• Anonym (M)

Får skolan kräva ersättning?

Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

• Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • AndreaBD
    Anonym (...) skrev 2023-02-05 14:10:35 följande:
    Hur kan folk tycka olika om det? Och spelar det någon roll vad folk tycker? Om en uppgift ska göras, hemma, på datorn behöver eleven en dator, om en bok ska läsas behövs en bok etc. 
    Missförstånd. Jag menade mer generellt. 
  • AndreaBD
    Anonym (fasar) skrev 2023-02-05 20:16:59 följande:

Jag fasar för när min stora börjar 4an nästa år. Då får de datorer som ska med hem. Inget val, säger de. Då vi lever ständigt på soc-gränsen och storabåde har dålig koordination och är drömsk och glömsk så lär det gå åt helvete många gånger.

Nuförtiden brukar de ju ofta ha en ganska tjock dataväska, alltså en som är fodrad med skumgummi. Bara datorn är inne i väskan, så är risken egentligen ganska liten att den går sönder. Även om den tappas i marken.
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 09:48:33 följande:
    Nuförtiden brukar de ju ofta ha en ganska tjock dataväska, alltså en som är fodrad med skumgummi. Bara datorn är inne i väskan, så är risken egentligen ganska liten att den går sönder. Även om den tappas i marken.
    Och då bör skolan stå för kostnaden om den ändå går sönder när man är tvungen att bära runt den i skolan och mellan skolan och hemmet. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-04 11:36:42 följande:
    Man kan ju inte kräva vad som helst av skolan. Nästa grej blir väl: Vi har inte skrivpapper hemma? Eller en penna? I vilket som helst annat europeiskt land förutom Norden kanske skulle man bara säga: Då får ungen väl skriva för hand då. Eller stanna längre i skolan och gör allt där. Men här ska samhället och skolan stå för allt. Även att de har sönder sakerna.... 
    Jo, om skolan kräver att man ska ha dator eller en viss lärobok så är det skolan som ska tillhandahålla det. Viss kostnadsskillnad på en blyertspenna och en dator, det fattar du säkert själv. 

Du kan inte heller jämföra med andra länder för alla har olika skolsystem. Och Sverige har principen att skolan ska vara kostnadsfri och jämlik oavsett familjens privata ekonomi. 
  • AndreaBD
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 10:01:50 följande:
    Och då bör skolan stå för kostnaden om den ändå går sönder när man är tvungen att bära runt den i skolan och mellan skolan och hemmet. 
    Jo, om de kräver det. 
  • AndreaBD
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 10:07:16 följande:
    Jo, om skolan kräver att man ska ha dator eller en viss lärobok så är det skolan som ska tillhandahålla det. Viss kostnadsskillnad på en blyertspenna och en dator, det fattar du säkert själv. 

Du kan inte heller jämföra med andra länder för alla har olika skolsystem. Och Sverige har principen att skolan ska vara kostnadsfri och jämlik oavsett familjens privata ekonomi. 
    jaja, jag vet. Har bara lite svårt för det ibland, då jag själv har gått i skola i Tyskland där mina föräldrar fick betala varenda bok och varenda penna, osv. Det gör att jag kan tycka att man inte behöver överdriva. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 10:59:40 följande:
    jaja, jag vet. Har bara lite svårt för det ibland, då jag själv har gått i skola i Tyskland där mina föräldrar fick betala varenda bok och varenda penna, osv. Det gör att jag kan tycka att man inte behöver överdriva. 
    Man behöver inte underdriva heller och låta eleverna betala dyrt för nåt de inte bett om och som gått sönder av en olyckshändelse. 

På min sons skola togs datorer sönder som en form av mobbing. Hade ju blivit dubbel bestraffning om den mobbade både fått sin dator förstörd av de som mobbar samt får ersätta den för egna pengar. Däremot om man vet att någon förstört datorn med vilje och kanske inte bara en gång så kan man ju behöva göra en markering. 

Jag skulle inte behöva betala för min jobbdator om den gick sönder av en olyckshändelse heller, eller om den går sönder av ålder och slitage. Får du stå för ditt eget jobbmaterial på din arbetsplats? Och ersätta med egna pengar om nåt gått sönder av olycka?
  • AndreaBD
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 11:11:10 följande:
    Man behöver inte underdriva heller och låta eleverna betala dyrt för nåt de inte bett om och som gått sönder av en olyckshändelse. 

På min sons skola togs datorer sönder som en form av mobbing. Hade ju blivit dubbel bestraffning om den mobbade både fått sin dator förstörd av de som mobbar samt får ersätta den för egna pengar. Däremot om man vet att någon förstört datorn med vilje och kanske inte bara en gång så kan man ju behöva göra en markering. 

Jag skulle inte behöva betala för min jobbdator om den gick sönder av en olyckshändelse heller, eller om den går sönder av ålder och slitage. Får du stå för ditt eget jobbmaterial på din arbetsplats? Och ersätta med egna pengar om nåt gått sönder av olycka?
    Visserligen. Du har rätt i grunden. Men man får tänka på att det är barn och inte vuxna. Och att skolbarn tyvärr i alla tider har haft en viss tendens att ha sönder skolmaterial. Inte alla förstås. Men just det du berättar om att man har sönder varandras - det låter inte bra.

Jag tänker också - det är inte bra om ungdomar lär sig att de inte hålls ansvariga för något. Vissa av dessa ungar kanske blir framtida gangsters som inte heller har respekt för andras ägodelar. Hur kan vi få ungdomarna att uppskatta det de har och att behandla det med en viss försiktighet? 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 08:57:14 följande:
    Är ju en gigantiskt skillnad med skolmaterial som barnen måste använda och som skola ska tillhandahålla kostnadsfritt. Och då är det såklart skillnad om det går sönder av en olyckshändelse eller med mening. Hur kan du ens jämföra det med smycken som man väljer själv om man vill köpa och använda, obegripligt dålig jämförelse. 
    På vilket sätt är det skillnad? 
    Anonym (.) skrev 2023-02-06 06:24:49 följande:
    Viss skillnad mot skolmaterial som skall vara gratis och där de måste räkna med en del svinn.

Varför ska de räkna med svinn? Det är gratis det är om  man förstör det som det kostar. 

• molly50
    Citronella skrev 2023-02-06 01:11:28 följande:
    Det är inget konstigt eller märkligt med att behöva ersätta saker fast man inte har förstört eller tappat dem med flit. Hur mycket av det folk har sönder eller tappar tror du att de förstört med vett och vilja? Det mesta är olyckshändelser ändå kan man inte gå in på Guldsynd och be om ett till örhänge gratis för att man tappade det ena eller få skärmen till surfplattan utbytt gratis för att man tappade den det fungerar inte så. 
    Men nu är det ju en skillnad på saker man själv har köpt och saker som skolan kräver att man ska ha.
    I och med att skolan kräver att eleverna ska ha dator till skolarbetet så får ju även de stå för det.
    Skolan ska vara avgiftsfri,och då ska de inte kräva pengar av eleverna eller föräldrarna.
    I synnerhet inte om datorn går sönder av en olyckshändelse eller om man får den stulen.
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?