• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Anonym (Biffen)

Enligt avtalet vi har behöver vi bara ersätta om datorn skadats av uppenbar oaktsamhet. Att halka är ju en olycka, så det hade vi inte behövt betala. Men det är ju vårt avtal och hos oss är det i princip obligatoriskt att ha skoldator. 

Nästa gång du skriver under att avtal i ett exemplar, fota det med mobilkameran. Jag gjorde inte heller det med skoldatoravtalet, men kom på i efterhand att det borde ha gjorts. :) 

• AndreaBD
    Friger skrev 2023-02-02 14:44:30 följande:
    Håller med... Svårt att begära att alla ska ha råd att laga en dator som råkat gå sönder. 
    Det har jag ju verkligen inte begärt heller. Utan jag har föreslagit att man kan låta bli att ta hem den. Då tappar man kanske inte den på vägen. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:35:06 följande:
    Suck... förut så tänkte man att man måste ha ordbok hemma, eller något bra uppslagsverk och kanske en atlas. När jag var barn på 60-/70-talet då hade vi atlas och ordböcker (självklart också pennor, sudd, linjaler, miniräknare, osv.), så att vi hade alla möjligheter för att kunna göra våra läxor bra. 

Jag tycker, som förälder bör man i första hand tänka: Hur kan jag organisera mig/oss så att barnen kan göra sina läxor/skolarbete så bra som möjligt? Skrivbord, någon dator med internet och helst en skrivare. Och man bör även fundera: Är det en bra idé att mitt barn tar datorn hem? Det beror ju mycket på hur långt det är och om man stannar till på vägen. Med en massa andra aktiviteter emellan ökar ju risken att datorn slängs i nåt hörn eller tappas på marken. 
    Vilken verklighet lever du i egentligen? Tror du på allvar att alla familjer har möjlighet att ha en dator osv? 

Mina barn har haft datorer i skolan sedan de började mellanstadiet. Det har varit en chromebook med olika digitala uppgifter som inte gått att öppna i någon annan dator. Det har krävts från skolan att den ska tas med till och från skolan dagligen. Under pandemin var datorn hemma och användes för distansundervisning för det barnet som hade skolan så. 

Datorerna som mina barn har haft har inte varit nya när de fick den och de lämnades tillbaka ännu mer slitna efter 6 års användning. Jag har ingen aning om hur länge till den kommer att användas. Jag skulle aldrig gå med på att betala för den om den skulle gå sönder av en olyckshändelse. Om mitt barn medvetet förstört datorn skulle det vara en annan sak och ett helt eget problem. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-02 14:41:18 följande:

Du resonerar som om alla barn skulle växa upp i präktiga medelklassfamiljer och att de som inte gör det får skylla sig själva.
    Verkligen inte. Även de "fattigaste" brukar ha råd att ha det hemma som behövs för att barn ska växa upp vettigt. Och en dator är numera verkligen standard. Varenda uteliggare har en smartphone. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:57:24 följande:
    Det har jag ju verkligen inte begärt heller. Utan jag har föreslagit att man kan låta bli att ta hem den. Då tappar man kanske inte den på vägen. 
    Om det hade funnits som alternativ hade det ju varit bra. Men så har det inte fungerat för mina barn med datorn i alla fall. Inget de kunnat välja. Dessutom kan man tappa datorn i skolan också när man går mellan klassrummen till exempel, eller nån råkar stöta till den på ett bord eller nåt. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-02 14:59:24 följande:
    Verkligen inte. Även de "fattigaste" brukar ha råd att ha det hemma som behövs för att barn ska växa upp vettigt. Och en dator är numera verkligen standard. Varenda uteliggare har en smartphone. 
    Hur kan du uttala dig om det? Vad vet du om vad folk har råd att äga eller inte? 
  • Anonym (P)
    Förlåt, men du kan inte mena allvar! Det finns föräldrar som inte har råd att köpa medicin till sina barn och därför behöver få Alvedon och vanlig hudkräm på recept. Tror du att dessa människor har råd att köpa dator? 

Visst var du lärare? Det är ju skrämmande att sådana som du befinner dig i skolans korridorer!
  • Friger
    Du styr inte över vad skolans dator kostar om den går sönder.

Har du sönder din mobil kan du låta bli att laga den, eller köpa en billigare begagnad.
  • Citronella
    Anonym (P) skrev 2023-02-02 15:02:26 följande:
    Förlåt, men du kan inte mena allvar! Det finns föräldrar som inte har råd att köpa medicin till sina barn och därför behöver få Alvedon och vanlig hudkräm på recept. Tror du att dessa människor har råd att köpa dator? 

Visst var du lärare? Det är ju skrämmande att sådana som du befinner dig i skolans korridorer!
    En begagnad dator kan man få gratis. Har man inte råd med Alvedon behöver man söka försörjningsstöd eller få hjälp att planera sin ekonomi. 
  • Anonym (P)
    Citronella skrev 2023-02-02 15:21:11 följande:
    En begagnad dator kan man få gratis. Har man inte råd med Alvedon behöver man söka försörjningsstöd eller få hjälp att planera sin ekonomi. 
    Fortfarande, de här familjerna finns och det finns alldeles för många av dem. Du kan tycka och tänka vad du vill om hur de bör göra, men det ändrar inte barnens situation. 
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?