• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • AndreaBD
    Anonym (Steff) skrev 2023-02-04 16:52:59 följande:
    Alla bra skolor har väl läxhjälp någon eller några kvällar i veckan? Det är ju absolut inget konstigt utan snarare standard idag 
    Jo, de brukar ha de så länge någon går dit. Sedan brukar de pausa och först försöka att få föräldrarna att få dit ungarna. Men visst, det är alltid en möjlighet. 
  • Anonym (.)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 16:23:35 följande:
    Jag tänkte nu inte juridiskt, utan mer sunt förnuft. Hur mycket pengar ska ett land kunna pumpa ut så att precis allt ska finnas, utan att folk behöver skaffa något själva? Jag trodde att redan Covid-pandemin skulle kunna kasta oss tillbaka, så att det inte längre funkar. Men det gick ändå bra. 

Visserligen, man borde nog ha böcker istället. Åtminstone delvis, till sånt som man ska göra hemma. Men, om ungarna nu skulle ha något att göra som egentligen skulle göras i skolan, men som de inte har hunnit med för att de har slöat eller sysslat med annat. Tycker du då det också är skolan som måste fixa fram dator och kanske rum att sitta i? Jag tycker inte att det är skolans ansvar då. 
    Alla som inte hinner med allt i skolan har antingen slöat eller sysslat med annat?
  • molly50
    Citronella skrev 2023-02-03 23:19:46 följande:
    Och det gör skolan man inte om hon har sönder den. Hade hon tappat bort en bok hade hon fått betala den med. 
    Men nu var detta en olyckshändelse.
    TS barn halkade omkull.
    Och då ska man inte behöva ersätta den.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller oaktsamhet.
    Min son råkade spilla i en skolbok en gång.
    Och inte behövde vi ersätta den. 
  • Anonym (...)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 16:23:35 följande:
    Jag tänkte nu inte juridiskt, utan mer sunt förnuft. Hur mycket pengar ska ett land kunna pumpa ut så att precis allt ska finnas, utan att folk behöver skaffa något själva? Jag trodde att redan Covid-pandemin skulle kunna kasta oss tillbaka, så att det inte längre funkar. Men det gick ändå bra. 

Visserligen, man borde nog ha böcker istället. Åtminstone delvis, till sånt som man ska göra hemma. Men, om ungarna nu skulle ha något att göra som egentligen skulle göras i skolan, men som de inte har hunnit med för att de har slöat eller sysslat med annat. Tycker du då det också är skolan som måste fixa fram dator och kanske rum att sitta i? Jag tycker inte att det är skolans ansvar då. 
    Ja, jag tycker faktiskt att skolan ska ge rätt förutsättningar för att elever som missar skolarbete (oavsett anledning) ska kunna göra detta hemma! Sen om det är en bok, stencil eller en dator- det skiter jag i!
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2023-02-04 18:04:57 följande:
    Alla som inte hinner med allt i skolan har antingen slöat eller sysslat med annat?
    Det sa jag inte. Men 90 % ungefär.
  • AndreaBD
    Anonym (...) skrev 2023-02-04 20:42:56 följande:
    Ja, jag tycker faktiskt att skolan ska ge rätt förutsättningar för att elever som missar skolarbete (oavsett anledning) ska kunna göra detta hemma! Sen om det är en bok, stencil eller en dator- det skiter jag i!
    Det kan ju folk tycka väldigt olika om, vad som är rätt förutsättningar. 
  • Anonym (Ullabritt)
    molly50 skrev 2023-02-04 18:12:52 följande:
    Men nu var detta en olyckshändelse.
    TS barn halkade omkull.
    Och då ska man inte behöva ersätta den.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller oaktsamhet.
    Min son råkade spilla i en skolbok en gång.
    Och inte behövde vi ersätta den. 
    Hur många kids kommer hem och säger att jag brottades och vi råkade tappa väskan med datorn i etc..

Jag tror att 90% säger det medan det troligen är 90% som istället starkt bidragit till att datorn pajat. Jag må vara cynisk, med det tror jag.
  • Anonym (Steff)
    Anonym (Ullabritt) skrev 2023-02-05 06:46:50 följande:
    Hur många kids kommer hem och säger att jag brottades och vi råkade tappa väskan med datorn i etc..

Jag tror att 90% säger det medan det troligen är 90% som istället starkt bidragit till att datorn pajat. Jag må vara cynisk, med det tror jag.

Jag har halkat omkull tre gånger den här vintern, har varit halt som satan på gångbanorna här. För mig låter det som en troligare orsak till att datorn gick sönder än att tjejen varit medvetet vårdslös. Men vad man tror beror väl på vad man har för grundsyn på andra människor. Det heter ju genom sig själv känner man andra

• Anonym (.)
    Anonym (Ullabritt) skrev 2023-02-05 06:46:50 följande:

Vad tycker du låter troligare? Att barnet slängt datorn i marken medvetet?
  • Anonym (H)

Med tanke på hur mycket pengar skolorna sparar på att inte ge eleverna fysiska böcker så är det ju helt rimligt att skolan ersätter en trasig dator, om inte eleven har haft sönder den medvetet eller varit väldigt oaktsam.

Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?