inga fysiska böcker att plugga med. Jag och pappan har jobbdatorer, men inget hen kan använda konstant.

Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?